Snabbare FPA-beslut via webben
- Om du inte har en egen dator kan du sköta dina ärenden på en kunddator på FPA:s serviceställe. Det finns kunddatorer på nästan alla serviceställen. Du kan också sköta dina ärenden på en servicepunkt i din kommun eller via distansservice.
- Skanna bilagorna med kopieringsmaskinen bredvid datorn eller skicka dem som bilder från din telefon. Då är alla dokument genast framme hos FPA, och handläggningen av ditt ärende kan börja. Kom ihåg att fylla i din ansökan noggrant!
- Be om hjälp. Servicerådgivarna kan hjälpa dig att komma i gång ifall du är ovan med datorer och webbtjänster.
- Om du inte har möjlighet att skicka din ansökan på webben, lönar det sig att skicka den per post. Om du hämtar ansökan med bilagor till servicestället, skickas de vanligen vidare per post först följande dag. Handläggningen kan börja först efter att ansökan har skannats och förts in i FPA:s datasystem.
Det går inte att skynda på handläggningen av din ansökan genom att ringa FPA:s telefontjänst eller genom att skicka förfrågningar via e-tjänsten.