Miksi Kela-taksien palveluntuottajat kilpailutettiin syksyllä 2021 ja mitä kilpailutus koski?
Edellisten sopimusten hankintakausi päättyi 31.12.2021. Tuleville vuosille on tulossa myös erilaisia lainsäädäntöön liittyviä asioita, jotka oli tärkeää huomioida uusissa sopimuksissa.
Vielä viime vuonna kullakin alueella oli yksi palveluntuottaja, joka vastasi Kelan korvaamien taksimatkojen järjestämisestä. Kilpailutuksessa valittiin alueille kaksi palveluntuottajaa, joista asiakas voi valita haluamansa.
Valitut palveluntuottajat vastaavat 1.1.2022 alkaen koko palvelusta: taksimatkojen tilauksesta, matkojen yhdistelystä ja välityksestä, kuljetuspalvelun järjestämisestä ja valvonnasta sekä maksuliikenteen raportoinnista.
Millä kriteereillä Kela-taksien palveluntuottajat kilpailutettiin?
Palveluntuottajilta vaaditaan korkeaa laatua, esimerkiksi riittävää määrää autoja ja hyvää asiakaspalvelua niin tilausvälityksessä kuin kuljetuksissa. Kriteerit täyttävistä palveluntuottajista valittiin kullekin alueelle kaksi edullisinta tarjouksen tehnyttä toimijaa.
Mikä asiakkaan näkökulmasta muuttuu ja milloin?
Vuoden 2022 alusta asiakas on voinut itse valita omaan palvelutarpeeseensa vastaavan palveluntuottajan alueensa kahdesta toimijasta. Palveluntuottajat pääsevät näin kilpailemaan asiakkaista nimenomaan laadukkaalla palvelulla. Uusien palveluntuottajien myötä taksien tilausnumerot ovat muuttuneet vuoden alussa. Kullakin palveluntuottajalla on oma tilausnumeronsa.
Uudessa toimintamallissa asiakas saa halutessaan tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen ja on saapumassa nouto-osoitteeseen.
Mikä kaikki säilyy ennallaan?
Oikeus Kela-taksien käyttöön määräytyy samoilla kriteereillä kuin ennenkin. Myös matkan omavastuuosuus ja matkakatto säilyvät ennallaan. Tilauspuhelut ovat edelleen maksuttomia, ja taksi tilataan jatkossakin viimeistään matkaa edeltävänä päivänä, jos vastaanottoaika on tiedossa. Kyytejä voidaan yhä yhdistellä, eli samalla kyydillä voi tulla toinen asiakas, tosin ei korona-aikana.
Kenellä on oikeus vakiotaksiin?
Vakiotaksi tarkoittaa sitä, että asiakas saa tutun taksinkuljettajan käyttöönsä. Vakiotaksiin on jatkossakin oikeus yksin matkustavalla alle 16-vuotiaalla, kun hänellä on todistus pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön. Kela voi myöntää oikeuden harkinnan perusteella myös muille, joilla on kyseinen todistus. Perusteena voi olla esimerkiksi se, että matka estyisi, jos asiakas ei saisi matkalleen kuljettajaa, joka tuntee hänen terveydentilaansa liittyvän avustamisen tai ohjauksen.
Miten vakiotaksiasiakkuutta haetaan?
Asiakas, jolla on todistus pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön voi selvittää oikeutensa vakiotaksiin soittamalla Kelan palvelunumeroon 020 692 204. Aiemmin myönnetty vakiotaksiasiakkuus säilyy, vaikka palvelu on uudistunut vuoden alussa. On kuitenkin mahdollista, että tuttu kuljettaja ei jatka kuljetuksia, jos esimerkiksi alueen palveluntuottaja vaihtuu.
Toivomme että asiakkaat kysyvät uutta vakiotaksia aikaisintaan helmikuussa. Silloin asiakkailla on ollut mahdollisuus vertailla palveluntuottajia alkuvuoden ajan.
Miten Kela tai palveluntuottajat varmistavat, etteivät aiemman kilpailutuksen virheet toistu?
Aiemmat ongelmat ovat liittyneet taksien myöhästymisiin ja puhelujen pitkiin jonotusaikoihin. Kahden palveluntuottajan malli, jossa kilpaillaan laadulla, edistää sitä, että kyydit tulevat ajallaan. Palveluntarjoajat ovat voineet suunnitella jo pidemmän aikaa luotettavan palvelun toteuttamista, joten se on nyt todennäköisempää.
Takseja koskevaan lainsäädäntöön on lisätty vapaaehtoinen erityisryhmien kuljettajakoulutus. Kela vaatii kaikilta kuljettajilta tämän koulutuksen suorittamista 1.1.2024 mennessä. Koulutus sisältää muun muassa monia asiakasturvallisuutta parantavia asioita.
Mitä muita parannuksia palveluun on luvassa?
Vastaisuudessa tiedot asiakkaan oikeudesta taksin ja invataksin käyttämiseen sekä omavastuuosuuden täyttymisestä välittyvät Kelasta palveluntuottajalle. Asiakkaan ei esimerkiksi tarvitse maksaa ylimääräisiä omavastuita, kun tieto omavastuuosuudesta siirtyy sähköisen kyselypalvelun kautta nopeammin kuin ennen. Kyseessä on samankaltainen tiedonvälitys, kuin Kelan ja apteekkien välillä. Asiakkaan toiveesta tietoihin voidaan lisätä vaikkapa tieto avustamisen tarpeesta tai tarkennus hakuosoitteeseen. Myös tieto toimeentulotuen maksusitoumuksesta taksimatkan omavastuuta varten voidaan siirtää Kelasta sähköisesti palveluntuottajalle asiakkaan suostumuksella. Tämä parantaa asiakkaan yksityisyydensuojaa.
Artikkeli on päivitetty 1.1.2022