Yleinen 4 min

Kela palvelee etäyhteydellä Lähitoreilla – ”Kerroin heti ystävälleni, miten kätevää tämä oli”

Pirkanmaan Lähitorit ovat matalan kynnyksen kohtaamispaikkoja, joissa voi asioida Kelassa kuva- ja ääniyhteydellä. Anna-Liisa Siro asioi mieluummin etäyhteydellä lähellä kotiaan kuin matkustaa kauemmas palvelupisteeseen.

Kuuntele artikkeli
teksti Mari Uusivirta kuvat Laura Vesa 28.8.2018

Anna-Liisa Siro sai Lähitorilla etäyhteyden Kelan palveluneuvoja Satu Ojanperään. Lähitorin palveluohjaaja Jenni Leijo avustaa.

Anna-Liisa Siro hymyilee tyytyväisenä. Hän käytti juuri ensimmäistä kertaa Kelan etäpalvelua. Oikeutta mietityttäneeseen etuuteen ei ollut, mutta asia selvisi helposti ja nopeasti.

”Oli oikein hyvä keskustelu. Vaikka asia meni mönkään, sain paljon tietoa”, Anna-Liisa kertoo.

Anna-Liisa asuu Tampereella Peurankalliokeskuksen seniorien vuokra-asunnoissa. Hän oli Lähitorilla hoitamassa asioita tutun palveluohjaajan Jenni Leijon kanssa, kun tämä ehdotti Anna-Liisalle yhteyden ottamista Kelaan etäpalvelun välityksellä.

Etäpalvelussa asioidaan Kelan palveluneuvojan kanssa kuva- ja ääniyhteyden välityksellä. Etäyhteydellä voi hoitaa kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä, esimerkiksi hakea etuuksia suullisesti.

Lähin Kelan palvelupiste on parin kilometrin päässä, mutta iäkkäille ja huonosti liikkuville matka on pitkä.

Jenni käynnisti yhteyden tietokoneella ja jätti Anna-Liisan puhumaan rauhassa Kelan palveluneuvojan kanssa. Palvelu käynnistyi kahdella klikkauksella, eikä vuoroa tarvinnut jonottaa pitkään. Seuraavalla kerralla Anna-Liisa aikoo käynnistää palvelun itse.

Palveluohjaaja Jenni Leijon (oik.) työajasta suurin osa kuluu asiakkaiden kohtaamiseen. Lähitorilla asiakkaat osallistuvat kaikkeen toiminnan suunnitteluun.

Lähin Kelan palvelupiste on parin kilometrin päässä Tampereen Keskustorilla, mutta iäkkäille ja huonosti liikkuville matka on pitkä. Peurankalliokeskuksen etäpalvelussa Kela-asiat voi hoitaa samalla vierailulla, kun käy harrastamassa tai käyttää Lähitorin muita palveluja.

”Minulle ja monelle muulle on suuri asia, että saan istua alas täällä ja hoitaa asian ilman, että tarvitsee erikseen lähteä taksilla Kelaan”, Anna-Liisa kertoo.

Etäpalvelussa saa yhteyden Kelaan nopeasti

Kelan etäpalvelua on voinut käyttää Peurankalliokeskuksessa vuoden alusta alkaen. Se on palveluneuvoja Jenni Leijon mukaan hyvä lisä Lähitorin tarjontaan.

Peurankalliokeskuksessa toimiva Lähitori on Tampereen kaupungin rahoittama ja Tampereen Kaupunkilähetyksen ylläpitämä matalan kynnyksen kohtaamispaikka. Siellä saa Lähitorin palveluohjaajalta maksutta ohjausta ja tukea esimerkiksi asumiseen, kuntoukseen ja etuuksien hakemiseen.

”Kun ihminen tulee tapaamaan meitä, juttelemme hänen elämäntilanteestaan, työhistoriastaan ja toiveistaan. Sitä kautta tulee esille, millaisia tarpeita hänellä on”, Jenni kertoo.

Asiakkaan tarpeet voivat liittyä niin kotioloihin, pärjäämiseen kuin vapaa-ajanviettoon. Kaikkiin tarpeisiin pyritään Lähitorilla löytämään yhdessä ratkaisu.

Kela kerää asiakaspalautetta etäpalvelusta.

Usein asiat, esimerkiksi Kelan etuuksien hakeminen, hoituvat kaksin Lähitorin palveluohjaajan kanssa. Toisinaan on tarpeen ottaa yhteys talon ulkopuolelle, Kelan tapauksessa palveluneuvojaan. Etäpalvelussa yhteyden Kelaan saa liki saman tien, kun taas puheluaika pitäisi yleensä sopia myöhemmäksi.

Etäpalveluun tunnistaudutaan Kela-korttia näyttämällä.

