Siirry sisältöön

Vuosi takana pakolaisuutta – ukrainalaisille kotikunta ja oikeus sosiaaliturvaan

Yleinen | 7.3.2023
Kelassa valmistaudutaan siihen, että Ukrainan sodan pakolaisia tulee asiakkaiksemme maaliskuusta lähtien. Olemme mukana varmistamassa, että he pääsisivät siirtymään sujuvasti vastaanottopalveluista kotouttamispalvelujen piiriin.
Laura Lahtikivi
suunnittelija
Kuuntele artikkeli

Kevään 2023 aikana tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun Suomeen saapui sotaa pakenevia Ukrainasta. Kun he ovat asuneet Suomessa 12 kuukauden ajan, voivat he hakea Digi- ja väestötietovirastolta kotikuntaoikeutta. Kotikuntamerkinnän saaminen tarkoittaa sitä, että asiakas saa oikeuden muun muassa hyvinvointialueen tarjoamiin kotouttamispalveluihin sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Samalla hänen saamansa vastaanottokeskuksen palvelut päättyvät kohtuullisessa ajassa.

Tuo samainen 12 kuukauden Suomessa asumisen aikaraja liittyy myös sosiaaliturvaan: sen jälkeen asiakkaalla on mahdollisuus asumisperusteiseen sosiaaliturvaan, kuten Kela-kortin tai lapsilisän hakemiseen. Jos asiakas on työskennellyt Suomessa, voi asiakkaalla olla oikeus joihinkin etuuksiin jo aiemmin.

Tavoitteena on, ettei asiakkaan tarvitsisi käydä monissa paikoissa asioidensa hoitamiseksi.

Uudenlainen tilanne on merkinnyt myös sitä, että me viranomaiset kehitämme toimintaamme. Vastaanottopalveluiden piirissä oleva pakolainen pystyy hakemaan kotikuntamerkintää sähköisesti Digi- ja väestötietoviraston sivuilla, eikä hänen tarvitse asioida paikan päällä virastossa.

Meillä Kelalla on puolestaan kehitetty lomake, jolla asiakas voi hakea yhtä aikaa kahta eri etuutta: Kela-korttia ja lapsilisää. Nämä ovat yleisimpiä Kelan etuuksia, joihin asiakkailla voi olla ensimmäisenä oikeus. Uusi lomake käännettiin ukrainaksi ja venäjäksi, jotta Ukrainasta saapuneet voivat täyttää sen itse tutulla kielellä. Myös muita Kelan lomakkeita käännetään näille kielille. Lomakkeet voi palauttaa postitse, eikä asiakkaiden tarvitse käydä palvelupisteellä. Tavoitteena on, ettei asiakkaan tarvitsisi käydä monissa paikoissa asioidensa hoitamiseksi.

Varaudumme lisäksi siihen, että Kelan asiakkaiksi siirtyvillä henkilöillä voi olla tarve henkilökohtaiselle asiakaspalvelulle. Suosittelemme tekemään ajanvarauksen etenkin silloin, jos asiakas ei puhu suomea, ruotsia tai englantia. Silloin voimme tilata asioinnille tulkin. Myös Kelan yhteistyökumppanin on mahdollista varata asiakkaalleen tulkattu ajanvaraus. Silloin kyseinen hetki on varattu asiakkaan asioiden hoitamiseen, ja esteetön ammattitulkki välittää asiakkaalle Kelan palveluasiantuntijan kertomat tiedot. Löydät lisää tietoa yhteistyökumppaneiden ajanvarausmahdollisuuksista sivuiltamme.

Voiko asiakas hakea etuuksia ennakkoon vaikkapa 10 kuukautta täällä asuttuaan?

Valmiina neuvomaan ja opastamaan on myös yhteistyökumppanien asiakaspalvelumme, kun kumppani auttaa asiakasta alkuun Kela-asioiden kanssa. Yksi tyypillinen kysymys on ollut se, voiko asiakas hakea etuuksia ennakkoon eli vaikkapa 10 kuukautta täällä asuttuaan. Kelan sosiaaliturvaetuuksia ei kuitenkaan kannata hakea ennen kuin 12 kuukauden Suomessa asumisen aika on täyttynyt, koska emme valitettavasti voi antaa ennakkopäätöksiä etuuksista.

Toinen yleinen kysymys on taas liittynyt siihen, millaisia Kelan tukia asiakas voisi saada. Vakinaisen asumisen myötä on mahdollisuus moniin Kelan etuuksiin, kuten lapsilisään tai yleiseen asumistukeen, mutta esimerkiksi opintotukea ei voi saada tilapäisen suojelun oleskeluluvalla. Ukrainasta saapuneelle kannattaakin vinkata sivujemme UKK-osiosta, jossa kerrotaan Kelan etuuksista myös ukrainaksi ja venäjäksi. Asiakkaille voi myös jakaa linkin ukrainankieliseen videoon, jossa palveluasiantuntijamme kertoo Kelan etuuksien hakemisesta.

Jos autat Ukrainasta saapuneita Kela-asioissa, suosittelen tutustumaan siihen, mitä tietoja Kela voi luovuttaa asiakkaasta yhteistyökumppaneille. Yhteistyökumppanina saat yleistä neuvontaa ja ohjausta esimerkiksi chattipalvelustamme. Varmistamme aktiivisella kumppanuustyöllä, että asiakkaat pääsisivät hakemaan etuuksia oikeaan aikaan. Jos sinulla on ideoita yhteistyön kehittämiseen, voit lähettää kehitysehdotuksen palautekanavassa.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.