Tips 2 min

Så här ändras FPA:s tjänster år 2020

Hur kommer e-tjänsten att förnyas? Hur ändras servicenumren? Kolla svar på dessa och andra frågor om hur FPA:s tjänster ändras år 2020.

Lyssna på artikeln
text och bild FPA 10.1.2020

5 fakta om hur tjänsterna ändras

  1. E-tjänstens olika delar förnyas i skeden, vilket innebär att ansökningarnas och applikationernas utseende kan variera. Ansökan om sjukdagpenning har redan förnyats, och i början av året publiceras en pilotversion av startsidan parallellt med den nuvarande startsidan. De nya delarna är enklare att använda och tekniskt tillgängliga, och kan också användas med mobila apparater. De har ett fräsch blåvit utformning.
  2. Servicenumren ändras från och med 21.1. Trots att en del av numren kvarstår, slopas en del av dem. Dessutom ändras namnet på vissa nummer. Spara listan med de nya numren!
  3. Antalet postadresser minskade 1.1.2020. Kunden behöver inte längre veta, till vilket regionalt centrum post ska skickas. Man kan skicka ansökan och bilagor till adressen FPA, PB 10, 00056 FPA.
  4. Telefonservicen på arabiska, ryska och somaliska avvecklas på obestämd tid. Kunderna får ändå service på olika språk även i fortsättningen. Om det inte går att sköta sina ärenden på finska, svenska eller engelska, ordnar FPA service på något annat språk åt kunden, antingen på eget bevåg eller med hjälp av en tolk.
  5. Det sker även förändringar i serviceställenas öppettider. Vissa ändrades vid årsskiftet, och vissa från början av februari. Det lönar sig att kolla öppettiderna på FPA:s webbplats.
  6. Om du behöver personlig betjäning, lönar det sig att boka tid på förhand till telefonservicen eller servicestället. Boka tid särskilt om det sker ändringar i ditt liv eller om du har många ärenden att reda ut!

+ Under året lanseras även en ny svenskspråkig chattrobot och nya chattar – följ våra nyheter på webbplatsen och på vår Facebook-sida!