Siirry sisältöön

Oletko sinä yksi miljoonista?

Yleinen | 31.1.2023
Kelan verkkosivuilla vierailtiin viime vuonna lähes 60 miljoonaa kertaa ja OmaKelaan tunnistauduttiin 35 miljoonaa kertaa. Mitä luultavimmin juuri sinä olet yksi kävijöistä, tunnet ehkä Kela-Kelponkin ja tiedät, mitä kautta viestitellä Kelan kanssa.
Noora Tahvanainen
suunnittelija
Kuuntele artikkeli

Jokaisen Kelan asiakkaan tilanne on ainutlaatuinen. Jos asiaa ajatellaan hieman laajemmin, niin jokainen ihminen on ainutlaatuinen. Lienee siis mahdottomuus, että kaikkien voidaan olettaa toimivan samalla tavalla. Tämä pätee yhtä lailla myös asiointitapoihin. Toinen arvostaa henkilökohtaisia palvelukohtaamisia, kun joku toinen taas hoitaa asiansa mielellään verkossa.

Oma kokemukseni on, että mitä tutumpi palvelukanava on, sitä helpommin sitä tulee myös käytettyä. Esimerkiksi pankkiasioita hoidan ensisijaisesti verkossa, mutta lasten neuvolakäynnit sovin mieluiten soittamalla puhelinpalveluun. Tässäkin asiassa harjoittelu kuitenkin tekee, jos nyt ei mestaria, niin ainakin kokeneen käyttäjän.

Mitä tutumpi palvelukanava on, sitä helpommin sitä tulee myös käytettyä.

Kuten monessa muussakin organisaatiossa, myös Kelassa erilaiset verkkopalvelut ja sivut ovat asiakkaiden suosiossa. Kelan verkkopalveluita käyttää vuosittain miljoonia asiakkaita. Kela.fi-sivuilta etsitään tietoa niin maksupäivistä, käsittelyajoista kuin tukien määräytymisperusteistakin. OmaKelassa eli verkkoasiointipalvelussa jätetään hakemuksia, tarkastellaan omien etuuksien maksupäiviä sekä lähetetään liitteitä.

Kokosin juuri sinulle viiden kohdan listan siitä, kuinka Kelan sivuilla vierailu sujuu näppärimmin eri tilanteissa.

  1. Jos mietit, olisitko oikeutettu vaikkapa asumistukeen tai pohdit milloin vanhempainrahakautesi alkaa, sinun kannattaa ehdottomasti hyödyntää Kelan laskureita. Laskurit löydät osoitteesta www.kela.fi/laskurit. Niillä saat juuri omaan tilanteeseesi sopivan arvion.
  2. Jos olet jättänyt hakemuksen ja mietit kuinka kauan hakemuksen käsitteleminen kestää, kannattaa kurkata hakemusten keskimääräiset käsittelyajat osoitteesta www.kela.fi/kasittelyajat. Sen jälkeen voit jäädä rauhassa odottamaan hakemuksesi ratkaisua.
  3. Jos et löydä etsimääsi tietoa, kysy ensimmäiseksi chattirobotti Kela-Kelpolta! Chattirobotin löydät esimerkiksi kela.fi:n opiskelijat tai lapsiperheet -osiosta. Kela-Kelpo etsii vastaukset kysymyksiisi nopeasti ja tehokkaasti. Muistatahan kuitenkin, ettei chattirobotin kanssa voi kaveerata liiaksi. Jätä siis omat henkilökohtaiset tietosi pois viestittelystä.
  4. Jos chattirobotin tai vaikkapa naapurin kanssa käydyn keskustelun jälkeen päädyt hakemaan jotain Kelan etuutta, teet sen näppärimmin OmaKelassa. Hakemuksen voi täyttää ja liitteet lähettää yhdeltä istumalta. Verkkopalvelu ohjaa sinua hakemuksen täyttämisessä.
  5. Tuliko sinulle akuuttia asiaa Kelaan? OmaKelan kautta voit lähettää meille viestin mihin kellonaikaan vain. Kelasta otetaan sinuun tarvittaessa yhteyttä. Viestipalvelun etu on, että näemme etuus- ja asiointitietosi ja saat tilanteeseesi yksilöllisen vastauksen.

Kela.fi-sivuille kertyi viime vuonna kaikkiaan 57 miljoona käyntiä.

Kaikki mainitsemani palvelut ovat olleet jo pitkään asiakkaiden suosiossa. Kela.fi-sivuille kertyi viime vuonna kaikkiaan 57 miljoona käyntiä ja verkkoasiointipalveluun eli OmaKelaan tehtiin yhteensä 35 miljoonaa tunnistautumista. Verkkopalveluumme vastaanotimme kaikkiaan 3,8 miljoonaa viestiä. Kysymys kuuluu, olitko sinä jo yksi heistä?

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.