Siirry sisältöön

Mikä oikeastaan Kelan korvaamissa taksimatkoissa muuttui?

Kela palvelee | 28.8.2018
Heli Nevalainen
suunnittelija
Kuuntele artikkeli

Kelan korvaamien taksimatkojen tilaamisessa tapahtui muutoksia heinäkuun alussa. Asiasta uutisoitiin kaikissa kanavissa, ja jopa aamukahvia hörppiessä sai seurata mielenkiintoista keskustelua aamuteeveestä. Aikaa muutoksen jälkeen on nyt kulunut toista kuukautta, ja alkukankeuksien jälkeen tilanne valtakunnassa näyttää rauhoittuneen ja homma sujuvan.

Täytyyhän hoitoon päästä silloin, kun hoitoa tarvitsee.

Saimme tänne Kelan puhelinpalveluun pohdiskelevia soittoja hyvissä ajoin ennen muutoksen voimaantuloa. Soitoista välittyi huoli ja halu varmistaa homman toimivan omalla tai omaisen kohdalla muutoksen jälkeenkin. Mieltä askarruttavat kysymykset liittyivät esimerkiksi huoleen lähipaikkakunnalta saatavilla olevien taksien määrästä. Täytyyhän hoitoon päästä silloin, kun hoitoa tarvitsee.

Monia mietitytti, miksi tällainen muutos tehtiin. Liikennepalvelulaki uudistui, joten taksimatkojen suorakorvausmenettely piti päivittää vastaamaan uudistuksia. Uudistuksen jälkeen Kela korvaa vain ne taksimatkat, jotka on tilattu soittamalla Kelan kanssa sopimuksen tehneestä taksikeskuksesta. Toimintaa seurataan Kelan puolelta tarkasti, vaikka käytännön toteutus tapahtuukin keskuksissa.

Monia mietitytti, miksi tällainen muutos tehtiin.

Muutoksen myllerryksessä soittajat muun muassa ihmettelivät, miten taksia tarvitsevan pitää toimia, kun puhelimeen tallennettuun vanhaan numeroon soittamalla taksi ei enää kurvannutkaan pihaan. Yleisimmät kysymykset vastauksineen löytyvät myös kela.fi-sivuilta. Kokosin ohjeista muutaman tärkeimmän vinkin selkeyttämään, mitkä asiat lopulta muuttuivat.

  1. Taksi pitää tilata tilauskeskuksesta, muualta tilattua matkoja Kela ei korvaa. Myös ennen muutosta Kela-taksi tilattiin tietystä numerosta. Tilauskeskuksen kautta tilatusta matkasta sai suorakorvauksen eikä joutunut maksamaan korotettua omavastuuta, saati hakemaan korvausta itse.
  2. Tilauskeskusten numerot uudistuivat. Numeroiden muuttuminen näkyy positiivisena yllätyksenä puhelinlaskussa, sillä nykyään soittaminen tilauskeskukseen on maksutonta.
  3. Yhdellä soitolla voi vieläkin tilata seuraavan kahden viikon matkat, joten joka päivä keskuksiin ei tarvitse olla rimputtelemassa. Samaa periaatetta noudetaan siinä, että matkat kannattaa tilata hyvissä ajoin, mielellään matkaa edeltävänä päivänä klo 14 mennessä.
  4. Kukkaroon voi varata saman verran euroja kuin aikaisemmin, sillä taksimatkan omavastuu on 25 euroa. Edelleen myös 25 euron omavastuun alle jäävät matkat kerryttävät matkakattoa, kun matkat tilataan tilauskeskuksesta.

Taksi pitää tilata tilauskeskuksesta, muualta tilattua matkoja Kela ei korvaa.

Missä tilanteessa taksin sitten voi tilata? Matkakorvausten perusteisiin ei ole tullut muutoksia. Jos tarvitset taksia terveydentilan vuoksi, pyydä todistus terveydenhuollosta. Jos taas julkisten yhteyksien aikataulut eivät natsaa, taksikeskus selvittää, minkä vuoksi taksi on tarpeellinen.

Ohjeita taksin tilaamiseen ja oman alueen numero löytyy näppärimmin verkkosivulta Näin tilaat taksin. Näillä ohjeilla, jos millä, matkanteko sujuu!

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.