Joona Suonperä 6.8.2019 2 min

Ruuhkaa asiakaspalvelussa? Tiedon voi saada muualtakin

Kelan asiakaspalvelussa on aina kausittaisia ruuhkapiikkejä, ja elokuu on yksi merkittävimmistä kiirejaksoista. Mikä oikein aiheuttaa ruuhkia asiakaspalveluun juuri elokuussa ja mitä meiltä silloin kysytään? Voisiko tiedon ehkä löytää jostain muualtakin?

Osasyynä elokuun ruuhkiin ovat luonnollisesti kesäaika ja lomat, joko niiden päättyminen tai alkaminen. Varsinkin opiskelijoiden rintamalla liikehdintä alkaa vilkastua elokuun alkua kohti, kun opintotukea haetaan ja asumistukea joko tarkistetaan tai haetaan uuteen asuntoon ensimmäistä kertaa. Moni kaipaa silloin ohjeita tilanteeseensa. Uusi opiskelija pääsee alkuun tarkistamalla Kelan verkkosivuilta opiskelijoiden pikaoppaasta kätevästi mitä tulee tehdä, kun opiskelupaikasta on tullut tieto. Vinkkejä on koottu myös juttuun Uusi opiskelija, näin haet tukea Kelasta.

Opiskelijoiden rintamalla liikehdintä alkaa vilkastua elokuun alkua kohti.

Myös nuoren kuntoutusrahaa haetaan niin ikään koulujen alkamisen vuoksi. Yleensä moni muukin kuntoutuspäätös on tehty kesän loppuun saakka ja näille haetaan syksyllä jatkoa lomakausien jälkeen. Maltti on valttia ja kannattaa varmistaa, että mahdolliset lääkäriajat on varattu ajoissa ja muutkin pakolliset asiat huomioituna ennakkoon.

Opiskelijoiden lisäksi toki muitakin asiakasryhmiä aktivoituu. Kesän lopulla monella loppuvat kesätyöt, ja lapsiperheissä mietitään syksyn hoitojärjestelyjä jo kuumeisesti. Lastenhoidon tukia haetaan tai lakkautetaan vielä ennen koulujen alkamista, ja osa vanhemmista lyhentää työaikaansa hakeakseen joustavaa hoitorahaa tai osittaista hoitorahaa. Heinäkuu on yleisesti myös lomakuukausi yksityisen hoidon puolella, jolloin elokuun alusta monella lapsella hoitopaikatkin jälleen avautuvat tai jopa vaihtuvat. Kela-Kertulta voit muuten näpsäkästi kysyä lapsiperhe-etuuksista vinkkejä.

Elokuun alussa opintotukeen on luvassa monia muutoksia, mikä varmasti tulee näkymään meillä asiakaspalvelussa.

Käsittelyajoista tiedustellaan myös paljon Kelan puhelinpalvelussa sekä sosiaalisen median kanavissa. Voit tarkistaa keskimääräiset käsittelyajat Kelan verkkosivuilta. Kyseessä on tosiaan keskimääräinen käsittelyaika, eli hakemus voidaan käsitellä joko nopeammin tai hitaammin riippuen ruuhkista. Tavoitekäsittelyajat eivät ole lupauksia käsittelyajoista, vaan hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä niin nopeasti kuin ehditään. Toimeentulotuessa käsittelyaika on lakisääteinen, ja sen keskimääräisestä käsittelytilanteesta on kerätty erillinen tieto Kelan sivuille. Muista, että voit myös tarkistaa asiointipalvelusta hakemuksesi tilanteen.

Myös muutokset itse etuuksiin aiheuttavat kyselyjä. Esimerkiksi elokuun alussa opintotukeen on luvassa monia muutoksia, mikä varmasti tulee näkymään meillä asiakaspalvelussa. Kannustan sinua tutustumaan Kysy Kelasta -palstaan, jossa Kelan asiantuntijat vastaavat yleisiin kysymyksiin. Ajankohtaisista asioista tiedotamme myös Kelan somekanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa.

Seuraile siis Kelan sivuja ja tutustu ja hyödynnä somekanaviamme. Vastaus moneen kysymykseesi voi löytyä helpommin kuin arvaatkaan. Asiakaspalvelumme toki auttaa tarvittaessa ja yhteyttä kannattaa ottaa viimeistään silloin, jos apua ei muualta löydy.