Om närmaste FPA-byrå ligger långt borta eller du har svårt att ta dig dit av olika orsaker kan du antingen ringa våra svenskspråkiga servicenummer eller boka en telefontid för att sköta dina ärenden.
6 tips för att sköta FPA-ärenden smidigt på svenska:
- Få svar på dina frågor via våra svenskspråkiga servicenummer. Samtalet går till våra svenskspråkiga kundrådgivare som svarar på dina frågor måndag till fredag kl. 8–17
- Servicenumren är ordnade enligt målgrupp, livssituation eller förmån. Det finns till exempel separata servicenummer kring bostadsbidrag, arbetslöshet eller för barnfamiljer.
- Om du är väldigt upptagen eller vill vara säker på att få sköta ärendena ett visst datum och ett visst klockslag, kan du boka en telefontid på förhand.
- Du kan sköta dina ärenden på bokad telefontid oberoende var du bor i Svenskfinland. OBS! När du bokar tiden, välj först kommun och efter det platsen Telefontidsbokning.
- Kom ihåg att pricka in tiden i kalendern, så att du inte glömmer bort den. Plocka gärna även fram nödvändiga dokument strax innan, så går samtalet smidigt. Om du får förhinder kan du avboka tiden via nätet.
- När FPA ringer dig, kommer samtalet från ett okänt nummer. FPA:s rådgivare ställer först några frågor för att säkerställa din identitet. Nätbankskoder behövs däremot inte.