Tärpit 1 min

Tiesitkö, että voit hoitaa useimmat Kela-asiat puhelimessa?

Kelan puhelinpalvelu on kätevä tapa hoitaa asioita paikasta riippumatta. Useimpia Kela-asioita voi hoitaa suullisesti, ja puhelinpalveluun voi myös varata ajan.

Kuuntele artikkeli
teksti ja kuva Kela 3.3.2019

Näin hoidat Kela-asiat puhelimitse

  1. Tarkista puhelinnumero verkosta. Valitse numero elämäntilanteesi tai Kelan etuuden mukaan. Jos soitat vahingossa väärään numeroon, sinut yhdistetään oikeaan numeroon.
  2. Puhelinpalveluun kannattaa soittaa aamupäivällä, sillä iltapäivisin on usein ruuhkaisempaa. Puhelinpalvelu on auki klo 9–16.
  3. Jos soittohetkellä on jonoa, voit jättää puhelinpalveluun takaisinsoittopyynnön. Kelasta soitetaan sinulle takaisin saman päivän aikana. Joskus puhelinpalvelussa on sen verran ruuhkaa, että takaisinsoittopyynnön jättäminen ei onnistu.
  4. Voit myös varata ajan puhelinpalveluun verkossa. Muista valita palvelutavaksi puhelinpalvelu. Ajan varaaminen onnistuu myös puhelinpalvelussa ja palvelupisteessä, jos huomataan, että asioidesi läpikäyntiin tarvitaan enemmän aikaa.
  5. Puhelimessa voit hoitaa melkein kaikki Kela-asiat.  Puhelun aikana voit myös tehdä suullisen hakemuksen, jos palveluasiantuntija huomaa, että se on tarpeen.

Löydät palvelunumerot verkosta

Kelan palvelunumerot