4 hyvää syytä vastata Kelan soittoon
- Soittaminen on Kelalle nopein tapa saada sinulta lisätietoja. Hakemuksesi käsittely etenee sutjakammin, kun saamme puuttuvat tiedot sinulta puhelimitse. Kelan työntekijä saattaa pyytää sinua esimerkiksi arvioimaan tulosi tai lähettämään unohtuneen liitteen. Joskus Kelassa huomataan, että voisit saada tukea pidemmäksi aikaa kuin olet hakenut. Silloin Kelan työntekijä kysyy asiaa vielä sinulta.
- Puhelun alussa Kelan työntekijä varmistaa henkilöllisyytesi muutamalla kysymyksellä. Jos itse haluat varmistua siitä, että soittaja on Kelasta, voit esittää täsmäkysymyksen omista asioistasi. Voit vaikka kysyä, mihin kellonaikaan lähetit hakemuksen Kelaan. Kelan puhelut asiakkaalle tulevat yleensä numerosta 020 692 219 tai 020 634 1611. Voit vaikka lisätä kännykkääsi yhteystiedon nimellä Kela ja tallentaa numerot siihen, niin näet ensisilmäyksellä, kuka soittaa. Jos haluat soittaa Kelaan, käytettävissäsi on etuuskohtaiset palvelunumeromme.
- Puhelua ei tarvitse jännittää. Soitamme sinulle, koska näin saamme sinulta hakemuksen käsittelyyn tarvittavia tietoja. On etu niin sinulle kuin Kelallekin, että tukiasiasi saadaan hoidettua kerralla kuntoon nopeasti. Myös sinulla on mahdollisuus kysyä mieltäsi askarruttavista asioista
- Älä huolestu, jos et ehdi vastata puheluun. Jos olet antanut meille luvan lähettää sinulle viestejä verkossa, pyydämme lisätietoja OmaKelan kautta. Voit myös täydentää hakemustasi lähettämällä meille viestin OmaKelassa. Jos emme tavoita sinua puhelimitse tai viestillä, lähetämme sinulle kirjeen kotiin. Anna Kelalle lupa lähettää sinulle viestejä OmaKelassa.