Siirry sisältöön

Entä jos ulkomailla sattuu potilasvahinko?

Kela palvelee | 1.12.2019
Pia Komi
suunnittelija
Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste
Kuuntele artikkeli

Moni suomalainen on käynyt lääkärissä ulkomailla. Taudit ja haaverit voivat yllättää lomalaisen ja rantatuoli vaihtuukin sairaalasängyksi. Toiset matkustavat varta vasten lääkäriin ulkomaille, esimerkiksi hammasremonttiin Tallinnaan. Yleensä hoito menee hyvin ja kotiin palaa huojentunut yhden kokemuksen rikkaampi potilas. Joskus voi kuitenkin sattua hoitovirhe tai potilasvahinko.

Tyypillisiä riskejä ovat esimerkiksi lisätaudit eli komplikaatiot, sairaalabakteerit ja yhteisen kielen puutteesta johtuneet hoitovirheet. Sairaaloiden hygieniakäytännöt ja hoidossa käytetyt materiaalit voivat vaihdella. Pahimmillaan kohdalle voi sattua huijari, joka tarjoaa sellaista hoitoa, jota potilas ei todellisuudessa tarvitse. Joskus käy huono tuuri, eikä sattuneelle voi mitään. On kuitenkin monta keinoa, joiden avulla voit itse edistää turvallista lääkärikäyntiä ulkomailla.

On kuitenkin monta keinoa, joiden avulla voit itse edistää turvallista lääkärikäyntiä ulkomailla.

Ensinnäkin, ota selvää hoitopaikasta tai lääkäristä, jolle olet menossa. Ennen lomamatkaa voit selvittää lähimmän sairaalan etukäteen tai kysyä suosituksia esimerkiksi matkaoppaalta. Jos matkustat varta vasten hoitoon ulkomaille, tutustu sairaalan tietoihin ja tutki, löytyykö hoidon tarjoajalta toimilupa. Voit myös selvittää lääkärin taustatietoja, kuten onko lääkärillä ammatinharjoittamislupa tai lupaan liittyviä rajoituksia. Voit kysyä asiaa kohdemaan rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspisteeltä.

Toiseksi, huolehdi tiedonkulusta. Ota mukaasi potilasasiakirjat ja käännätä ne kielelle, jota paikallinen lääkäri ymmärtää. Lääkäri tarvitsee tietoa sairaushistoriastasi, käyttämistäsi lääkkeistä ja esimerkiksi lääkeaineallergioistasi. Hoidon aikana on tärkeää, että hoitohenkilökunta ymmärtää sinua ja sinä ymmärrät hoitohenkilökuntaa. Tarvitsetko mahdollisesti tulkkia? Kysy aktiivisesti hoitoon liittyvistä asioista: mitä tutkitaan, miksi, milloin ja missä. Millaisia riskejä hoitoon liittyy? Noudata saamiasi ohjeita ja kerro, jos sinua huolestuttaa jokin asia. Muista myös pyytää kaikki sinua koskevat asiakirjat mukaasi, kun palaat Suomeen. Maiden välillä ei ole olemassa potilastietojärjestelmiä, joita pitkin tieto liikkuisi.

Hoidon aikana on tärkeää, että hoitohenkilökunta ymmärtää sinua ja sinä ymmärrät hoitohenkilökuntaa.

Kolmanneksi, kysy sairaalasta tai lääkäriltä etukäteen mitä tapahtuu ja kuka korvaa, jos jotain menee pieleen. Millaiset vakuutukset hoitopaikalla on? Kuinka maan potilasvakuutusjärjestelmä toimii, vai onko sellaista edes olemassa? Kaikissa EU-maissa on potilasvakuutusjärjestelmä, mutta sen ehdot voivat vaihdella. EU:n ulkopuolisissa maissa potilasvakuutusjärjestelmää ei välttämättä ole.

Suomalainen potilasvakuutus ei korvaa ulkomailla tapahtunutta hoitovirhettä. Selvitä hoitovirhe siellä, missä vahinko on tapahtunut. Hae myös mahdolliset vahingonkorvaukset siitä maasta ja sen maan käytäntöjen mukaisesti, jossa vahinko on sattunut.

Suomalainen potilasvakuutus ei korvaa ulkomailla tapahtunutta hoitovirhettä.

Jos tarvitset jatkohoitoa hoitovirheen takia, sinulla on oikeus saada hoitoa Suomessa. Lääkäri arvioi, millaista hoitoa tarvitset, ja saat hoitoa sen mukaisesti. Sinun ei tarvitse lähteä jatkohoitoon siihen maahan, jossa hoitovirhe on sattunut, ellet itse niin halua.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.