Monialainen yhteistyö on kuin tiimityöskentelyä missä tahansa joukkueessa. Näen itseni Kela-työntekijänä yhtenä pelaajana muiden joukossa. Niin asiakas kuin jokainen monialaiseen verkostoon osallistuvakin katsoo tilannetta omasta näkökulmasta eli omasta pelipaikastaan. On tärkeää rakentaa yhteistä ymmärrystä ja hyödyntää jokaisen asiantuntemusta.
Aiemmassa kolumnissani Yhtenäistä asiakastyötä yli organisaatiorajojen kerroin siitä, miten otimme Pirkanmaan työkykyhankkeen kanssa ensimmäisiä yhteisiä askeleita. Toimin työkykyhankkeessa Kelan projektityöntekijänä. Ja nyt, melkein 1,5 vuotta myöhemmin, päällimmäinen tunne yhteisestä matkasta asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa on kiitollisuus siitä, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan.
Verkostotyön keinoin asiakkaan asiat eivät ole pitkittyneet.
Pirkanmaalla olemme asiakkaan ja yhteistyökumppanien kanssa pyrkineet muodostamaan yhteisen näkemyksen asiakkaan tilanteesta ja tilanteeseen parhaiten sopivista palveluista. Ilahduttavaa matkan varrella on ollut nähdä, kuinka mielellään eri toimijat ovat tähän lähteneet. Monialaisen verkostotyön aikana ja avulla olemme päässeet tarttumaan varhaisemmassa vaiheessa asiakkaiden tilanteisiin. Tällöin suunnitelmia on pystytty luomaan kauaskatseisemmin – olemme pohtineet yhdessä asiakkaan kanssa tulevaisuuden vaihtoehtoja. Varhainen yhteistyö on tuonut sujuvuutta ja selkeyttä asiakkaan asioihin. Parhaassa tilanteessa yhteistyö on nopeuttanut asioiden etenemistä. Verkostotyön keinoin asiakkaan asiat eivät ole pitkittyneet.
On tärkeä hahmottaa ja tunnistaa koko pelikenttä ja eri vaihtoehdot, vaikka jokaisen pelaajan osaamista ei tarkkaan tietäisi. Ei ole helppoa tunnistaa monialaisen yhteistyön tarvetta. Kuitenkin epävarmoillakin keskustelun aloituksilla ja vuoropuhelulla olemme pystyneet pohtimaan tilannetta yhdessä. Vaikuttavinta monialaisessa yhteistyössä on, kun yhteisellä pelikentällä ajankohtainen tieto saavuttaa jokaisen osallistujan yhtäaikaisesti. Niin asiakkaalle kuin kollegoille on tärkeä painottaa, että kysymyksiä on tärkeä esittää. Samat kysymykset saattavat pyöriä niin asiakkaan kuin työntekijöiden mielessä. Tärkeää on, että asiakas tunnistaa itsensä keskusteluista, joita asiakas omalla asiantuntemuksellaan täydentää. Lisäksi on tärkeää varmistaa kaikilta osapuolilta, että asiat on ymmärretty samalla tavalla. Yhdessä tekemisellä myös luottamus kaikkien osapuolien kesken vahvistuu. Yhteistyön tunnistaminen ja vuoropuhelu ovat tärkeä osa pelin sisältöä sekä joukkueena yhteiseen päämäärään pyrkimistä – yhdessä.
Joukkueena varmistamme, että asiakas saa varmuutta voimavaroistaan ja pääsee näyttämään potentiaalinsa.
Vaikka meillä on yhteinen tavoite ja päämääränä on sovittaa palveluita yli organisaatiorajojen, saatamme matkalla törmätä asiakkaasta ja työntekijöistä riippumattomiin haasteisiin. Lisäksi pelaamisen näkökulmasta matkan aikana voi tulla odottamattomia tilanteita, ikään kuin pallon menettäminen vastustajalle. Näissä tilanteissa on hyvä ottaa aikalisä ja pohtia tilannetta uudelleen sekä sopia uusi taktiikka uuden tiedon valossa, lannistumatta.
Tärkeintä on yhteinen päämäärä. Joukkueena varmistamme, että asiakas saa varmuutta voimavaroistaan ja pääsee näyttämään potentiaalinsa. Tiimityön tavoitteena on kulkea vierellä ja antaa vaihtoehtoja ikään kuin syöttöpisteen ottaminen asiakkaan maalin johtaneesta suorituksesta. Lisäksi se on rohkaisua ja kannustamista myös pelin aikana. Jos olemme onnistuneet, tämä näyttäytyy asiakkaalle sujuvana palveluiden järjestämisenä.
Tällä hetkellä mietin, miten yhteinen tekeminen jatkuu hyvinvointialueella? Tähän ajankohtaiseen kysymykseen ei kirjoitushetkellä ole vielä vastausta. Toivon, että yhteinen vuoropuhelu yhteisen tavoitteen ja päämäärän saavuttamiseksi jatkuu myös tulevaisuudessa – olemmehan yhteisellä asialla.
Elli
Kuntoutuksen joukkuepelaaja
Tämä teksti liittyy Kela sote-keskuksissa -kolumnisarjaan, jossa seurataan, miten työkykyyn liittyviä palvelupolkuja raivataan helppokulkuiseksi.