6 vinkkiä turvalliseen asiointiin
- Älä tule palvelupisteeseen, jos olet karanteenissa tai epäilet, että olet altistunut koronavirukselle! Asioi ensisijaisesti verkossa tai puhelimessa. Verkossa voit etsiä tietoa, lähettää viestejä Kelaan, tehdä hakemuksen ja lähettää liitteet. Kirjaudu asiointipalveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jos verkkoasiointi on vierasta tai Kelan verkkopalvelu tökkii, soita puhelinpalveluun. Saat tukea ja vastauksia kysymyksiin.
- Puhelimessa saat henkilökohtaista neuvontaa ja voit hoitaa samoja asioita kuin palvelupisteessä, ilman tartuntariskiä. Puhelusta menee matkapuhelinmaksu, ja jonottaminen on maksullista, mutta rahaa ei kulu matkoihin.
- Jos tuntuu, että asioita on paljon ja haluat käydä ne rauhassa läpi, varaa puhelinaika. Verkossa voit varata ajan itse tai voit pyytää siihen apua tuttavalta – ajanvaraus ei nimittäin vaadi tunnistautumista. Voit myös soittaa puhelinpalveluun ja pyytää apua puhelinajan varaamiseen.
- Jos tulet käymään, tule ajoissa ja pidä riittävä turvaväli. Turvavälien varmistamiseksi palvelupisteiden asiakasmäärää voidaan tarvittaessa rajoittaa.
- Palvelupisteistä löytyy asiakkaiden käyttöön käsien desinfiointiainetta. Käsidesiä kannattaa hieroa käsiin etenkin, jos aiot hoitaa asioita asiakastietokoneella. Tietokoneiden ja tilojen puhdistusta on myös tehostettu. Tartuntariskin takia emme tällä hetkellä opasta asiakkaita tietokoneiden käytössä.
- Tarkista Kelan verkkosivuilta, miten ja milloin palvelupiste avoinna. Jos aika pitää varata etukäteen, soita Kelan puhelinpalveluun. Jos asiaasi ei voida hoitaa puhelimitse ja palvelupisteessä käynti on välttämätöntä, Kelan asiantuntija varaa sinulle käyntiajan.