Siirry sisältöön

Kela tarjoaa etäpalvelua vapautuville vangeille – asiointi tapahtuu videoyhteydellä

Kela palvelee | 11.5.2021
Kelan ja Rikosseuraamuslaitoksen yhteisessä etäpalvelussa autetaan vapautuvia vankeja ja yhdyskuntaseuraamuksiin tuomittuja saamaan etuusasiansa kuntoon ja elämä uuteen alkuun.
Kuuntele artikkeli
Piirroskuva, jossa ihmishahmo kuulokemikrofoni päässä tietokoneen ruudun ääressä.
Etäpalvelussa asioidaan videoyhteydellä. Rikosseuraamusasiakkaille suunnatun etäpalvelukokeilun tulokset olivat niin kannustavia, että palvelu päätettiin vakiinnuttaa.

Kela on viime syksystä alkaen kokeillut erityistä tukea tarvitseville asiakkaille ajanvarauksella toimivaa etäpalvelua, jossa Kelan palveluasiantuntija auttaa asiakkaita videoyhteyden välityksellä. Yksi etäpalvelukokeilun asiakasryhmistä on vangit ja yhdyskuntaseuraamuksiin tuomitut. Heille suunnattu etäpalvelu on toteutettu Kelan ja Rikosseuraamuslaitoksen (Rise) yhteistyönä.

Kelan ja Risen etäpalvelun tavoitteena on auttaa rikosseuraamusasiakkaita järjestämään etuusasiansa. Kokeilun tulokset ovat olleet rohkaisevia, ja toiminta on päätetty vakiinnuttaa.

Yhteydenotto tapahtuu vankilan yhteiskäyttötietokoneelta tai omalta sellipäätteeltä.

”Jos asiointi vaatii tulkkausta tai kyseessä on erityisen vaikeasti hoidettava Kela-asia, on tärkeää, että asiakkaaseen on kuvayhteys”, kertoo Kelan erikoisasiantuntija Asko Kiukas.

Tuomiota istuva asiakas voi olla yhteydessä Kelan etäpalveluun rajoitetun ajan päivästä. Videotapaamisissa on aina mukana myös Risen edustaja. Yhteydenotto tapahtuu vankilan yhteiskäyttötietokoneelta tai omalta sellipäätteeltä. Molempien kautta vangilla on pääsy omaan vankiverkkoon ja rajoitetusti ulkoiseen verkkoon.

Yhdyskuntaseuraamuksiin tuomitut voivat hoitaa Kela-asioitaan Risen yhdyskuntaseuraamustoimistoissa.

Etäpalvelussa voi hoitaa kaikki Kela-asiat

Rikosseuraamuslaitoksen etäpalvelussa on mukana 13 Kelan palveluasiantuntijaa. Rikosseuraamusasiakkaiden palvelu on vaatinut heiltä työkokemusta.

”Rikosseuraamusasiakkaat vaativat Kelan asiakaspalvelijoilta jonkin verran erityisosaamista. Heidän pitää ymmärtää asiakkaan kokonaistilanne, hahmottaa, miten vankilassa olo vaikuttaa etuuksiin ja tuntea kumppanipalvelun, eli tässä tapauksessa Risen, toiminta”, kuvailee Etelä-Savon palveluryhmän päällikkö Sari A. Kokkonen Kelasta. Hän on kontakteihin vastaavien palveluasiantuntijoiden esihenkilö.

”Hoidettavat asiat ovat sinänsä perusasioista, kuten työttömyysturva- ja asumistukiasioita, mutta hoidettavana saattaa olla myös takaisinperintää ja kuntoutusasioita. Hyvät tiedonhakutaidot vaaditaan.”

Lue lisää Kelan erityispalvelusta: Nona sai Kelasta oman yhteyshenkilön, kun elämä muuttui yllättäen

Nopea ja helppo tapa olla yhteydessä Kelaan

Etäpalvelukokeilu kerää kiitosta Risen Älykäs vankila -hankkeen projektipäällikkö Pia Puolakalta. Hänen mielestään on hyvä, että Kela tunnistaa erityisasiakkaansa.

”On selvää, että vangeilla on usein paljon fyysistä ja psyykkistä sairastavuutta, samoin opiskelutausta saattaa olla rikkonainen ja päihdeongelmat ovat yleisiä. Siksi etuuksissa pitää ottaa huomioon myös kuntoutusasiat sekä henkilön työ- ja toimintakyky. Kokeilussa on voitu panostaa nimenomaan näihin Rise-erityisiin asioihin.”

Etäpalvelu on koettu helpoksi ja nopeaksi tavaksi olla yhteydessä Kelaan.

”Risessä olemme pähkäilleet sitä, miten peruspalvelut saataisiin suljettuun vankilaan. Vuodesta 2018 meillä onkin ollut tehostettu digiloikka. Tämäntyyppiset palvelut ovat niitä, joita tarvitaan.”

”Meille Riseen tulleen palautteen mukaan moni kokee saaneensa asiansa hoidettua.”

Puolakka sanoo, että vankilasta vapautuminen on kriittinen hetki sen kannalta, sopeutuuko henkilö yhteiskuntaan vai jatkaako hän rikollisella polulla. Siitä syystä vapautumisen valmistelun pitää olla huolellista, ja se vaatii monen eri alan asiantuntijan yhteistyötä.

”Alkuvaiheessa henkilö tarvitsee paljon tukea, ja siksi vapautumisen valmistelu aloitetaan jo vankilassa. Lyhyiden tuomioiden kohdalla se alkaa melkein heti, ja pidemmän tuomion aikana viimeistään puoli vuotta ennen koevapautta.”

Risen yhteistyökumppaneita ovat Kelan lisäksi muun muassa TE-toimistot, Autismisäätiö, Martat, A-klinikka, Kriminaalihuollon tukisäätiö sekä monet muut järjestöt. Rise auttaa asiakkaitaan verkkoasioinnissa myös pankkien ja eri viranomaistahojen kanssa.

Kelan tilastojen mukaan tammi–maaliskuussa 2021 Risen yksiköistä on tullut Kelalle 70 videopuhelua.

”Meille Riseen tulleen palautteen mukaan moni kokee saaneensa asiansa hoidettua ja asiakaspalvelijoista on tullut hyvä kokemus.”

Artikkeli päivitetty 2.9.2021 tiedolla, että kokeilun hyvien tuloksien johdosta toiminta on päätetty vakiinnuttaa.

Etäpalvelukokeilu vankilasta vapautuville

  • Kela on syksyllä 2020 ottanut monien erityistä tukea vaativien ryhmien kohdalla käyttöön etäpalvelun, jossa asiakasta palvellaan videoyhteydellä.
  • Yksi etäpalvelukokeilun asiakasryhmistä on vangit ja yhdyskuntaseuraamuksiin tuomitut. Heille suunnattu etäpalvelu on toteutettu Kelan ja Risen yhteistyönä. Kokeilun tarkoituksena on muun muassa auttaa rikosseuraamusasiakkaita etuusasioiden järjestämisessä.
  • Vankilasta vapautuneen on saatava kuntoon asunto- ja toimeentuloasiat sekä mahdollisesti löydettävä kuntoutuspaikka.
  • Vankilasta on ollut mahdollista ottaa yhteyttä Kelaan rajattuna aikana. Videopuhelussa on aina mukana myös Risen työntekijä.
  • Kokeilussa on mukana 13 Kelan palveluasiantuntijaa, jotka palvelevat asiakkaita etäyhteydellä.

Lähde: Kela ja Rikosseuraamuslaitos

 

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.