Yrittäjä & Työnantaja 4 min

Kela tuli autotehtaalle – ”Kaikki läksi henkilöstön tarpeesta”

Uudenkaupungin autotehdas on palkannut lyhyessä ajassa tuhansia työntekijöitä eri puolilta Suomea ja maailmaa. Yritys keksi pyytää Kelan, TE-keskuksen ja sosiaalitoimen tehtaalle palvelemaan työntekijöitä.

Kuuntele artikkeli
teksti Sini Silvàn kuvat Vesa-Matti Väärä 9.4.2019

Palveluasiantuntija Eveliina Salovaara Uudenkaupungin Kelasta palvelee Abdul Hamid El Kheiriä autotehtaan pop up -palvelupisteessä.

Uudenkaupungin autotehdas on rekrytoinut parin vuoden sisällä jopa 3 000–3 500 työntekijää. Tehtaalle tullaan usein töihin kauempaa, ja muuttajilla on uudessa elämäntilanteessa monenlaisia asioita järjestettävänään.

”Lähdimme miettimään, olisiko Kelan pop up -toiminta autotehtaalla mahdollista. Meille tulee työntekijöitä joka puolelta Suomea ja ympäri maailmaa, ja aika monella on tarve hoitaa asioita Kelan kanssa”, spesialisti Heidi Klubb Valmet Automotivelta kertoo.

On sekä työnantajan että kaupungin etu, kun ihmiset saavat hoidettua asiansa joustavasti. Niinpä uusien työntekijöiden perehdytyksessä mukana oleva Klubb otti yhteyttä Uudenkaupungin Kelaan ja esitti idean yhteistyöstä. Siellä palveluasiantuntija Eveliina Salovaara alkoi saman tien edistää asiaa. Mukaan saatiin palveluasiantuntija Iida Taivassalo Raisiosta, ja Kelan pop up -toiminta autotehtaalla oli pystyssä reilussa kuukaudessa.

Palveluasiantuntijat Eveliina Salovaara (vas.) ja Iida Taivassalo pystyttävät pop up -palvelupisteen tehtaalle joka tiistai. ”Pidän siitä, että voimme jalkautua sinne, missä asiakkaat ovat”, Taivassalo sanoo.

Alussa Salovaara ja Taivassalo järjestivät pop up -palvelua tehtaalla parin viikon välein. Melko pian huomattiin, että tarvetta oli enemmän. Nyt Kelan pop up -piste on toiminut vuoden ja palvelee tehtaan työntekijöitä joka tiistai kahden ja puolen tunnin ajan.

”Töiden aloittamiseen liittyy niin paljon kaikenlaista, että on hyvä, kun muiden asioiden hoitaminen on helpompaa. Silloin voi keskittyä työn aloittamiseen”, Klubb toteaa.

Kelan palveluasiantuntijat ovat tulleet tehtaalla jo tutuiksi

Iida Taivassalo ja Eveliina Salovaara avaavat läppärinsä pitkälle pöydälle autotehtaan ruokalassa, missä palvelupiste on näppärästi kaikkien työntekijöiden saavutettavissa. Paikalla on usein myös TE-keskuksen ja sosiaalitoimen asiantuntijoita Uudestakaupungista. Tehtaan työntekijät voivat hoitaa useamman asiansa yhdellä käynnillä, yhdessä paikassa.

”Työntekijät pystyvät hyödyntämään palveluita työpäivänsä lomassa ennen tai jälkeen työvuoron. Ajallinen säästö on melkoinen”, Salovaara kertoo.

Pop upissa voi hoitaa asioitaan samaan tapaan kuin Kelan toimipiteessä.

Pop upissa tehtaan työntekijät voivat kysyä neuvoa Kela-asiointiin ja myös konkreettisesti hoitaa asioitaan ja jättää hakemuksia, aivan kuin missä tahansa Kelan toimipisteessä. Palveluasiantuntijat tuntevat työn perässä muuttaneiden tilanteen ja etuudet, joihin juuri he voivat olla oikeutettuja.

”Työntekijät ovat kokeneet, että heidän ei tarvitse alusta asti selittää meille kaikkea. Jos tarvitaan enemmän aikaa, varaamme puhelinajan tai ajan Kelan paikalliseen toimipisteeseen. Esimiehetkin käyvät kysymässä tietoa esimerkiksi sairauspäivärahoista tai siitä, miten työnantaja asioi Kelan kanssa”, Taivassalo toteaa.

Tehtaan työntekijät edustavat 72 kansalaisuutta. Salovaara palvelee asiakkaita suomeksi ja englanniksi, Taivassalo lisäksi ruotsiksi. Puhelinaikoja on tarvittaessa saatavissa venäjän, kurdin, ranskan, saksan ja espanjan kielillä.

Kun työtön muuttaa työn perässä uudelle paikkakunnalle, maksettavana voi olla kahden asunnon vuokrat tai muuttokustannukset.

”Työn haasteellisuus tekee siitä mielekästä. Ihmisillä voi olla asiat solmussa, ja ratkomme niitä parhaamme mukaan”, Salovaara sanoo.

Kun työtön muuttaa työn perässä uudelle paikkakunnalle, maksettavana voi olla kahden asunnon vuokrat tai muuttokustannukset. Tällaisissa tilanteissa työntekijä voi pop upissa selvittää oikeutensa esimerkiksi toimeentulotukeen ja hakea etuutta. Pitkän matkan päästä töihin tuleva voi olla oikeutettu myös liikkuvuusavustukseen ja tehtaalla työvoimakoulutukseen osallistuva työttömyysturvaan.

”Työntekijät kysyvät myös asumistuesta, jonka määrä pitää tarkistaa ja ehkä koko tuki lakkauttaa, kun työt alkavat. Meiltä kysytään tosi laajasti ihan kaikkea mahdollista”, Salovaara kertoo.

Asiakkailla voi olla kysyttävää myös sairauspäivärahoista. Vanhemmat työntekijät hakevat pop upista tietoa eläke-ajan etuuksista.

Tehtaalla organisoidaan myös henkilöstön hyvinvointiin liittyviä asioita harrastetalosta kielikoulutuksiin. ”Uudessakaupungissa verkostot ovat hyvät. Soitto riittää, ihmiset saa kiinni”, Heidi Klubb kiteyttää.

Kela-asiat voi hoitaa työvuoron päätteeksi

Taivassalo poikkeaa toimipisteeltä hetkeksi pitämään aloitusinfoa uusille työntekijöille. Sillä välin libanonilainen Abdul Hamid El Kheir tulee yövuoronsa päätteeksi Salovaaran asiakkaaksi. Hän hakee Kela-korttia, jolla voi osoittaa, että kuuluu Suomen sairausvakuutukseen.

El Kheir on aloittanut työt tehtaalla kuukausi sitten.

”Perheeni, vaimo ja kaksi lasta, asuvat Oulussa”, El Kheir kertoo. Hän työskentelee tehtaalla kerrallaan kaksi viikkoa ja käy sitten kotona. Tulevaisuudessa koko perheen on tarkoitus muuttaa Turkuun, lähemmäs työpaikkaa.

”Sain todella hyvää palvelua. Hienoa, että he tulevat tänne työpaikalle”, El Kheir sanoo.

Lähtiessään hän varmistaa, että pop up -toimipiste on paikalla jälleen ensi viikolla, jos kysyttävää tulee lisää.

Abdul Hamid El Kheir haki Kela-korttia työpaikkansa pop up -palvelupisteessä.

Kelan pop up -palvelu

Lue lisää Kelan sivuilta

Kelan chat työnantajille