Siirry sisältöön

Stoorien ja jodlausten avulla Kela-vinkit tutuiksi

Kela palvelee | 1.4.2022
Suurin osa meistä on mukana sosiaalisessa mediassa. Toiset ehkä aktiivisina postaajina, toiset enemmän sisällön seuraajina. Somen ihmeellinen maailma tarjoaa myös yrityksille ja organisaatioille oivan paikan tarjota palvelujaan. Myös Kela on vahvasti mukana somessa, tarjoten tietoa ja asiakaspalvelua helposti saataville.
Joona Suonperä
palveluasiantuntija
Kuuntele artikkeli

Olet ehkä törmännyt Kelan mainokseen Facebookissa tai Instagramissa ja miettinyt, miksi Kela on sosiaalisessa mediassa ja miksi Kela mainostaa julkaisuja? Tätä kysymystä näen paljon eri some-alustoilla, ja kysymykseen on selvä vastauskin olemassa: Kelalla on lakisääteinen tehtävä tiedottaa palveluista ja etuuksista, ja sosiaalinen media tarjoaa tähän oivan keinon laajan ja kohdennetun kohdeyleisön tavoittamiseksi. Viime vuosina Kela on myös tehostanut asiakaspalvelua somessa, tehden palvelusta helpommin lähestyttävää.

Osalle asiakkaista voi olla suuri kynnys ottaa esimerkiksi asiakaspalveluumme yhteyttä, ja jonottaminen tai palvelupisteelle matkaaminen ei aina houkuta. Vaikka moni Kela-asia onkin mukavan tiiviisti Kelan verkkosivuilla selitettynä, silti voi tulla tarve kysyä tarkennusta tai lisäohjeita. Nopeille ja yleisluontoisille kysymyksille some onkin oiva paikka, ja me palveluasiantuntijat olemme siellä teitä varten.

Osalle asiakkaista voi olla suuri kynnys ottaa esimerkiksi asiakaspalveluumme yhteyttä.

Kela palvelee monella eri alustalla, ja viimeisimpinä asiakaspalvelu on laajentunut Instagramiin ja Jodeliin. Kelan insta-tilillä vastaamme joka arkipäivä teiltä asiakkailta tuleviin yksityisviesteihin ja neuvomme Kela- ja etuusasioissa apua tarvitsevia. Muistathan kuitenkin huolehtia tietoturva-asioista, etkä lähetä meille somessa henkilötietojasi. Vastaamme ja palvelemme yleisellä tasolla, ja henkilötietoja tai päätöksen sisältöä emme valitettavasti pääse katsomaan.

Instassa jaamme myös joka viikko Kelaan liittyvää tietoa. Teemme ja julkaisemme 24 tuntia näkyviä tietopaketteja stoorien muodossa, sekä feediimme jääviä postauksia, joissa kerromme Kelasta, etuuksista ja palveluista. Uusimpana aluevaltauksena ovat Kelat (reelsit), joissa saamme kevyemmin ja välillä myös huumorin myötä Kela-asioita helpommin ymmärrettäviksi. Tavoitteemme onkin olla helposti lähestyttävä ja luotettava apu matalan kynnyksen yhteydenotoille. Meille on myös tärkeää korjata ja tarkentaa netissä liikkuvaa väärää ja virheellistä informaatiota esimerkiksi etuuksista. Otamme myös mielellämme vastaan ehdotuksia sisällöiksi, jotta voimme tarjota juuri sitä tietoa, mitä asiakaskuntamme toivoo.

Tavoitteemme on olla helposti lähestyttävä ja luotettava apu matalan kynnyksen yhteydenotoille.

Jodel puolestaan on ollut hieman pienemmän mittakaavan palvelukanava, ja tällä hetkellä tarjoamme siellä viikoittain asiakaspalveluamme Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Olemme aiemmin pitäneet kyseisissä kaupungeissa kyselytuntia tiistaisin ja torstaisin, ja pyrimme myös tätä palvelua kehittämään jatkuvasti ja yhteistyössä Jodelin kanssa. Jodel on vahvasti anonyymiyteen ja paikkatietoon perustuva sovellus, joten kysymykset ja vastaukset ovatkin siellä hyvin yleisluontoisia ja nopeita.

Instan ja Jodelin lisäksi asiakaspalvelua meiltä saa myös Facebookissa ja Kysy Kelasta -palstalla. Sosiaalisen median maailma kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Jos Kelan tekemä sisältö kiinnostaa, niin otahan meidät seurantaan ja kysy rohkeasti! Me autamme ja ohjaamme eteenpäin.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.