Alkuun muutama valokuvausvinkki, jotta saamme varmasti selvää lähettämästäsi liitteestä:
- Kuvaa vain liite ja rajaa kaikki turha pois liitteen ympäriltä.
- Tarkennus ja vakaus. Tarkenna huolellisesti kuvauskohteeseen. Yritä pitää käsi vakaana, jotta kuva ei heilahda. Varmista ennen lähetystä, että kuva on tarkka ja liitteen teksti on selvästi luettavissa.
- Salama ja valotus. Älä käytä salamaa! Valkoinen paperi ylivalottuu helposti. Kuvaa mieluummin päivänvalossa tai riittävässä yleisvalaistuksessa.
Nopeuta hakemuksesi käsittelyä
Valokuvina lähettämäsi liitteet ovat sähköisessä muodossa, joten hakemuksesi käsittelijä pääsee tarkastelemaan niitä heti.
Liitteiden lähettäminen verkossa voi nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä jopa lähes viikolla. Valokuvina lähettämäsi liitteet ovat sähköisessä muodossa, joten hakemuksesi käsittelijä pääsee tarkastelemaan niitä heti, kun ottaa hakemuksesi käsittelyyn. Liitteet eivät tällöin matkusta ensin postissa eikä niitä tarvitse sen jälkeen mm. skannata täällä Kelan päässä.
Hakiessasi etuutta verkkoasiointipalvelussa palvelu kertoo sinulle, mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan ja milloin ne täytyy viimeistään toimittaa. Jos sinulla on liitteet jo valmiina, voit liittää ne hakemukseen heti sen täytettyäsi.
Liitteiden lähettäminen verkossa voi nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä jopa viikolla.
Välillä liitteet ovat kuitenkin valmiina lähetettäväksi vasta hakemuksen jättämisen jälkeen. Kun kirjaudut asiointipalveluun, näet palvelussa tekemäsi hakemukset ja pääset lisäämään niihin liitteitä. Liitteitä pääsee lisäämään valitsemalla vasemman laidan valikosta Liitteet.
Lue myös: Haluatko nopeuttaa hakemuksesi käsittelyä? Toimi näin!
Ota viestipalvelu käyttöön
Jos meille jää kysyttävää lähettämästäsi liitteestä tai jostain muusta hakemukseesi liittyvästä asiasta, olemme sinuun yhteydessä. Kätevimmin sekin onnistuu verkkoasiointipalvelussa.
Sinun tulee kuitenkin ensin antaa Kelalle lupa lähettää sinulle viestejä verkossa. Jos Viestit-toiminto ei ole käytössä emmekä tavoita sinua myöskään puhelimitse, joudumme hoitamaan asian paperikirjeellä. Tämä jälleen hidastaa hakemuksesi käsittelyä.
Jos Viestit-toiminto ei ole käytössä, emmekä tavoita sinua myöskään puhelimitse, joudumme hoitamaan asian paperikirjeellä.
Näet asiointipalvelun Omat tiedot -sivulta, oletko jo antanut Kelalle luvan viestimiseen verkossa. Luvan pääsee antamaan Henkilötietojen muutos -osiossa valitsemalla vaihtoehdon Haluan, että Kela on minuun yhteydessä lähettämällä viestin asiointipalveluun.
Saat valintasi mukaan joko tekstiviestillä tai sähköpostitse ilmoituksen sinulle verkkoasiointipalveluun saapuneesta viestistä.