Omat etuudet ja hakemukset näkyvät heti etusivulla
Kelan uudistunut asiointipalvelu, OmaKela, lanseerattiin maaliskuussa 2021. Etusivulla on uutena Oma asiointi -osio, jossa näkyvät sinulle myönnetyt etuudet maksupäivineen sekä etuushakemukset, jotka ovat vielä käsiteltävänä. Näet heti etusivulta, missä vaiheessa hakemuksesi käsittely on sekä arvion käsittelyajasta. Arvio perustuu siihen, kuinka nopeasti kyseisen etuuden hakemukset on keskimäärin käsitelty edeltävien 14 päivän aikana.
”Enää ei tarvitse soittaa Kelaan selvittääkseen, miten omat Kela-asiat etenevät, vaan ajantasainen tilanne selviää palvelusta. Etusivulla näkyvät itselle ajankohtaisimmat asiat”, kertoo tuoteomistaja Esa Töykkälä Kelasta.
Oma asiointi -osiossa näkyy myös, jos hakemuksestasi puuttuu liitteitä tai lisätietoja, jotka sinun on toimitettava Kelaan. Samoin osiossa näkyy, jos hakemuksesi käsittely odottaa tietoja toisaalta, kuten Eläketurvakeskuksesta, TE-keskuksesta tai lääkäriltä.
Oma asiointi -osiosta näet päätöksen heti, kun hakemuksesi on käsitelty eli ennen kuin paperinen päätös saapuu postitse.
Jos olet tehnyt valituksen päätöksestä, voit seurata Oma asiointi -osiossa myös sen käsittelyä. Palvelussa näkyy myös, jos sinulta peritään takaisin virheellisesti maksettuja etuuksia.
Uusi asiointipalvelu toimii myös mobiililaitteilla
Merkittävä parannus entiseen on, että uuden asiointipalvelun käyttö on sujuvaa myös mobiililaitteilla. Mobiilipalvelusta on pyritty tekemään mahdollisimman helppokäyttöinen ja dialogimainen: käyttäjänä teet valintoja, joiden perusteella sinua ohjataan eteenpäin asioinnissa.
Mobiilipalvelussa on valikko, jossa kysytään ”Mitä haluat tehdä?”. Valmiita vastausvaihtoehtoja klikkaamalla pääset esimerkiksi tekemään hakemuksen, ilmoittamaan muutoksista tai lähettämään liitteitä. Voit myös valittaa päätöksestä, katsella omia etuuksiasi, päivittää henkilö- ja tilitietojasi sekä asioida toisen henkilön puolesta.
OmaKela on saavutettava eli toimii ruudunlukijoilla
Kelan tavoite on, että mahdollisimman moni voisi hoitaa Kela-asiansa itsenäisesti ja yhdenvertaisesti verkossa. OmaKela on saavutettava, eli heikkonäköiset ja sokeat voivat käyttää sitä ruudunlukijan avulla.
Palvelusta on pyritty tekemään myös kognitiivisesti saavutettava, eli helppokäyttöinen myös ihmisille, joilla on vaikeuksia kielen, oppimisen tai ymmärtämisen kanssa.
Saavutettavuutta parantavat selkeä ulkoasu ja ymmärettävät sisällöt. Esimerkiksi kun asia vaatii asiakkaalta toimenpiteitä, tästä kerrotaan selkeästi.
Verkkohakemuksia uudistetaan vaiheittain
Aivan kaikkia Kela-asioita ei voi vielä hoitaa ruudunlukijan avulla tai mobiililaitteella. Kelasta voi hakea noin 40:tä eri etuutta. Kunkin etuuden verkkohakemus on oma sovelluksensa, ja lisäksi etuuksiin liittyvistä muutoksista ilmoitetaan erillisten sovellusten kautta. Yhteensä hakemus- ja ilmoitussovelluksia on noin 90. Näistä sovelluksista tehdään mobiilikäyttöisiä ja saavutettavia vaiheittain vuoden 2021 loppuun mennessä.
”Asiointipalvelussa on vielä sekaisin uutta ja vanhaa teknologiaa. Vielä lähitulevaisuudessa voikin käydä niin, että palvelussa etenee kännykällä hakemusvaiheeseen asti vain todetakseen, ettei hakemus oikein toimikaan kännykällä”, Töykkälä toteaa.
”Jatkossa teemme myös hakemussovelluksista dialogipohjaisia niin, että hakijan tarvitsee kirjoittaa syöttökenttiin itse tekstiä mahdollisimman vähän”, Töykkälä kertoo.
”Tämä mahdollistaa sen, että tiedot saadaan vietyä suoraan etuuksien käsittelyjärjestelmään, jolloin käsittely toivottavasti nopeutuu ja joissain tapauksissa jopa automatisoituu.”
Kaikille etuuksille ei vielä ole verkkohakemusta, mutta näitä etuuksia voi hakea lataamalla ja täyttämällä hakemuslomakkeen pdf-tiedostona ja lähettämällä sen verkkoasiointipalvelun Viestit-palvelussa.
Artikkelia varten on haastateltu myös verkkoasioinnin verkkoasioinnin päätuoteomistaja Elina Sipolaa.
Tutustu uudistuneeseen asiointipalveluun videolla:
Kela tarjoaa tukea verkkoasiointiin
- Digituki on osa Kelan asiakaspalvelua. Kelan palveluasiantuntijat neuvovat verkkoasioinnissa puhelimitse ja Kelan palvelupisteissä. Digitukea varten voi myös varata puhelinajan.
- Kelan asiakaspalvelusta voi kysyä apua esimerkiksi verkkohakemusten täyttämiseen, liitteiden lisäämiseen, tietojen hakemiseen asiointipalvelusta ja Kelan verkkosivuilta sekä laskurien käyttöön.
- Korona-aikana digitukea tarjotaan ensisijaisesti puhelimitse. Palvelupisteessä voi kuitenkin saada turvalasin takaa tukea verkkoasiointiin omalla tabletilla tai älypuhelimella. Palvelupisteiden asiakastietokoneilla neuvontaa ei toistaiseksi anneta.