1. Tutustu eläkeläisten etuuksiin
Paras tapa ottaa selvää erilaisista etuuksista ja oikeudesta niihin, on vierailla Kelan verkkosivuilla. Eläkeläisten osiossa kerrotaan kaikki eläkeläiselle kuuluvat etuudet. Linkkien takaa löytyvät etuuksien edellytykset ja hakuohjeet.
Jos vastaus ei löydy verkosta, kannattaa ilman muuta olla yhteydessä Kelan puhelinpalveluun. Puhelinpalvelussa neuvotaan yleisellä tasolla etuuksiin liittyvissä asioissa. Asiakkaan tietoja ei voida luovuttaa ilman Kelaan toimitettua valtakirjaa.
2. Hanki valtakirja omaisen puolesta asioimiseen
Tarvitset valtakirjan, kun hoidat toisen ihmisen asioita. Valtakirja kannattaa laatia ja toimittaa Kelaan riittävän aikaisin, kun valtuuttaja vielä ymmärtää valtuutuksen merkityksen.
Kelan sivuilta löytyy printattava, allekirjoitettava ja Kelaan postitettava valtakirjalomake. Sen avulla asiakas voi valtuuttaa toisen hoitamaan asioitaan ja saamaan tietoonsa hakemuksen käsittelyyn liittyviä asioita.
3. Auta verkkoasioinnissa
Kelan verkkoasiointipalvelussa voit auttaa omaistasi verkkohakemuksen täyttämisessä, kun hän pystyy itse kirjautumaan palveluun – valtakirjakaan ei valtuuta käyttämään toisen ihmisen vahvan sähköisen tunnistamisen keinoja.
Kun haetaan eläkettä saavan hoitotukea, hakemuksessa kysytään laajasti hakijan pärjäämisestä. Ennen verkkohakemuksen tekemistä asiat kannattaa rauhassa kirjoittaa ylös esimerkiksi tekstitiedostoon. Kun on sitten kirjautuneena palveluun, tekstin voi ”leikata ja liimata” verkkohakemukseen, jolloin sivun aikakatkaisu ei pääse yllättämään. Verkkohakemuksen voi toki välillä keskeyttää. Keskeytysnapin painaminen tallentaa siihen mennessä täytetyt kohdat.
4. Varaa tarvittaessa aika Kelaan
Voitte täyttää hakemuksen myös yhdessä virkailijan kanssa. Sitä varten tarvitaan ajanvaraus joko toimistoon tai puhelinpalveluun. Ajan voi varata joko Kelan verkkosivulta tai puhelimitse.
Hakemukseen kannattaa tutustua etukäteen omaisen kanssa ja kirjoittaa tärkeät asiat ylös muistamisen tueksi. Hakemuksessa pienetkin asiat voivat olla ratkaisevia. Toki tietoja voi lisätä myöhemminkin.
Toimisto- tai puhelinasioinnissa asiakas voi ilmoittaa virkailijalle suullisesti, että valtuuttaa mukana olevan omaisen hoitamaan asiaansa. Puhelimessa kannattaa käyttää kaiutinta, jolloin keskusteluun saadaan mukaan kaikki osapuolet.
5. Joskus on helpointa hakea etuuksia postitse
Hakemuksen täyttäminen vie aikaa – esimerkiksi eläkettä saavan hoitotukihakemuksessa on kuusi sivua täytettävää. Jos puhelimen tai tietokoneen ääressä istuminen on iäkkäälle hankalaa, etuuksia voi olla helpointa hakea postitse.
Auttava omainen ei tarvitse valtakirjaa täyttäessään postitettavaa hakemusta iäkkään läheisensä kanssa. Jos läheinen ei itse pysty allekirjoittamaan hakemusta, voi lisätiedoissa kertoa, miksi näin on.
Kelasta pyydetään mahdollisia lisäselvityksiä ensisijaisesti puhelimitse. Läheistään avustaneen omaisen kannattaakin merkitä oma puhelinnumeronsa hakemuksen loppuun, jotta Kelasta voidaan soittaa juuri hänelle.
Artikkelia varten on haastateltu suunnittelija Miikka Riikosta Kelan Yhteyskeskuksesta.
Eläkettä saavan hoitotuki
- Kun eläkeläinen tarvitsee muiden apua sairauden tai vamman takia kodin arjessa pärjäämiseen ja tilanne tulee jatkumaan yli vuoden, hänellä voi olla oikeus eläkettä saavan hoitotukeen.
- Tuki on porrastettu kolmeen ryhmään: perushoitotuki 61,71 e/kk henkilölle, joka tarvitsee vähintään viikoittain apua tai ohjausta ja valvontaa, korotettu hoitotuki 153,63 e/kk henkilölle, joka tarvitsee apua joka päivä ja ylin hoitotuki 324,85 e/kk henkilölle, joka tarvitsee ympärivuorokautista hoitoa ja valvontaa.
- Hakemukseen tarvitaan mukaan C-lausunto lääkäriltä.
- Hakemukseen kannattaa itse tai avustajan kanssa kirjata mahdollisimman tarkasti, miten ja mihin apua tarvitaan: sukkien pukemiseen, kaupassa käymiseen jne. Oma avuntarve voi olla vaikea myöntää ja monella on myös ”kyllähän minä pärjään” -ajattelua, jolloin tuki voikin jäädä saamatta. Pienetkin asiat voivat edistää tuen saamista.