Huijaussoitto, mahdollinen petos – muutamien meille tulleiden asiakaspalautteiden mukaan puhelimen näytöllä lukenut nuo sanat, kun Kelasta on soitettu. Eihän puheluun silloin kannata vastata. Huijareista ei tietenkään tässä tapauksessa ole kyse, vaan nykyään jo varsin älykkäistä kännyköistämme, jotka saattavat tulkita vieraan numeron epäilyttäväksi. Onpa joku Kelaan soittanut saanut puhelimeensa tiedon, että puhelu olisi yhdistymässä taksipalveluun, vaikka puhelu onkin ihan oikein lopulta tullut Kelaan.
Varovainen saa olla, sillä erilaiset huijausyritykset ovat lisääntyneet. Kaikkeen kännykän näytöllä lukevaan ei kuitenkaan kannata luottaa. Viimeisetkin epäilyt huijausyrityksestä hälvenevät viimeistään siinä vaiheessa, kun vastaat Kelasta tulevaan soittoon tai soittamaasi puheluun vastataan Kelassa.
Kelasta ei koskaan tulla kotiovellesi kyselemään tai hoitamaan Kela-asioitasi – tai mitään muitakaan asioita.
Mistä sitten tunnistaa mahdollisen huijausyrityksen? Ensinnäkin, Kelasta ei koskaan tulla kotiovellesi kyselemään tai hoitamaan Kela-asioitasi – tai mitään muitakaan asioita. Vaikka tiliotteita saatetaankin tarvita liitteiksi hakemuksiin, pankkikorttisi ja pankkitunnuksesi ovat ainoastaan sinua varten. Toisekseen, Kelasta soitettaessa emme myöskään kysy sinulta käyttäjätunnuksia, salasanoja tai tunnuslukuja, joilla kirjaudutaan henkilökohtaisiin palveluihin. Kelassa tarvitsemme tietoja etuushakemusten käsittelemiseksi ja sinun asioidesi edistämiseksi, ja näihin myös kysymyksemme liittyvät.
Kuten kollegani Aliisakin vastoittain totesi blogissaan, kysy rohkeasti mihin soittaja tietoja tarvitsee tai kerro, että haluat vielä varmistua soittajan henkilöllisyydestä, jos sinua vähänkään epäilyttää. Näin toimimme myös Kelassa silloin, kun vastaamme asiakkaiden puheluihin. Mekin tarvitsemme tietoa siitä, mitä varten soittaja tietoja kysyy ja varmistumme, että langan päässä on tosiaan se, jonka pitääkin olla. Kun käsitellään luottamuksellisia asioita, tietoturvasta huolehditaan ja tarkoitusperistä varmistutaan molemmin puolin.
Kun käsitellään luottamuksellisia asioita, tietoturvasta huolehditaan ja tarkoitusperistä varmistutaan molemmin puolin.
Soittaessasi Kelaan tarvitsemme henkilötunnuksen lisäksi sinulta muitakin tietoja tilanteestasi. Koska puhelimessa sinulta ei voida pyytää henkkareita, varmistaminen tapahtuu järjestelmien, erilaisten kysymysten, keskustelussa esille tulevien yksityiskohtien perusteella sekä tietysti nohevien palveluasiantuntijoidemme avulla.
Kelassa puhelujärjestelmän uudistaminen on käynnissä, ja yhtenä tavoitteena on mahdollistaa tunnistautuminen pankkitunnuksilla jo jonotuksen aikana. Se toisi myös vaihtelua jonotusmusiikkiin, mitä asiakkaat välillä meiltä toivovat palautteissaan. Kaikkia keinojamme en kuitenkaan paljasta, jotta tietosi ovat turvassa jatkossakin.
Monesti päätös voidaan antaa heti, kun asiat on saatu puhelimessa varmistettua.
Monet asiakkaat ovat sanoneet, etteivät koskaan vastaa tuntemattomiin numeroihin. Silloin kannattaa käyttää Kelan asiointipalvelua ja ottaa käyttöön viestipalvelu, jotta tavoitamme sinut tarvittaessa. Verkossa on myös se hyvä puoli, että asioiden hoitaminen onnistuu ajasta riippumatta ja yleensä kotoa poistumatta. Lisäksi kirjautuminen palveluihin on helppoa ja turvallista pankkitunnuksilla, salasanat kun tuppaavat välillä unohtumaan.
Kun Kelassa käsittelyssä olevaan hakemukseen tarvitaan lisätietoja, kätevin keino on soittaa asiakkaalle. Monesti päätös voidaan antaa heti, kun asiat on saatu puhelimessa varmistettua. Koska Kelan numeroihin ei voi soittaa takaisin sinua tavoitelleelle työntekijälle, tuntemattomaankin numeroon vastaaminen kannattaa.
Tulipa puhelu kumpaan suuntaan tahansa, kuuluu tärkeä kysymys: kuka siellä?