Om en person med funktionsnedsättning behöver assistent för att kunna se en fotbollsmatch är han eller hon kanske tvungen att betala dubbelt pris för biljetterna. Någon kanske lämnar bort ett musei- eller biobesök om det är osäkert om han eller hon kan använda handikapptoaletten, eftersom funktionsnedsättningen inte syns utåt. Det låter verkligen som diskriminering.
Under ett flertal år grubblade man över detta i Jaatisposti – en kanal som uppstod före de sociala medierna och där man diskuterade frågor som rör barn med funktionsnedsättning. Miina Weckroth, mamma till en flicka med funktionsnedsättning, berättar om hur frågan framskred.
Nu efter att det har förflutit 12 år sedan den första diskussionen kommer EU:s funktionshinderkort att bli verklighet.
”En av deltagarna på diskussionsforumet Jaatisposti hade under ett besök i Tyskland lagt märke till hur ett lokalt kort fungerade där. Genom att visa upp kortet fick personen med funktionsnedsättning bättre service. Vi fick en idé om att föra tanken på ett internationellt kort vidare”, berättar Weckroth.
Nu efter att det har förflutit 12 år sedan den första diskussionen har EU:s funktionshinderkort blivit verklighet. Kortet som utgör ett hjälpmedel för kommunikation och deltagande har befrämjats av funktionshinderorganisationer, social- och hälsovårdsministeriet samt Weckroth tillsammans med många andra frivilliga. En av dem är Esa Lahtomaa, pappa till Janne som har Downs syndrom. Janne, 39 år, är en bland de första som fick testa kortet.
God service på resan genom att visa upp funktionshinderkortet
Julen 2017 var kylig och blåsig i Paris. Det störde inte Janne som älskar gamla slott. Familjen Lahtomaa besökte under sin resa till Paris de fantastiska museislotten i närheten av Paris, Champs Élysée, Montmartre, Eiffeltornet och Triumfbågen. Och med det nya EU:s funktionshinderkortet rasade språkmuren och servicen fungerade.
Esa Lahtomaa kommer ihåg problemen under den tidigare resan till Polen.
”I Auschwitz var det besvärligt att komma in på handikapptoaletten. Vakten hade utifrån Jannes utseende svårt att tro att han behöver en assistent med sig på toaletten.”
I Paris var allt annorlunda. Till exempel i slottet Domaine de Chantilly fick Janne med hjälp av testkortet rabatt på biljetterna.
”Till palatset Versailles fick Janne, tillsammans med en assistent, komma in helt gratis. Frankrike och många andra länder har sina egna funktionshinderkort, men EU:s funktionshinderkort borde gälla i ett flertal länder.”
Esa berättar att det var relativt enkelt att resa tillsammans med Janne.
”Så länge det finns chips och läskdryck”, säger Esa med ett skratt.
”Crepes, njam, njam”, svarar Janne.
Uppgifter om stödbehov kan sparas på funktionshinderkortet
I de inte så bekanta delarna av hemstaden Helsingfors behöver Janne en assistent. Han behöver hjälp med toalettbesök, med att gå i trappor, köpa biljetter och beställa taxi.
”Janne tycker om att gå på ishockeymatcher. Men ibland kan han känna sig rädd i människovimlet. Kortet är till hjälp när man till exempel frågar efter en lite lugnare väg att ta sig fram. Under evenemanget Disney on Ice visade Jannes syster upp funktionshinderkortet för en ordningsvakt vid handikapptoaletten. Det var inget problem med att öppna dörrarna”, berättar Esa.
Funktionshinderkortet kan även användas för att förmedla information. På baksidan kan man välja symboler som anger det egna stödbehovet för kundrådgivare: till exempel om man behöver en hinderfri passage eller WC, ledarhund eller mer tid för att sköta sina ärenden.
På kortet kan man även lägga till en QR-kod som kan läsas med en smarttelefon eller en surfplatta. På den webbplats som öppnas kan man lagra mer information om de egna specialbehoven. Där kan man uppge allergier, hjälpmedel och funktionsnedsättningar samt om man behöver hjälp med måltider eller med att använda en hiss. Bakom QR-koden kan man även lagra information om rädslor och vad som känns lugnande i en spännande situation.
”Uppgifterna matas in via webbplatsen som man loggar in på med egna koder. Vid behov kan uppgifterna uppdateras enligt livssituation”, tipsar Esa.
Han berättar hur till exempel en hotellreceptionist kan läsa koden och på sin skärm få en beskrivning av de specialbehov hans eller hennes kund har.
Besöksmål och tjänster samlas på webben
Kortet lanserades officiellt i juni 2018. Serviceproducenterna kan anmäla sig som Funktionshinderkortmål. Det betyder att till exempel en producent av kultur-, motions- eller turisttjänster tar hänsyn till personer med funktionsnedsättning inom den egna servicen när de ser ett funktionshinderkort.
Samarbetet är frivilligt för serviceproducenter. Esa berättar att man ännu inte känner till hur många serviceproducenter som kommer att delta i att göra det enklare för sina kunder att uträtta ärenden.
”Jag hoppas att man med hjälp av kortet ska kunna öka kunskapen om hur man kan göra det enklare för personer med funktionsnedsättning att utgöra en del av samhället. Det skulle göra tjänsterna mer hinderfria och tillgängliga”, konstaterar Miina Weckroth.
Ansök om EU:s Funktionshinderkort hos FPA
- Med EU:s funktionshinderkort kan man påvisa sin funktionsnedsättning och behovet av en assistent i till exempel kollektivtrafiken och på motions- och kulturevenemang i Finland och i EU-länderna.
- Man ansöker om funktionshinderkortet hos FPA, men beställer det själv via ett beställningssystem på webben.
- Du kan ansöka om ett funktionshinderkort om du har ett för kortet giltigt beslut.
- Kortets pris är 10 euro.
- Kortet infördes i Finland i juni 2018.