Tärpit 1 min

Vältä tartuntariski, älä tartuta muita

Useimmat Kela-asiat voi hoitaa kätevästi kotisohvalta verkossa tai puhelimessa. Puhelimessa saat myös henkilökohtaista neuvontaa, ilman tartuntariskiä. Jos käynti palvelupisteessä on välttämätön, muista turvaväli ja käsihygienia.

Kuuntele artikkeli
teksti ja kuva Kela 1.6.2020

6 vinkkiä turvalliseen asiointiin

  1. Verkossa voit etsiä tietoa, lähettää viestejä Kelaan, tehdä hakemuksen ja lähettää liitteet. Kirjaudu asiointipalveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos verkkoasiointi on vierasta tai Kelan verkkopalvelu tökkii, soita puhelinpalveluun. Saat tukea ja vastauksia kysymyksiin.
  2. Puhelimessa saat henkilökohtaista neuvontaa ja voit hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, ilman tartuntariskiä. Puhelusta menee matkapuhelinmaksu, ja jonottaminen on maksullista, mutta rahaa ei kulu matkoihin.
  3. Jos tuntuu, että asioita on paljon ja haluat käydä ne rauhassa läpi, varaa puhelinaika. Verkossa voit varata ajan itse tai voit pyytää siihen apua tuttavalta – ajanvaraus ei nimittäin vaadi tunnistautumista. Voit myös soittaa puhelinpalveluun ja pyytää apua puhelinajan varaamiseen. Puhelinpalvelussa sinulle voidaan myös varata käyntiaika, jos palvelupisteessä käynti on välttämätön.
  4. Jos tulet käymään, tule ajoissa ja pidä riittävä turvaväli. Turvavälien varmistamiseksi palvelupisteiden asiakasmäärää voidaan tarvittaessa rajoittaa.
  5. Palvelupisteistä löytyy asiakkaiden käyttöön käsien desinfiointiainetta. Käsidesiä kannattaa hieroa käsiin etenkin, jos aiot hoitaa asioita asiakastietokoneella. Tietokoneiden ja tilojen puhdistusta on myös tehostettu. Tartuntariskin takia emme tällä hetkellä opasta asiakkaita tietokoneiden käytössä.
  6. Kesällä palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia. Tarkista Kelan verkkosivuilta, onko palvelupiste avoinna ja pitääkö aika varata etukäteen. Soita puhelinpalveluun, jos aika pitää varata.