Siirry sisältöön

Liite, ja miten sen kanssa pitää toimia

Kela palvelee | 14.2.2022
Meiltä Kelan asiakaspalvelusta kysytään usein siitä, onko lähetetty liite saapunut Kelaan, onko se oikeanlainen ja ovatko lähetetyt tiedot riittäviä.
Heli Aho
palveluasiantuntija
Kuuntele artikkeli

OmaKelaan tuli hiljattain mahtava uudistus, joka on ilahduttanut asiakkaita. Suoraan palvelun etusivulla näkyy nyt selkeästi, mitä liitteitä OmaKelassa tehtyyn hakemukseen on toimitettu ja mitä vielä tarvitaan. Sieltä näkee myös puuttuvien liitteiden toimittamisen määräajat.

Liitteiden lähettäminen Kelaan on helppoa, sillä useimmista asiakirjoista riittää kuva tai kopio, eikä Kelaan tarvitse toimittaa alkuperäistä asiakirjaa. Kätevin tapa toimittaa liite on napata siitä kuva. Jos kyseessä on verkkolasku, tiliote tai muu valmiiksi sähköisessä muodossa oleva asiakirja, lähettäminen onnistuu tallentamalla asiakirja ensin omalle laitteelle. Liitteet voi lähettää OmaKelan kautta, vaikka itse hakemus olisikin toimitettu paperilomakkeella. Tiedot löytävät kyllä järjestelmässä toisensa.

OmaKelassa toimiminen ja liitteiden lähettäminen on näppärää myös silloin, jos käytössä on pelkkä kännykkä. Tässä vielä hyvä opastusvideo liitteen toimittamiseksi, och samma på svenska.

Kätevin tapa toimittaa liite on napata siitä kuva.

Vinkkini liitteiden kuvaamiseen on sama kuin muutenkin valokuvaamiseen: Jos otat liitteestä kuvan, ota se hyvässä valossa ja tarkista, että koko liite on näkyvillä ja teksteistä saa hyvin selvää. Sen jälkeen kirjaudu OmaKelaan ja valitse etusivulta Lähetä liite -toiminto. Itse liite lisätään omalta laitteelta Kelan palveluun samoin kuin esimerkiksi sähköpostiin lisätään liitteitä. Helppoa ja kätevää, ja harjoitus tekee mestarin liitteiden toimittamisessakin.

Liitteiden toimittaminen sähköisesti on myös luotettavaa. Ne tulevat kyllä perille, vaikka OmaKelasta muistutus tai pyyntö poistuu vasta, kun liite on Kelassa tarkistettu tai päätös annettu. Ei siis kannata huolestua, vaikka OmaKelassa lukisi tieto jonkin liitteen tarpeesta, vaikka se on jo toimitettu. Mitä nopeammin liitteitä toimittaa, sitä nopeammin hakemuksen käsittelyäkin päästään aloittamaan. Päätös voidaan antaa vasta, kun kaikki tarvittavat tiedot ja liitteet on saatu.

On todella tärkeää muistaa toimittaa laskun kaikki sivut.

Liitteiden lisäksi asiakaspalvelussa kysytään usein myös maksuista. Erityisesti toimeentulotuessa tarvitaan tarkkojakin tietoja menoista, maksuista ja laskuista. Toimeentulotuki kannattaa mahdollisuuksien mukaan hakea useammalle kuukaudelle kerralla, jos omassa tilanteessa ei ole odotettavissa muutoksia. Kun päätös on voimassa pidemmälle ajalle, toimeentulotuessa huomioitavia laskuja voi toimittaa sitä mukaa, kun niitä kotiin saapuu.

On todella tärkeä muistaa toimittaa laskun kaikki sivut, sillä Kela tarvitsee myös erittelysivun käsittelyä varten. Laskut huomioidaan eräpäivän mukaiselle kuukaudelle ja vain siinä tapauksessa, että lasku on toimitettu Kelaan. Jos toimitat Kelaan ainoan alkuperäisen laskun, ota maksutiedot itsellesi ylös, sillä Kelasta ei lähetetä tositteita automaattisesti takaisin.

Laskujen käsittelytiedot näkyvät OmaKelassa, toimeentulotuen päätöksellä tai erillisellä maksuilmoituksella. Korvaukset maksetaan ensisijaisesti sinulle itsellesi, ja maksat laskun itse laskuttajalle. Jos haluat, että lasku maksetaan suoraan laskuttajalle, kirjoita tieto tästä aina laskulle ennen sen toimittamista Kelaan.

Jotta pysyt kärryillä maksetuista ja Kelaan toimitetuista laskuista, kannattaa laskut laittaa itselleen talteen parilta edelliseltä kuukaudelta ja tarkistaa saamastasi päätöksestä, onhan laskut maksettu toiveesi mukaisesti. Samalla se on hyvä keino seurata taloutta. Tätä varten OmaKela palvelee hyvin, koska Kelan päätökset ja maksutiedot löytyvät sieltä kahden vuoden ajan.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.