5 vinkkiä palveluiden muutoksista
- Verkkoasiointipalvelun eri osioita uudistetaan eri aikaan, ja siksi hakemusten ja sovellusten ulkonäkö voi vaihdella. Sairauspäivärahan hakemus on jo uudistettu, ja alkuvuonna etusivun rinnalla julkaistaan kokeiluversio. Uudet osat ovat helppokäyttöisempiä ja teknisesti saavutettavia, ja niitä voi käyttää mobiililaitteilla. Niissä on myös käytössä raikas sinivalkoinen ilme.
- Palvelunumerot muuttuvat 21.1. alkaen. Vaikka osa numeroista pysyy samana, osa poistuu käytöstä. Lisäksi joidenkin palvelunumeroiden nimi muuttuu. Ota talteen uudet palvelunumerot!
- Postiosoitteiden määrä väheni 1.1.2020. Asiakkaan ei tarvitse enää tietää, minkä alueellisen keskuksen osoitteeseen posti pitää lähettää. Hakemuksen ja liitteet voi lähettää osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
- Puhelinpalvelu venäjäksi, somaliksi ja arabiaksi päättyy toistaiseksi. Asiakkaita kuitenkin palvellaan jatkossakin eri kielillä. Jos asiointi ei onnistu suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi, Kela järjestää muun kielistä palvelua asiakkaalle joko omin voimin tai tulkkauksen avulla.
- Myös palvelupisteiden aukioloajoissa tapahtuu muutoksia. Osa muuttui vuodenvaihteessa, osa muuttuu helmikuun alusta. Aukioloajat kannattaa tarkistaa Kelan verkkosivuilta.
- Jos tarvitset henkilökohtaista palvelua, puhelinpalveluun tai palvelupisteelle kannattaa varata aika etukäteen. Varaa aika etenkin, jos elämässä on tapahtunut muutoksia tai sinulla on paljon selvitettävää!
+ Vuoden aikana luvassa on uusia chattirobotteja ja chatteja – seuraa uutisointia Kelan verkkosivuilla ja somessa!