Siirry sisältöön

”Verkossa asioidessa tietää, että hakemus on mennyt perille”

Pienyrittäjän on oltava varsinainen monitaituri. Paitsi että hän on vastuussa yritystoiminnasta ja tuloksesta, hän huolehtii myös työntekijöidensä hyvinvoinnista. Onneksi jotkin asiat on tehty työnantajille helpoksi: työnantajien Kela-etuudet on haettavissa kätevästi verkossa.
Yrittäjä & Työnantaja | 12.10.2023
Kuuntele artikkeli

Monelle eteläpohjalaiselle kimmoke yrittämiseen tulee jo äidinmaidosta. Näin on käynyt myös ilmajokelaiselle Jussi Eväsojalle, joka on syntynyt ja kasvanut yrittäjäperheeseen. Hän luotsaa Ilmajoen Teräsputkikaluste Oy -nimistä perheyhtiötä jo kolmannessa polvessa. Yhtiö valmistaa ulkokalusteita, kuten pyörätelineitä, penkkejä, pöytiä ja tuuletustelineitä sekä lisäksi alihankintana tuotteita metalliteollisuudelle.

”Isovanhempani perustivat yhtiön 60 vuotta sitten. Teimme puolitoista vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen, ja oma isäni on edelleen mukana työnteossa”, Jussi kertoo.

Teräsbisneksen lisäksi Jussilla on myös Mediclaudo Oy -niminen start up, joka kehittää lääkejakelun digitalisaatiota.

Työterveys­huollon korvaukset kätevästi verkosta

Ilmajoen Teräsputkikaluste työllistää kuusi työntekijää omistajat mukaan lukien. Start up -yrityksellä on yksi palkattu työntekijä.

Työnantajana Jussi on ulkoistanut työntekijöidensä palkanlaskun tilitoimistolle, mutta hän hoitaa itse Kelaan liittyvät asiat.  

Esimerkiksi tilikauden päätyttyä Jussi hakee korvauksia työntekijöidensä työterveyshuollosta Kelasta. Hän käyttää tähän Kelan Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelua.

”Palvelun käyttö on mielestäni helppoa ja huomattavasti turvallisempaa sekä nopeampaa kuin paperin täyttäminen käsin ja jättäminen Postin kuljetettavaksi. Verkossa asioidessa tietää varmasti, että hakemus on mennyt perille”, Jussi kiittelee.

Jussi keskustelee kahden työntekijän kanssa.
Jussi Eväsoja ei palaisi enää hakemusten manuaaliseen täyttämiseen. ”Kyllä digitalisaatiossa on vain niin paljon etuja kaikille osapuolille. Eikä Postin kulkuunkaan voi aina luottaa, ja hakemusten perillemenohan on aina lähettäjän vastuulla.”

Verkkoasioinnissa on hänestä myös se hyvä puoli, että kaikki pakolliset kentät tulevat täytettyä, muuten hakemuksen täyttämisessä ei pääse etenemään. Näin ei tarvitse jälkeenpäin selvitellä ja lisäillä puuttuvia tietoja.

Osalla työterveyspalvelun tuottajista on käytössään tietojärjestelmä, jolla he toimittavat työntekijöiden työterveyshuollon korvausten pohjatiedot suoraan Kelaan. Kun työnantaja sitten kirjautuu Kelan asiointipalveluun, riittää, että hän täydentää puuttuvat tiedot. Jos työterveyspalvelun tuottajalla ei ole käytössään tietojärjestelmää, palveluntuottaja lähettää työnantajalle paperilla työterveyshuollon korvaushakemuksen. Tällöin työnantaja täyttää kaikki tiedot asiointipalvelussa.

LUE MYÖS
Sähköinen lääkärintodistus helpottaa ja nopeuttaa sairauspäivärahan hakemista

Työterveyshuollon asiointipalvelujen lisäksi Kelan sivuilla on myös Työnantajan asiointipalvelu, jossa voi hakea esimerkiksi sairaus-, vanhempain- ja kuntoutusrahaa.

”Näitä meidän yrityksessämme ei tarvitse joka vuosi hakea, sillä pidempiä sairauslomia ja vanhempainvapaita ei osu joka vuodelle.”

Kokosimme sinulle ohjeet, miten pääset alkuun verkkoasioinnissa. Lue ne täältä: Pientyönantaja, hoida Kela-asiat helposti verkossa (kela.fi)

Työnantaja – ota käyttöösi Kelan asiointipalvelut työnantajille.

Palvelun käyttöönotto on helppoa.

Palvelu säästää aikaasi ja saat kuittauksen, kun hakemus on mennyt perille.

Asiointipalvelut uudistuvat ja käyttö helpottuu entisestään

Jussin mielestä Kelan asiointipalvelu on melko helppokäyttöinen, ja ohjeita voi selailla myös lomakkeen täyttövaiheessa.

Kelan erikoissuunnittelija Leila Koskela kertoo, että asiointipalveluja kehitetään parhaillaan yhteistyössä työnantajien kanssa. Myös Jussi on ollut mukana antamassa kehitysehdotuksia. Jussin mielestä ohjevideot voisivat olla monelle helpotus, ja ne kannustaisivat pienyrittäjiä verkkoasioinnin pariin.

”Tarkoituksemme on rakentaa palvelut niin käyttäjäystävällisiksi, että niiden käyttöön ei edes tarvita ohjeita, vaikka toki uudistamme myös ohjeistusta ja niiden sijaintia sivuilla”, Leila kertoo.

Monia työnantajia helpottaisi myös tieto siitä, missä vaiheessa käsittelyä omat hakemukset ovat. Myös tähän on Leilan mukaan tulossa kehitystä tulevaisuudessa.

Uudistuksia ei kannata kuitenkaan jäädä odottelemaan, vaan Jussi kannustaa kaikkia pienyrittäjiä tarttumaan rohkeasti näppäimistöön ja siirtymään Kelan sähköiseen asiointiin.

”Lomakkeiden lähettäminen verkossa on helpompaa kuin moni luuleekaan, ja toimintavarmuus on hyvä. Ja sitten asia on kerralla hoidettu, eikä enää esimerkiksi Postin kuljetettavana”, Jussi kannustaa.  

Kelan asiointipalvelut pienyrittäjien tukena

Teksti Jaana Kalliokoski Kuvat, videot ja editointi Tuukka Kiviranta

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.