Asiakkaan niin halutessa Jenni on mukana koko asioinnin ajan. Tähän mennessä hän on aina avannut ja sulkenut palvelun, mutta palvelua voi käyttää myös yksin. Etäpalveluun tunnistaudutaan Kela-korttia näyttämällä. Yhteys on tietoturvallinen ja keskustelu luottamuksellinen.

Jennin mielestä etäpalvelun parhaita puolia on se, että ihmisten on mahdollista osallistua omien asioiden hoitamiseen tutussa ympäristössä, muun arkipäiväisen tekemisen ohella.

Lähitori on kohtaamispaikka kaikenikäisille

Tänä maanantaina Peurankallion Lähitorilla voi osallistua esimerkiksi joogaan ja lauluryhmään. Viikon aikana harrastusryhmiä, esityksiä ja tapaamisia on lukuisia, ja aihepiirit vaihtelevat nikkaroinnista tabletinkäyttöön. Jenni kertoo, että usein asiakkaat porisevat kahviossa ja aulassa jo tuntia ennen tapaamisen alkua.

Lähitori on avoin kaikenikäisille. Pääosin asiakaskunta koostuu eläkeläisistä ja osa-aikaeläkeläisistä, jotka tulevat eri puolilta Tamperetta ja lähikunnista. Lähitorilla on myös kuntosali ja ravintola sekä mahdollisuus fysioterapeutin ja sairaanhoitajan maksuttomaan palveluohjaukseen ja muihin hyvinvointipalveluihin.

Maanantaisin Lähitorille kokoontuu musisoimaan iloinen Peuranlaulajat-ryhmä.

Tarkoitus on, että ihmiset osallistuvat itse toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

”Meillä toimii täällä valtavat määrät ihania vapaaehtoisia, joita ilman mitään ei tapahtuisi”, Jenni sanoo.

Hän kertoo, että esimerkiksi rennon rytmin shakkiryhmä syntyi, kun 76-vuotias Jukka tuli tapaamaan Jenniä ja ilmeni, että Jukka tahtoisi palata vanhan harrastuksensa pariin.

Kun vaihtoehtoja pohdittiin yhdessä, Jenni ehdotti, että Jukka ryhtyisi ohjaamaan shakkikerhoa Lähitorilla. Nyt kerho tapaa viikoittain.

Lähitorin työntekijä toivoisi lisää asiakkaita Kelan etäpalvelulle

Kelan etäpalvelu on ollut Peurankallion Lähitorilla käytössä vuoden alusta alkaen. Jennin mukaan käyttäjiä on ollut harmillisen vähän.

”Minä jo puhelimessa kerroin ystävälleni, miten kätevää tämä oli. Hän taitaa tulla tapaamaan sinua lähipäivinä”, Anna-Liisa paljastaa Jennille.

Samalla Anna-Liisa saa idean: kun sotaveteraanien kanttiinikerho alkaa taas kesälomien jälkeen, kannattaa palvelusta tiedottaa siellä jäsenille. On Jennin vuoro olla tyytyväinen. Jälleen hän sai asiakkaaltaan toteutuskelpoisen idean toiminnan kehittämiseksi.

Lauluryhmä on yksi Peurankallion Lähitorin monista harrastusporukoista.

Kelan pop upit ja etäpalvelu tulevat lähelle

  • Kela haluaa tarjota palveluja vaivattomasti siellä, missä asiakkaat muutoinkin asioivat.
  • Kelan etäpalvelu täydentää erilaisten asiointitapojen mahdollisuutta erilaisissa lähipalvelupisteissä.
  • Etäpalvelussa Kelan palveluneuvoja neuvoo asiakasta kuva- ja ääniyhteyden välityksellä. Asiakas voi hoitaa etäyhteydellä kaikkia samoja asioita kuin Kelan palvelupisteessä, esimerkiksi hakea etuuksia suullisesti.
  • Etäpalvelua voi käyttää yli 50 asiointipisteen lisäksi yhdeksällä Pirkanmaan alueella toimivalla Lähitorilla, kolmessa nuorten Ohjaamossa  ja syyskuun alusta yhdessä Perhekeskuksessa. Katso tarkemmat tiedot Kelan verkkosivuilta. Etäpalvelupisteitä ollaan lisäämässä.
  • Kela järjestää myös pop up -palvelupisteitä ympäri Suomea, esimerkiksi oppilaitoksissa, nuorten Ohjaamoissa, maahanmuuttajainfoissa tai kauppakeskuksissa.
  • Osa pop up -palvelupisteistä on säännöllisiä, osa kertaluonteisia.
  • Pop up -palvelupisteissä Kela tarjoaa muun muassa avustavan tason etuusneuvontaa sekä opastaa verkkopalvelujen käyttämisessä ja ohjaa palvelujen pariin.