Fråga FPA-Folke om utkomststöd
- Folke lär sig att svara på frågor en förmån i taget, den kan alltså inte allt om alla förmåner. Först lärde den sig om familjeförmåner, nu kan den också svara på frågor om utkomststöd.
- När det gäller utkomststöd kan Folke till exempel berätta vem som kan få stöd och för vad man kan få det. Många undrar till exempel om stöd kan beviljas för att betala en elräkning eller en vattenräkning.
- Du hittar Folke på fpa.fi och när du loggar in i MittFPA. Där hjälper den dig när du gör en ansökan om utkomststöd: den förklarar svåra termer och berättar vilka uppgifter du ska fylla im..
- Chattroboten kan både svenska och finska. Den pratar faktiskt riktigt god svenska, eftersom det är vår svenskspråkiga personal som berättar åt den hur den ska svara.
- Ibland får Folke frågor som den ännu inte kan svara på. Frågorna sparas, vi går igenom dem med jämna mellanrum och berättar åt Folke hur den kan svara nästa gång när samma fråga ställs. Den blir alltså fiffigare hela tiden!
+ Om du behöver personlig rådgivning kan du ringa vår svenskspråkiga telefonservice eller boka telefontid på nätet.