Annina Kervinen 9.10.2020 3 min

Tiesitkö tämän toimeentulotuen käsittelystä?

Viime viikkoina Elämässä.fissä on kirjoitettu hakemuksen matkasta ja raotettu esirippua Kelan käsittelyprosesseihin. Aihe on herättänyt mukavasti keskustelua. Monia jäi kiinnostamaan nimenomaan toimeentulotukihakemusten käsittely – onhan se viimesijaisena tukena aivan erityinen Kelan etuuksien joukossa.

Verkossa tehty hakemus saapuu Kelaan käsiteltäväksi heti, kun lähetät sen.

Aloitetaan siitä hetkestä, kun lähetät toimeentulotuen hakemuksesi Kelaan – milloin se siirtyy käsiteltäväksi? Perustoimeentulotukea voi hakea kätevimmin verkossa Kelan asiointipalvelussa. Verkossa tehty hakemus saapuu Kelaan käsiteltäväksi heti, kun lähetät sen. Asiointipalvelussa voit tarkastella hakemuksesi tilaa sekä lukea annetun päätöksen. Asiointipalvelussa näet myös muistutukset puuttuvista liitteistä.

Jos toimitat paperisen hakemuksen tai liitteet Kelaan postitse, hakemus tulee käsiteltäväksi vasta kun se on fyysisesti saapunut Kelaan. Postitse Kelaan toimitetut hakemukset ja liitteet ohjautuvat pääsääntöisesti Kelan valtakunnalliseen skannauskeskukseen. Skannauskeskuksessa postin käsittelijä avaa ja lajittelee postin, minkä jälkeen lähettämäsi asiakirjat (hakemus ja liitteet) kuvataan ja arkistoidaan. Toimittamasi asiakirjat ohjataan näin sinun tietoihisi Kelan järjestelmään, josta käsittelijä eli ratkaisuasiantuntija poimii hakemuksen käsiteltäväksi.

Perustoimeentulotuessa hakemuksen käsittelyaika on 7 arkipäivää.

Entäs sitten käsittelyaika, kuinka pian päätöksen saa? Perustoimeentulotuessa hakemuksen käsittelyaika on 7 arkipäivää. Tämä aika alkaa siitä, kun hakemus saapuu Kelaan. Jos hakemukseesi tarvitaan lisäselvityksiä tai siitä puuttuu liitteitä, käsittelyaika (7 arkipäivää) alkaa siitä, kun puuttuvat tiedot saapuvat Kelaan. Kun toimeentulotuen tarve on kiireellinen, hakemus käsitellään samana tai viimeistään seuraavana päivänä. Toimeentulotuen kiireellisyys arvioidaan aina tapauskohtaisesti, ja asiakkaan pitää tätä varten ottaa yhteyttä Kelaan joko puhelimitse tai käymällä Kelan palvelupisteessä.

Hakemuksesi käsittelee ratkaisuasiantuntija. Hän poimii hakemuksesi liitteineen tietojärjestelmästä, tutustuu niihin ja elämäntilanteeseesi sekä lopulta antaa päätöksen. Tarvittaessa ratkaisuasiantuntija pyytää sinulta puuttuvia liitteitä tai lisäselvityksiä. (Osa hakijoista unohtaa esimerkiksi tiliotteen toimeentulotuen hakemuksesta.) Ratkaisuasiantuntija voi kysyä myös suostumustasi siihen, että tuki myönnetään pidemmälle ajalle, jos elämäntilanteessasi ei ole luvassa muutoksia.

Jos et toimita pyydettyjä lisäselvityksiä määräaikaan mennessä, pahimmillaan hakemuksesi voidaan joutua hylkäämään.

Ratkaisuasiantuntija pyytää lisätietoja joko puhelimitse, viestillä asiointipalvelun kautta tai kirjeellä postitse. Lisäselvityspyynnön yhteydessä ratkaisuasiantuntija antaa sinulle määräajan, mihin mennessä puuttuvat selvitykset pitää toimittaa Kelaan. Hakemus asetetaan tällöin odottamaan sovittuun määräaikaan asti. Jos et toimita pyydettyjä lisäselvityksiä määräaikaan mennessä, hakemuksesi käsittely voi viivästyä tai pahimmillaan hakemuksesi voidaan joutua hylkäämään puuttuvien liitteiden ja lisäselvitysten vuoksi.

Useimpia kiinnostaa eniten se, milloin rahat ovat tilillä. Kun hakemuksesi on käsitelty, saat siitä päätöksen kotiin postissa. Jos päätös on myönteinen, eli sinulla on oikeus toimeentulotukeen, saat tuen tilillesi kuluvan kuukauden osalta 2 pankkipäivän kuluessa ratkaisun eli päätöksen annosta. Jos kyseessä on tuleva kuukausi, saat tuen tilillesi kuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä.

Esimerkiksi jos haet perustoimeentulotukea syyskuulle ja toimitat hakemuksen syyskuussa, tuki maksetaan 2 pankkipäivän kuluessa päätöksenantopäivästä. Eli jos päätös annettaisiin maanantaina 21.9., tuki olisi tililläsi 23.9. Jos taas toimitat lokakuun toimeentulotukihakemuksen syyskuussa, ja päätös annetaan esimerkiksi tiistaina 22.9, tuki maksetaan 1.10. Asiointipalvelussa näet etuuksien maksupäivän myös perustoimeentulotuen osalta.