Oletko jo pidemmän aikaa saanut toimeentulotukea tai muita Kelan tukia? Vai yllättikö elämä käänteillään, etkä tiedä mistä hakisit apua taloudelliseen tilanteeseen? Olemme täällä Kelassa sinua varten – yhdessä eteenpäin, elämässä mukana ja muutoksissa tukena. Yksin ei siis tarvitse etuusviidakossa tarpoa. Autamme sinua parhaamme mukaan niin asiakaspalvelussa kuin hakemusten ratkaisutyössäkin ja ohjaamme tarvittaessa oikean palvelun piiriin: koski se sitten Kelan tukia tai esimerkiksi kunnan tarjoamaa palvelua.
Kela hoitaa lukuisia etuuksia, ja jokainen ratkaisuasiantuntija eli etuuskäsittelijä on oman etuutensa asiantuntija. Yksi käsittelijä ei siis voi kaikkea osata – eikä tarvitsekaan: teemme yhteistyötä Kelan sisällä, neuvomme ja autamme toisiamme, jotta saamme sinun asiasi kerralla kuntoon. Samoin toimimme yhteistyössä myös ulkopuolisten sidosryhmien ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Esimerkiksi toimeentulotuessa keskeisin kumppanimme on kunnan sosiaalitoimi. Ohjaamme sinua tarvittaessa kunnan palveluihin, jos sopivaa palvelua ei löydy Kelasta. Muita tärkeitä yhteistyökumppaneitamme toimeentulotuessa ovat muun muassa apteekit, optikot, TE-palvelut, eläkelaitokset ja vuokranantajat.
Kartoitamme tarvittaessa soitolla elämäntilannettasi.
Jos toimeentulotukihakemuksen käsittelijällä herää huoli asiakkaan tilanteesta ja pärjäämisestä, hän ottaa yhteyttä asiakkaaseen. Käsittelijä on yhteyksissä myös silloin, jos olet pyytänyt soittoa hakemuksessasi. Kartoitamme tarvittaessa soitolla elämäntilannettasi ja mietimme kanssasi yhdessä, olisiko sinulla mahdollisesti tarvetta myös muihin kuin Kelan palveluihin.
Neuvomme myös toimeentulotukeen nähden ensisijaisista etuuksista, kuten työttömyysturvasta, asumistuesta, sairauspäivärahasta tai kuntoutustuesta. Jos ensisijaiset etuudet ovat vielä hakematta tai selvittämättä, ohjaamme sinua hakemaan ensin niitä itse OmaKelasta tai tarvittaessa voimme ottaa hakemuksen vastaan myös puhelimessa suullisesti. Tällöin käsittelijä kirjaa hakemuksen ja kysyy sinulta tarvittavat tiedot. Voimme myös varata sinulle ajan joko Kelan palvelupisteelle tai puhelimitse, jolloin saamme katsottua kaikki etuusasiasi samalla kertaa kuntoon. Halutessasi voit myös itse varata ajan Kelaan.
Kelasta tulevaan puheluun kannattaa vastata.
Kelasta tulevaan puheluun kannattaa siis vastata. Jos käsittelijä ei kuitenkaan saa sinua kiinni, Kelasta voidaan olla yhteydessä myös viestipalvelun kautta. Kelan viestipalvelun kautta lähetetyt suojatut viestit näet OmaKelasta. Tämä edellyttää, että olet antanut suostumuksesi Kelalle lähettää sinulle viestejä.
Puheluiden ja viestien lisäksi ohjaamme sinua myös päätöksillä: luethan Kelan antamat etuuspäätökset huolellisesti ne saatuasi. Esimerkiksi toimeentulotuen päätöksessä kerrotaan, kuinka toimia jatkossa eli mitä liitteitä sinun tulee toimittaa sekä millä perusteilla päätös on ratkaistu. Jos sinulla herää kysyttävää päätökseen liittyen, voit aina olla yhteydessä Kelaan joko puhelimitse tai viestitse OmaKelan kautta.
Muistathan myös, että toimeentulotuen käsittelyaika on 7 arkipäivää. Kiireellisissä tilanteissa soita Kelaan tai asioi lähimmässä palvelupisteessämme.