Anniina Lapinkaski 23.8.2021 4 min

Emmäosaa!

”En osaa, en tee. En ymmärrä mitä tämä tarkoittaa, olkoon. Tuntuu liian vaikealta, pääsen helpommalla, kun jätän asian vaan sikseen.” Tällaisia mietteitä moni nuori kohtaa, kun asioi Kelan kanssa ensimmäisiä kertoja. Ei kuitenkaan kannata antaa periksi, sillä kaikki asiat selviävät kyllä. Ja niin kliseiseltä kuin se kuulostaa, kysyvä ei tieltä eksy.

Moni nuori asioi Kelan kanssa itsenäisesti ensimmäistä kertaa siinä vaiheessa, kun opinnot on suoritettu ja työpaikkaa ei ole vielä löytynyt tai työ on osa-aikaista eikä palkka riitä elämiseen. Vanhempi tai muu aikuinen on ehkä auttanut 17-vuotiasta opintotukihakemuksen täyttämisessä, mutta täysi-ikäisenä ja mahdollisesti jo itsenäisesti asumaan muuttaneena voi edessä olla se tilanne, että asiat pitäisi osata hoitaa pääsääntöisesti itse.

Entä jos ei ole ketään keneltä pyytää apua? Ei hätää, Kelan asiakaspalvelu on sitä varten.

Virallisten toimistoasioiden hoitaminen voi tuntua pelottavalta ja esimerkiksi luuriin tarttumisen kynnys saattaa olla liian korkea. Voin luvata, että Kelan toimistossa kukaan ei pure ja puhelinpalvelussa se ei linjoja pitkin edes onnistuisi. Jos asiointi jännittää liikaa, kannattaa suunnata katse kaikkein helpoimmin lähestyttäviin palvelukanaviin eli OmaKelan viestipalveluun, Kysy Kelasta -palstaan tai Instagramiin. Kysy Kelasta -palstalla ja Instassa saat vastauksen yleisluontoisiin kysymyksiin, mutta henkilökohtaisia etuusasioita siellä ei voi tietosuojan vuoksi kovinkaan tarkalla tasolla hoitaa. Sieltä voi kuitenkin kysäistä neuvoa siihen, mistä omassa tilanteessaan lähtisi liikkeelle.

OmaKelan kautta voit lähettää viestin ihan mihin tahansa Kela-asiaan liittyen, vaikka keskellä yötä kun asia juolahtaa mieleen. Jos et tiedä minkä aiheen valitsisit, älä luovuta ja jätä hommaa hoitamatta. Valitse joku. Me kyllä välitämme viestin oikealle taholle vastattavaksi, jos se sattuu ohjautumaan ensin väärään paikkaan. Ei se ole niin vakavaa eikä haittaa mitään, jos ei ihan tarkkaan tiedä minkä nimisestä etuudesta on kysymässä. Monella jää esimerkiksi osa-aikatyön palkan lisäksi hakematta soviteltu työttömyysetuus, koska ei tiedä minkä nimistä etuutta pitäisi hakea ja miten sitä saa. Kysymällä se selviää.

Voit ihan vaan vaikka kysyä, että mihin etuuteen sinulla olisi oikeus ja kertoa millaisessa elämäntilanteessa tällä hetkellä olet.

Netissä ja ihmisten puheissa liikkuu kaikenlaisia uskomuksia Kelaan liittyen. Yleisin harhaluulo on se, että Kelan kanssa on aina hirveän vaikeaa ja asioista joutuu taistelemaan. Tähän väärään luuloon ei kannata uskoa. Asioiden hoitamisen kynnys madaltuu huomattavasti, kun lähtee liikkeelle sillä asenteella, että kaikki asiat ovat selvitettävissä ja hoidettavissa. Olemme täällä sitä varten, että autamme. Jos et osaa tai ymmärrä, kysy. Jos et vieläkään ymmärrä, kysy uudelleen. Me neuvomme ihan varmasti. Jos jätät kysymättä ja asia jää hoitamatta, voi siitä tulla myöhemmin iso sotku selvitettäväksi ja voit jäädä ilman niitä rahoja, joihin sinulla olisi oikeus.

Monet vanhemmat haluaisivat edelleen hoitaa täysi-ikäisen lapsensa Kela-asioita ja varmistua että ne tulevat hoidettua kunnolla. Emme kuitenkaan voi antaa tietosuojan vuoksi täysi-ikäisen henkilön tietoja kenellekään, edes hänen omalle vanhemmalleen. Täysi-ikäinen voi kyllä valtuuttaa esimerkiksi vanhempansa hoitamaan Kela-asioita. Valtakirjan voi tehdä Kelan verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella tai vapaamuotoisella ilmoituksella.

Valtakirja-asioinnin huono puoli on se, että jos äiti hoitaa asiat aina, ei nuori opi lainkaan hoitamaan asioita ja ottamaan vastuuta itse. Jossain vaiheessa asioiden hoitaminen on hyvä opetella. Siksi kannattaa miettiä olisiko asioiden hoitaminen yhdessä parempi ja opettavaisempi vaihtoehto kuin se, että kaikki asiat hoituvat nuoren puolesta kuin ”Manulle illallinen”.

On ihan ok, että uusien asioiden hoitaminen jännittää. Se ei haittaa mitään. Asioita ei kuitenkaan missään nimessä kannata jättää hoitamatta. Kysymällä, tekemällä ja yrittämällä oppii parhaiten. Ja mikä voisi mennä vikaan? Se ei haittaa, jos kysyy ”väärästä paikasta” tai ”väärää asiaa”. Tyhmiä kysymyksiä ei ole ja meillä on velvollisuus ohjata kysyjä oikeaan paikkaan. Paljon isompi moka on jättää asiat hoitamatta, koska silloin sinulle kuuluva etuus voi jäädä saamatta.