Siirry sisältöön

”Minulla on nyt Kelassa kokeilun kautta tuttu virkailija”

Turussa on käynnissä kokeilu, jossa kaupunki ja Kela helpottavat yhdessä ikäihmisen paluuta sairaalasta kotiin.
Kela palvelee | 27.9.2022
Kuuntele artikkeli

Kodinhoitaja on tullut turkulaisen 80-vuotiaan Sirpa Salosen luo. Aamupuuro on jo kiehumassa, seuraavaksi vuorossa on silmätippojen laittaminen. Sirpa tarvitsee apua myös esimerkiksi tukisukkien pukemiseen.

”Liikkumiseni on vähän huonoa, mutta pyrin kuitenkin menemään rollaattorin kanssa paikasta toiseen ja ulkoilemaan niin paljon kuin vain on mahdollista. Nyt on sentään parempi, kun olen päässyt pois pyörätuolista.”

Reilu vuosi sitten Sirpa kaatui asunnossaan, mursi useamman kylkiluunsa ja joutui sairaalaan. Kun hoitojakso oli päättymässä, hän pääsi mukaan Turun kaupungin ja Kelan yhteiseen kokeiluun, jossa autetaan sairaalasta kotiutuvia ikäihmisiä.

Sirpa Salonen katsoo kohti. Pitkät harmaantuneet hiukset ovat leteillä.
Sirpa Salonen kertoo, että lapset, lapsenlapset ja naapurit tuovat elämään paljon iloa.

”Minulla on nyt Kelassa kokeilun kautta tuttu virkailija, jolle voin soittaa suoraan ja joka soittelee minulle. Hänestä oli esimerkiksi suuri apu silloin, kun asumistukihakemukseni oli jäänyt uusimatta – posti oli mennyt väärään osoitteeseen – ja vuokranmaksupäivä oli justiinsa. Tukiasiat laitettiin nopeasti kuntoon, ja sain vuokran hoidettua ajoissa.”

Akuuttiin tilanteeseen reagoidaan nopeasti

Turun-mallissa sairaalan sosiaalityöntekijä tai kaupungin kotiutumistiimin jäsen ottaa yhteyttä Kelan nimikkohenkilöön, jos hän huomaa, että ikäihminen voisi tarvita apua asioidensa hoitamisessa. Kelan työntekijä ottaa ”kopin asiakkaasta” ja auttaa häntä heti vaikkapa toimeentulotuen hakemisessa.

Hän on myös myöhemmin yhteydessä asiakkaaseen ja selvittää esimerkiksi, onko tämä hakenut kaikkia muita itselleen kuuluvia etuuksia.

Tarvittaessa Kelan työntekijä hakee myös etuuksia asiakkaan puolesta. Lisäksi hän voi järjestää kontaktin vaikkapa SPR:n ystäväpalvelun, diakonian tai velkaneuvojan kaltaisen toimijan kanssa, josta voi olla apua ikäihmisen arjessa.

Sirpa pyrkii liikkumaan mahdollisimman paljon, jotta pysyisi toimintakykyisenä.

Kaiken perustana on tietenkin se, että asiakas antaa kirjallisen suostumuksen asioidensa selvittämiseen ja tiedonvaihtoon eri toimijoiden välillä.

Ongelmat selviävät usein vasta kotona – Päätös toimeen­tulo­turvan perus­osasta tehdään nopeasti

Turussa kokeilu alkoi kaupungin toiveesta noin puolitoista vuotta sitten. Turussa oli havaittu, että kotiutuvat iäkkäät potilaat eivät aina välttämättä huomaa tai halua kertoa taloudellisesta tilanteestaan, vaikka se vaikuttaa suoraan heidän kuntoutumiseensa ja pärjäämiseensä jatkossa.

Kun ikäihmisen asioita hoitaa Kelassa keskitetysti yksi ja hänen kokonaistilanteensa jo entuudestaan hyvin tunteva henkilö, kaikkea ei jouduta selvittelemään puhelun alussa nollasta lähtien.

Kun potilas on kotona, tilanne kärjistyy nopeasti, jos hänellä ei olekaan rahaa hakea apteekista lääkkeitä tai kaupasta ruokaa – tai jos vaikkapa pankkikortin pin-koodi on unohtunut. Käytännössä kotiutumistiimin sairaanhoitajat tai lähihoitajat ovat joutuneet tällaisissa tilanteissa keskittymään varsinaisen hoitotyönsä sijasta potilaan toimeentuloon liittyviin asioihin: soittamaan vaikkapa Kelan valtakunnalliseen palvelunumeroon. Oikein kiireellisissä tapauksissa kotiutumistiimin jäsenet ovat jopa seisseet asiakkaan puolesta leipäjonossa.

