6 tips för att sköta ärenden tryggt
- Kom inte till servicestället om du är i karantän eller har fått veta att du blivit utsatt för coronavirus! Vi rekommenderar att du sköter FPA-ärenden på nätet och per telefon. På nätet kan du söka information, skicka meddelanden till FPA, göra ansökningar och skicka bilagor. Logga in i e-tjänsten med nätbankskoder eller mobil-ID. Om du inte är van att sköta ärenden på nätet eller om e-tjänsten sackar, ring telefonservicen. Du får stöd och svar på dina frågor.
- Per telefon får du personlig rådgivning och kan sköta samma ärenden som på servicestället, utan risk för smitta. För samtalet betalar du en mobilsamtalsavgift, och kötiden är avgiftsbelagd, men du slipper resekostnaden.
- Om du känner att ärendena är så många att du vill gå igenom dem i lugn och ro, kan du boka en telefontid. På nätet kan du boka tid själv eller be en bekant att hjälpa till – du behöver nämligen inte identifiera dig för att boka tid. Du kan också be telefonservicen om hjälp med att boka telefontid.
- Om du kommer på besök, kom i tid, använd egen ansiktsmask, håll säkerhetsavstånd och använd handsprit. För att säkra ett tillräckligt säkerhetsavstånd kan antalet kunder på serviceställena begränsas.
- På serviceställena finns handsprit som kunder kan använda. Det lönar sig att gnugga in det i händerna särskilt om du tänker använda kunddatorerna som finns på servicestället. Vi har effektiverat rengöringen av våra kunddatorer och utrymmen. På grund av smittorisken handleder vi för tillfället inte i användningen av kunddatorerna.
- Kolla på FPA:s webbplats hur och när servicestället är öppet. Om servicestället enbart betjänar på bokad tid, ring telefonservicen. Oftast går det att sköta ärendet per telefon. Om det visar sig att det inte går, kan kundservicen boka en besökstid åt dig.