Siirry sisältöön

Milloin hakemus käsitellään?

Kela palvelee | 12.9.2022
Useimmat tukea hakeneet miettivät ensimmäisenä, kauanko hakemuksen käsittelyssä kestää ja milloin rahat tulevat tilille. Käsittelytilanteen tiedustelu onkin yksi yleisimmistä syistä, miksi Kelaan soitetaan. Voisiko hakemuksen tilannetta kuitenkin arvioida jotain muutakin kautta?
Joona Suonperä
palveluasiantuntija
Kuuntele artikkeli

Hakemukset käsitellään siinä järjestyksessä, kun ne Kelaan saapuvat. Jos hakemuksia tulee paljon, se luonnollisesti ruuhkauttaa käsittelyä. Erityisesti tietyt ”sesonkiajat” ovat suuria ruuhkapiikkejä. Esimerkiksi syksyllä saapuu paljon opintotuen hakemuksia, ja käsittely voi sen vuoksi hidastua.

OmaKelasta voit seurata parhaiten hakemuksesi etenemistä. Jos palvelussa ei näy lisäselvityspyyntöjä, hakemuksesi on melko varmasti kunnossa ja odottamassa omaa vuoroaan. Kelasta kyllä soitetaan tai lähetetään viesti, jos lisäselvitystä kaivataan. Kannattaa siis varmistaa, että saat ilmoituksen OmaKelaan saapuvasta viestistä esimerkiksi tekstarilla puhelimeesi. Valinnan voi tehdä OmaKelassa.

Viime tipassa jätetty hakemus saattaa kiristää taloutta ja hermoja.

Moni ei voi vastustaa soittamista Kelaan pian hakemuksen jättämisen jälkeen tiedustellakseen käsittelyn tilannetta. Soitto asiakaspalveluun ei kuitenkaan yleensä nopeuta käsittelyä – päinvastoin varmistelusoitot tai -viestit ruuhkauttavat nopeasti puhelinlinjoja ja myös käsittelyä. Käsittelyaikojen arviointiin löytyy oiva apuväline Kelan verkkosivuilta, nimittäin keskimääräinen käsittelyaika etuuksittain. Käytämme samaa sivua asiakaspalvelussa, joten soittamalla et yleensä sen tarkempaa arviota saa käsittelyajasta.

Sivu näyttää edeltävän seitsemän päivän toteutuneiden käsittelyaikojen keskiarvon etuuksittain. Keskiarvo tarkoittaa, että yksi hakemus voi viedä pidemmän aikaa kuin toinen. Tavallisin syy käsittelyajan pitkittymiselle on se, että hakemuksesta on puuttunut jokin tieto tai sitten syynä on edellä mainitut ruuhkatilanteet.

Kela on asettanut etuuksien käsittelylle myös tavoiteajat. Joskus nämäkin sekoitetaan määrättyyn aikaan, jossa hakemus tulisi käsitellä. Erikseen ovat etuudet, joiden käsittelyaika on määrätty laissa. Esimerkiksi perustoimeentulotuki tulee käsitellä seitsemässä arkipäivässä.

Varsinaisia keinoja nopeuttaa oman hakemuksen käsittelyä ei oikein ole olemassa, mutta muutamalla vinkillä voi käsittelyaikaan pyrkiä valmistautumaan. Huolehdi ensinnäkin, että hakemus ja liitteet ovat ajoissa Kelassa. Puuttuva liite viivästyttää käsittelyä ja viime tipassa jätetty hakemus saattaa kiristää taloutta ja hermoja. Tarkista myös, että yhteystietosi ovat Kelassa ajan tasalla ja että saat ilmoituksen OmaKelaan saapuvasta viestistä.

Keskimääräinen käsittelyaika ei ole tae varmasta käsittelyajasta.

Kannattaa myös asennoitua siihen, että keskimääräinen käsittelyaika ei ole tae varmasta käsittelyajasta oman hakemuksen kohdalla. Näin pettymys ei ole niin suuri, jos oman päätöksen saamisessa menee yli keskimääräisen ajan. Toisaalta voi ilahtua sitten niissä tilanteissa, kun hakemus käsitelläänkin nopeammin kuin mitä Kelan verkkosivut antavat käsittelyajalle keskiarvoksi.

Aina kuitenkaan elämäntilannetta ei voi ennakoida, ja joskus oma tulo on stressaavassa tilanteessa etuushakemuksen varassa. Kela pyrkii niin nopeaan käsittelyyn jokaisen hakemuksen kohdalla kuin se vain on mahdollista. Myös me asiakaspalvelijat autamme ja myötäelämme vaikeissa tilanteissa sen mitä voimme. Ja vaikka emme voi käsitellä hakemustasi, niin käymme mielellämme aina tilanteen ja vaihtoehdot läpi kanssasi.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.