Siirry sisältöön

Kannattaa vastata, kun Kelasta soitetaan

Kela palvelee | 2.2.2021
Aliisa Raskinen
etuuskäsittelijä
Kuuntele artikkeli

Tuntemattomaan puhelinnumeroon vastaaminen epäilyttää monia, eikä syyttä – huijauspuhelut ovat lisääntyneet viime aikoina. Kaikkia puheluita ei kannata kuitenkaan automaattisesti hylätä. Sinua saatetaan tavoitella esimerkiksi tärkeisiin Kela-asioihin liittyen.

Mistä asiakas voi tietää, että langan päässä on tosiaan Kelan työntekijä?

Kelasta tulevat puhelut alkavat numeroilla 020. Puhelun alussa Kelan virkailija varmistaa henkilöllisyytesi, jotta asia hoidetaan oikean henkilön kanssa. Usein kuulee kuitenkin kysyttävän, mistä asiakas voi tietää, että langan päässä on tosiaan Kelan työntekijä. Tämä on erittäin hyvä kysymys. Myös asiakkaalla on oikeus varmistaa puhelun soittaja. Kelan virkailija voi pyydettäessä kertoa sinulle tiettyjä yksittäisiä asioita, jotta sinulle tulee luottavainen olo puhelun aitoudesta. Sinulle voidaan kertoa esimerkiksi täyttämäsi verkkohakemuksen tarkka lähetysaika.

Miksi Kela soittaa sinulle? Yleisin syy tähän on se, että lähettämääsi hakemukseen tarvitaan lisätietoja, kuten arvio tuloistasi tai hakemuksesta unohtunut liite. Joskus etuuskäsittelijä on huomannut, että tuki voitaisiin myöntää sinulle pidemmäksi aikaa ja haluaa varmistaa asian vielä sinulta.

Puhelua ei tarvitse jännittää – kyse ei ole mistään rakettitieteestä. Haluamme jutella kanssasi puhelimitse, jotta saisimme sinulta kattavasti tietoja tilanteestasi. On etu niin sinulle kuin Kelallekin, että tukiasiasi saadaan hoidettua kerralla kuntoon nopeasti. Ennen vanhaan Kela pyysi puuttuvat tiedot lähettämällä asiakkaalle kirjeen, johon asiakas vastasi usein samalla tavalla. Postin kulkuun kului helposti viikko tai kaksi ylimääräistä aikaa. Kirje on toki edelleen vaihtoehto, jos asiakasta ei tavoiteta puhelimitse tai asiointipalvelussa lähetetyllä viestillä.

On etu niin sinulle kuin Kelallekin, että tukiasiasi saadaan hoidettua kerralla kuntoon nopeasti.

Tiesithän, että puhelun aikana voit huoletta kysyä mieltäsi askarruttavista tukiasioista? Esimerkiksi asumistuessa tulot aiheuttavat monille päänvaivaa. Puhelun aikana voidaan käydä läpi työn alla olevaa asumistuen päätöstä, jotta olet kartalla siitä, miten tulosi vaikuttavat asumistuen määrään. Tämä helpottaa sinua myös tulevaisuudessa niissä tilanteissa, kun mietit, milloin asumistuki pitäisi tulojen takia tarkistaa. Lisäksi virheiltä ja väärinymmärryksiltä voidaan välttyä, kun tuloista on jo etukäteen keskusteltu kanssasi.

Jos emme tavoita sinua puhelimitse, lähetämme sinulle tosiaan asiasta viestin tai kirjeen. Kela voi lähettää sinulle viestin asiointipalveluun, jos olet hyväksynyt viestipalvelun käytön asiointipalvelussa. Viestipalvelu kannattaa ottaa käyttöön, koska myös sitä kautta voit täydentää hakemustasi. Päivitä yhteystietosi ja ota viestipalvelu käyttöön asiointipalvelussa.

Kun seuraavan kerran puhelimesi näytölle välähtää saapuva puhelu 020-alkuisesta numerosta, mieti, vastaisitko sittenkin. Vastaamalla puheluun edistät etuusasiasi käsittelyä – miten helppoa ja vaivatonta!

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.