Eräs asiakas totesi minulle kerran, että hän oli herännyt hikisenä keskellä yötä pohtimaan isyyslomaansa liittyvää Kela-asiaa. Asiakas kertoi, että hän yritti vimmalla etsiä vaimoa herättämättä yöpöydän laatikosta kynää ja paperia, ettei unohtaisi pohtimaansa kysymystä. Vaimo oli tietenkin herännyt kolisteluun, ja lopulta asiaa oli pohdittu yhdessä tuumin yön pikkutunneilla kela.fi-sivuja tavaten. Itse asia ei sinä yönä edennyt, mutta perheen unet kärsivät. Asiakas jatkoi vielä, että tilanne oli äityä riidaksi, kun samaan syssyyn oli lähdetty selvittämään, kenen olisi pitänyt katsastaa auto edellisen viikon määräpäivään mennessä.
Kela-asioita hoidetaan ja selvitellään kännykällä lapsen fudistreeneissä, työmatkalla bussissa ja omassa sängyssä.
En usko, että tämä perhe on ainoa, jolle hoitamattomat asiat pätkähtävät mieleen ykskaks yllättäen. Kelan tilastoista selviää, että jo yli 60 prosenttia Kelan verkkosivujen vierailuista tehdään mobiililaitteella. Asioita hoidetaan ja selvitellään siis kännykällä työmatkalla bussissa, lapsen fudistreeneissä ja omassa sängyssä. Asiakkaiden tarpeisiin vastatakseen Kela on panostanut viime vuosina erityisesti palvelujen käytettävyyteen ja saavutettavuuteen. Yksi tuoreimmista uudistuksista on kokonaan uusittu ajanvarauspalvelu.
Kelan ajanvarauspalvelu on ollut jo pitkään suosittu, eikä ihme. Palvelun idea on, että voit varata sinulle sopivimman ajan Kelan puhelinpalveluun vaikkapa kaupan kassajonossa seisten, ja palveluasiantuntija soittaa sinulle varattuna aikana. Viime vuonna ajanvarausasiointeja kertyi jo neljännesmiljoonaa. Oiva palvelu kaikille niille, jotka haluavat varmistua, että omat Kela-asiat tulevat hoidetuksi ja että kaikki mieleen juolahtaneet kysymykset tulee selvitettyä. Erityisen suositeltavaa ajan varaaminen onkin silloin, kun asiat tuntuvat mutkikkaalta tai selvitettävää on paljon.
Viime vuonna ajanvarausasiointeja kertyi jo neljännesmiljoonaa.
Nyt lokakuussa avattu, uudistettu ajanvarauspalvelu on ilmeeltään aiempaa modernimpi. Merkittävä uudistus on myös se, että ajanvarauspalveluun kirjaudutaan nyt omilla verkkopankkitunnuksilla. Tietoturvallisuuden lisäksi tunnistautumisesta on se etu, että ajanvarauksen alkaessa palveluasiantuntijalla on sinusta jo tiedot käytettävissä.
Palvelusta voit varata sopivan mittaisen ajan vartista puolen tuntiin, sekä asiasi aiheen. Voit myös kirjoittaa lisätietoihin asiaan liittyvät kysymyksesi. Näin kynää ja paperia ei tarvita, ja kysymyksesi on varmassa tallessa. Lisäksi uudessa palvelussa näet näppärästi kaikki omat varauksesi ja pystyt ne tarvittaessa myös perumaan.
Oma vinkkini öisin Kela-asioita vatvoville perheenisille (ja ihan kaikille muillekin) on, että mene osoitteeseen www.kela.fi/varaa-aika, valitse itsellesi sopiva aika ja kirjaa ylös asiasi, ja jatka unia. Ja niin, älä unohda katsastaa autoa.