Hälsa 2 min

FPA:s reseersättning direkt i taxin

Genom ett enda samtal kan man beställa resor för ett par veckor i förväg, säger tavastehusbon Marjatta Prinkkilä.

Lyssna på artikeln
text: Satu Kontiainen, bild: Harri Nurminen 14.12.2016

Marjatta Prinkkilä är tvungen att besöka hälsocentralen och sjukhuset ganska ofta.

Taxiresor som FPA ersätter har blivit välbekanta för tavastehusbon Marjatta Prinkkilä.

– Jag har sjukdomar som gör att jag behöver besöka hälsocentralen och centralsjukhuset rätt ofta, berättar Marjatta.

– Jag har alltid fått en taxi när jag har behövt en. Jag bor nära sjukhuset, så resan är inte lång. Om ryggen är dålig tar jag med mig kryckorna eller rollatorn. Chaufförerna brukar vara hjälpsamma.

Värt att prova!

Många taxiresor med ett enda samtal

För att få ersättning för taxiresan ska man ha ett intyg (SV 67) om rätt till ersättning för taxiresa av hälsoskäl. En representant för hälsovården kan ge intyget.

I hela landet, utom på Åland ska den s.k. FPA-taxin beställas via ett centralt beställningsnummer.

– Jag tycker att det är klara bud när det finns bara ett beställningsnummer. Och det är bra att spara numret i telefonen, tipsar Marjatta.

– Det är värt att prova på. Genom ett enda samtal kan man beställa resor för ett par veckor i förväg.

När man beställer sin resa via det centrala numret får man reseersättningen genast i taxin mot att man visar upp sitt FPA-kort. Då är självrisken för en enkelresa 25 euro. Också korta resor som kostar mindre än 16 euro räknas med i resetaket, d.v.s. den årliga självrisken som i år är 300 euro.

Marjatta brukar nå upp till resetaket mot våren. Då får hon hem ett kort från FPA, och när hon visar upp det kostar taxiresan henne ingenting.

För ytterligare information

Se FPA:s webbsida

Närmare information får du också via FPA:s servicenummer 020 692 224 (mån–fre kl. 8–17)