Siirry sisältöön
Kuuntele artikkeli

”Verkossa asioidessa tietää, että hakemus on mennyt perille”

Pienyrittäjän on oltava varsinainen monitaituri. Paitsi että hän on vastuussa yritystoiminnasta ja tuloksesta, hän huolehtii myös työntekijöidensä hyvinvoinnista. Onneksi jotkin asiat on tehty työnantajille helpoksi: työnantajien Kela-etuudet voi hakea kätevästi verkossa.
Yrittäjä & Työnantaja | 12.10.2023 | päivitetty 9.9.2025

Monelle eteläpohjalaiselle kimmoke yrittämiseen tulee jo äidinmaidosta. Näin on käynyt myös ilmajokelaiselle Jussi Eväsojalle, joka on syntynyt ja kasvanut yrittäjäperheeseen. Hän luotsaa Ilmajoen Teräsputkikaluste Oy -nimistä perheyhtiötä jo kolmannessa polvessa. Yhtiö valmistaa ulkokalusteita, kuten pyörätelineitä, penkkejä, pöytiä ja tuuletustelineitä sekä lisäksi alihankintana tuotteita metalliteollisuudelle.

”Isovanhempani perustivat yhtiön 65 vuotta sitten. Teimme kolme vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen, ja oma isäni on edelleen mukana työnteossa”, Jussi kertoo.

Kalustebisneksen lisäksi Jussilla on myös Mediclaudo Oy -niminen start up, joka kehittää lääkejakelun digitalisaatiota.

Työterveys­huollon korvaukset kätevästi verkosta

Ilmajoen Teräsputkikaluste työllistää kuusi työntekijää omistajat mukaan lukien. Start up -yrityksellä on yksi palkattu työntekijä.

Työnantajana Jussi on ulkoistanut työntekijöidensä palkanlaskun tilitoimistolle, mutta hän hoitaa itse Kelaan liittyvät asiat.  

Esimerkiksi tilikauden päätyttyä Jussi hakee korvauksia työntekijöidensä työterveyshuollosta Kelasta. Hän käyttää tähän Kelan Työterveyshuollon korvausten asiointipalvelua.

”Palvelun käyttö on mielestäni helppoa ja huomattavasti turvallisempaa sekä nopeampaa kuin paperin täyttäminen käsin ja jättäminen Postin kuljetettavaksi. Verkossa asioidessa tietää varmasti, että hakemus on mennyt perille”, Jussi kiittelee.

Jussi keskustelee kahden työntekijän kanssa.
Jussi Eväsoja ei palaisi enää hakemusten manuaaliseen täyttämiseen. ”Kyllä digitalisaatiossa on vain niin paljon etuja kaikille osapuolille. Eikä Postin kulkuunkaan voi aina luottaa, ja hakemusten perillemenohan on aina lähettäjän vastuulla.”

Verkkoasioinnissa on hänestä myös se hyvä puoli, että kaikki pakolliset kentät tulevat täytettyä, muuten hakemuksen täyttämisessä ei pääse etenemään. Näin ei tarvitse jälkeenpäin selvitellä ja lisäillä puuttuvia tietoja.

Osalla työterveyspalvelun tuottajista on käytössään tietojärjestelmä, jolla he toimittavat työntekijöiden työterveyshuollon korvausten pohjatiedot suoraan Kelaan. Kun työnantaja sitten kirjautuu Kelan asiointipalveluun, riittää, että hän täydentää puuttuvat tiedot.

Jos työterveyspalvelun tuottajalla ei ole käytössään tietojärjestelmää, palveluntuottaja lähettää työnantajalle paperilla työterveyshuollon korvaushakemuksen. Tällöin työnantaja täyttää kaikki tiedot asiointipalvelussa. Omasta työterveyshuollosta kannattaa kysyä, voisivatko he toimittaa hakemuksen esitiedot suoraan Kelaan.

LUE MYÖS
Sähköinen lääkärintodistus helpottaa ja nopeuttaa sairauspäivärahan hakemista

Päivärahat ja kuntoutusraha helposti uudesta asiointipalvelusta 

Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa työnantajat voivat hakea sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Palvelussa voi myös tehdä ilmoituksia.

”Päivärahoja meidän yrityksessämme ei tarvitse joka vuosi hakea, sillä pidempiä sairauslomia ja vanhempainvapaita ei osu joka vuodelle.”

Kokosimme sinulle ohjeet, miten pääset alkuun verkkoasioinnissa ja mitä kaikkea voit hoitaa Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Lue ohjeet täältä: Pientyönantaja, hoida Kela-asiat helposti verkossa (kela.fi)

Työnantaja – ota käyttöösi Kelan asiointipalvelut työnantajille.

Palvelun käyttöönotto on helppoa.

Palvelu säästää aikaasi ja saat kuittauksen, kun hakemus on mennyt perille.

Kelan erikoissuunnittelija Leila Koskela kertoo, että asiointipalveluja kehitetään yhteistyössä työnantajien kanssa.  

”Keräämme kehittämistä varten asiakasymmärrystä esimerkiksi kyselyillä ja haastatteluilla sekä analysoimalla asiointidataa. Palveluita kehitetään tämän pohjalta yhdessä käyttäjien kanssa,” Leila kertoo. 

Myös Jussi on ollut mukana antamassa kehitysehdotuksia. Jussi ehdotti muun muassa, että ohjevideot voisivat olla monelle helpotus, ja ne kannustaisivat pienyrittäjiä verkkoasioinnin pariin. 

”Uudesta Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelusta on nyt tehty ohjevideoita. Palvelu myös itsessään ohjaa käyttäjää täyttämään hakemuksen oikein, jolloin ohjeita ei välttämättä edes tarvita”, toteaa kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen.  

”Odotetuin uudistus on varmaan se, että päiväraha- ja korvauspalvelussa voi nyt lähettää hakemuksen liitteitä. Olemme tehneet palveluun monia muitakin parannuksia, jotka entisestään helpottavat sen käyttöä,” Hanne jatkaa. 

Jussi kannustaa kaikkia pienyrittäjiä tarttumaan rohkeasti näppäimistöön ja siirtymään Kelan sähköiseen asiointiin. 

”Lomakkeiden lähettäminen verkossa on helpompaa kuin moni luuleekaan, ja toimintavarmuus on hyvä. Ja sitten asia on kerralla hoidettu, eikä enää esimerkiksi Postin kuljetettavana”, Jussi kannustaa.   

Kelan asiointipalvelut pienyrittäjien tukena

Teksti Jaana Kalliokoski Kuvat, videot ja editointi Tuukka Kiviranta