Gå till innehåll

Visste du, att nästan alla FPA-ärenden går att sköta per telefon?

FPA betjänar | 3.3.2019
Ett samtal till FPA:s telefonservice är ett behändigt sätt att sköta sina ärenden oberoende av plats. De flesta ärenden kan man sköta muntligt och man kan också boka tid för telefonservice.
Lyssna på artikeln
Eläkeläinen käyttää älypuhelinta.

5 tips om FPA:s telefonservice

  1. Välj servicenummer enligt livssituation eller förmån. Om ditt ärende gäller till exempel bostadsbidrag för pensionstagare, ring numret för Pensioner 020 692 222. Om du i misstag ringer fel nummer, tar vi hand om att ditt ärende går vidare.
  2. Ring på förmiddagen, eftersom om det kan bli kö på eftermiddagen. Det kan också bli kö i början av veckan och i månadsskiftet. Telefonservicen är öppen från måndag till fredag kl. 9–16.
  3. Om det är kö när du ringer kan det hända att du erbjuds återuppringning. I så fall ringer vi tillbaka till dig så fort som möjligt samma dag. Återuppringsplatserna är begränsade, dvs. alltid går det inte att be om återuppringning.
  4. Om du har många saker att reda ut eller din livssituation har förändrats, kan du boka en telefontid. Om du bokar tid via nätet, kom ihåg att välja Service per telefon. Vi kan boka en tid åt dig om vi i telefonservicen eller på servicestället märker att det behövs mera tid för att gå igenom dina ärenden. När du bokar en tid ringer vi upp dig och samtalet är gratis.
  5. Du kan sköta så gott som alla ärenden per telefon. Vi hjälper dig med e-tjänsten, ansökningar och att få ordning på dina ärenden. Uppgifter som du ger muntligt används vid behov för att främja ditt ärende.

Lämnade du in en ansökan till FPA och vill veta när du får beslut? På fpa.fi kan du kolla förverkligade handläggningstider och i MittFPA ser du om din ansökan avgjorts. De här tipsen lönar det sig att känna till om FPA:s handläggningstider.

Du hittar servicenumren på webben

FPAs servicenummer

  • Vad vill du läsa om?

    Föreslå idéer om artiklar till redaktionen för mittiallt.fi.