”Onkohan se hakemus jo käsitelty”, aprikoi kälyni haettuaan lapsilisää pienokaisen syntymän jälkeen. Vinkkasin tarkistamaan asian verkosta – uudistettu asiointipalvelu OmaKela tarjoaa oivallisen katsauksen omiin ajankohtaisiin Kela-asioihin. Näkymä vaihtelee sen mukaan, millaisia tukia on hakenut: yksi näkee viimeisimmän asumistukipäätöksen, toinen taas lapsilisän käsittelytilanteen. Mutta kuinka sivuilla sukkuloidaan, voiko sukulaisen Kela-asiat hoitaa verkossa ja mikä on sähköinen päätös?
Rupattelimme samalla puhelimessa, kun kälyni suuntasi tiedon valtatielle älypuhelimellaan. Hän kertoi, että heti kirjautumisen jälkeen mobiilipalvelun valikko ohjasi asioinnissa kysymällä ”Mitä haluat tehdä?”. Tällainen digitaalinen vuoropuhelu oli kuulemma ilahduttavaa, eikä verkkoasioiminen tuntunut pelkältä otsikoiden klikkailulta. Hakemuksen arvoitus selvisi kuitenkin jo heti OmaKelan etusivulla: hakemuksen käsittely oli kesken, mutta arvioidun käsittelyajan perusteella päätös voisi olla pian valmis.
OmaKela tarjoaa oivallisen katsauksen omiin ajankohtaisiin Kela-asioihin.
OmaKelassa vastassa on uudennäköiset valikot ja ilme, jotka voivat ymmärrettävästi aiheuttaa kysymyksiä. Moniin asioihin löytyy neuvoja ohjevideolta, mutta tässä sinulle myös valmiiksi vastaukset kolmeen yleisimpään kysymykseen, joita meiltä asiakaspalvelusta kysytään:
- Tilinumeron voit päivittää kohdassa ”Päivitä omia tietojasi”, jos sinulle maksetaan Kelalta tukia. Kurkkaa sivuiltamme omien tietojen päivittämisessä opastava lyhyt video. Kun haet tukea, saat ilmoitettua ajantasaisen tilinumeron hakemuksella.
- Toisen täysi-ikäisen henkilön puolesta asiointi onnistuu OmaKelassa, kun hän antaa sähköisen asiointivaltuutuksen. Valtuutettuna voit nähdä maksut, päätökset ja käsittelyssä olevat asiat. Mahdollisuus hakemusten täyttämiseen ja liitteiden lähettämiseen toisen puolesta on vielä kehitteillä, minkä lisäksi Kelassa pyritään tulevaisuudessa mahdollistamaan verkkoasiointi myös alaikäisen lapsen tai edunvalvottavan asioissa.
- Löydät lähettämäsi liitteet, kun valitset etusivulta ensin otsikon ”Omat etuudet”, sitten ”Aiemmin lähetetyt ja keskeneräiset” ja lopuksi tietyn hakemuksen kohdalta ”Katso lähetetyt liitteet”. Voit avata sähköisesti OmaKelassa lähettämäsi liitteet, mutta paperisena saapuneiden liitteiden sisältö ei näy.
Liitteiden lähettäminen on muuten parhaillaan uudistumassa. Tarkoituksena on, että jatkossa OmaKelassa saa lähetettyä kerralla aiempaa useampia ja isompaa tiedostokokoa olevia hakemusten liitteitä. Lisäksi liitteet voi esikatsella ennen lähettämistä. Nämä muutokset tulevat varmasti sujuvoittamaan verkkoasiointia entisestään.
Kelan verkkohakemuksia uudistetaan vaiheittain. OmaKelassa on käytössä useita kymmeniä erilaisia hakemus- ja ilmoitustoimintoja, joiden muovaaminen mobiiliystävällisiksi ja saavutettaviksi vie aikaa. Asiakaspalvelussa kerronkin asiakkaille, että OmaKelan sinivalkoisen ulkoasun vaihtumista aiempaan sinikeltaiseen näkymään ei kannata säikähtää, koska uutta ja vanhempaa teknologiaa on käytössä vielä jonkin aikaa rinnakkain.
Etuuspäätökset näkyvät OmaKelassa jo samana päivänä, kun paperinen päätös tulostetaan ja postitetaan.
”Miksi päätös tulee kotiin kirjeellä, vaikka se näkyy verkossa?”, kysyy moni Kelalle lähettämässään palautteessa. Etuuspäätökset näkyvät OmaKelassa tosiaan jo samana päivänä, kun paperinen päätös tulostetaan ja postitetaan. Kelaa koskevaa lainsäädäntöä muutettiin hiljattain siten, että tulevaisuudessa päätös voidaan asiakkaan luvalla lähettää vain sähköisesti. Jatkossakin päätökset saa kirjeellä, jos ei erikseen anna lupaa pelkkiin sähköisiin päätöksiin.
Voit antaa jo nyt luvan vain sähköisten päätösten vastaanottamiseen, kun valitset OmaKelan etusivulta kohdan ”Päivitä omia tietojasi”. Tällä hetkellä paperittomat päätökset ovat käytössä sairauspäivärahaetuuksissa, minkä lisäksi sähköisesti voi saada ilmoitukset toimeentulotuen laskujen maksusta. Mahdollisuus kokonaan sähköisiin päätöksiin laajenee eri etuuksiin, kun käyttöön tulee uusia teknisiä ratkaisuja.
OmaKelassa hakemuksen voi löytää helposti joko hakutoiminnolla tai aiheittain jaotellusta listasta.
OmaKelan kehittämistyössä kuunnellaan asiakkaita, joten kommentteja ja kehitystoiveita kannattaa lähettää meille palautelomakkeella. Esimerkki yhdestä toteutuneesta toiveesta on nähdä aiempaa kattavammat tiedot hakemuksen käsittelytilanteesta: OmaKelassa näkyy nykyään esimerkiksi se, että Kela odottaa tietoja TE-palveluista tai terveydenhuollosta. Näin asioiden etenemisestä on helpompi pysyä ajan tasalla – sen lisäksi, että näkyvillä on hakemuksen arvioitu käsittelyaika. Kälyni mukaan arvion käsittelyajasta bongasi nopeasti etusivulta. Toinen oiva esimerkki uudistuksista on oikean hakemuksen löytäminen asiointipalvelusta. Ennen sopivaa hakemusta etsiskeltiin laajasta listasta, kun taas nykyään OmaKelassa hakemuksen voi löytää helposti joko hakutoiminnolla tai aiheittain jaotellusta listasta.
Vinkkaan vielä, että verkkoasiointiin saa digitukea asiakaspalvelustamme. Kuten työkaverini Joona kirjoitti, kannattaa pienet ja suuret kysymykset selvittää yhteistuumin, jotta asioiminen ja vaikkapa liitteiden lähettäminen onnistuisivat jatkossa sujuvasti. Joko sinä olet kurkannut OmaKelan ominaisuuksia?