Turun-kokeilussa esimerkiksi päätös asiakkaan toimentulotuesta tehdään nimikkotyöntekijän avulla pikaisesti päivässä tai kahdessa.

Myöhemminkin asioiden hoitaminen sujuu nopeasti. Kun ikäihmisen asioita hoitaa Kelassa keskitetysti yksi ja hänen kokonaistilanteensa jo entuudestaan hyvin tunteva henkilö, kaikkea ei jouduta selvittelemään puhelun alussa nollasta lähtien.

Jelppiä arkeen

Sirpa on omalta osaltaan hyvin tyytyväinen kokeiluun.

”Virkailija soittelee nykyäänkin aina säännöllisesti ja kyselee, miten minulla menee. Hän on auttanut viime aikoina muun muassa sairaalareissujeni matkakorvausten kanssa. Minulla on esimerkiksi selkäkipuja, joihin annetaan sairaalassa hermopuudutusta.”

Sirpa on tyytyväinen, kun Kelan nimikkovirkailija on laittanut tukiasiat nopeasti kuntoon.

Sirpan omat lapset ja lapsenlapset asuvat hieman kauempana, mutta auttavat mammaa mahdollisuuksiensa mukaan.

”Onneksi minulla on myös aivan ihania naapureita, jotka jelppivät aina tarvittaessa. Käyn yhdessä heidän kanssaan esimerkiksi kaupassa. Lapset, lapsenlapset ja naapurit tuovat elämään paljon iloa”, Sirpa kertoo.

Hyvälle yhteistyölle toivotaan jatkoa

Turun kaupungin kotiutumistiimin esihenkilö Pirkko Lämsä kertoo, että kaupungin kokemukset kokeilusta ovat erittäin hyviä.

Kotiutustiimin esihenkilö Pirkko Lämsä.
Turun kaupungin kotiutumistiimin esihenkilö Pirkko Lämsä iloitsee, että kokeilun ansiosta lähihoitajat ja sairaanhoitajat pystyvät keskittymään hoitotyöhön ja Kelan ammattilaiset omaan työhönsä.

”Kun tukiasiat on saatu kuntoon ja niitä seurataan myöhemminkin, ikäihmiset voivat palata turvallisemmin kotiin. Kotiutustiimimme lähihoitajat ja sairaanhoitajat pystyvät keskittymään omaan hoitotyöhönsä ja Kelan ammattilaiset omaan työhönsä.”

Monialaisen palvelun asiantuntija Jonna Pösö Kelan läntisestä vakuutuspiiristä toimii kokeilussa yhtenä nimikkotyöntekijänä, hän on auttanut myös Sirpaa asioidensa järjestämisessä.

”Asiakkaat ovat olleet järjestään erittäin tyytyväisiä, ja työ on ollut myös itselleni oikein antoisaa. Tuntuu hyvältä, kun olen voinut auttaa asiakkaita hyvin konkreettisesti ja nopeasti.”

Hän mainitsee, että toimintamallin avulla on saatu hyvin kontakteja myös henkilöihin, joita on ollut ennen vaikea tavoittaa: Asiakkaisiin, jotka saavat Kelalta ehkä kansaneläkettä, mutta jotka olisivat oikeutettuja myös muihin etuuksiin. Kokeilun avulla on autettu tähän mennessä noin paria kymmentä ikäihmistä.

Sekä Pirkko että Jonna toivovat, että kokeilu jatkuisi myös tulevaisuudessa – ja laajentuisi entisestään kattamaan myös muita ikäryhmiä.

Enemmistö asiakkaista pystyy käyttämään Kelan palveluja hyvin, mutta osa kaipaa tässä tukea.

”Toimintamalli vaatii toki resursseja, mutta samaan aikaan se voi säästää niitä muualla. Monet asiat, jotka muuten vaatisivat ehkä useita soittoja ja selvittelyitä, onnistuvat nyt mallin ansiosta keskitetysti ja tehokkaasti”, Jonna miettii.

Jonnan esihenkilöllä, Kelan tiimipäällikkö Iida Ahtiaisella on hyviä uutisia.

”Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta on jo tullut viestiä, että he ovat kiinnostuneita jatkamaan kokeilua ensi vuonna. Myös Kela on kiinnostunut jatkamaan yhteistyötä. Vastaavanlaiselle toimintamallille olisi varmasti tarvetta myös nuorten ja työikäisten, vaikkapa päihdekuntoutuksesta kotiutuvien kohdalla.”

LUE MYÖS
Oikeaan kuntoutukseen, oikeaan aikaan – Kela kehittää uusia toimintamalleja sairaaloiden kanssa
LUE MYÖS
Kela-yhteistyötä sairaalan kanssa – Sosiaali­työn­tekijät ja Kelan asian­tuntija työskentelevät asiakkaan tiiminä  

Teksti Matti Välimäki
Kuvat, videot ja editointi Ilari Välimäki

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.