Terveys 6 min

Veikon painonpudotus onnistui MBO-kurssin opeilla – ”Upea startti terveempään elämään”

Veikko Ahtiainen sai sytykkeen metabolisen oireyhtymän haittojen hälventämiseen Kelan kuntoutuskurssilta. Ryhmän tuki on auttanut kilojen karistamisessa ja uusien elintapojen opettelussa.

Kuuntele artikkeli
teksti Riitta Eskola kuvat Jesse Karjalainen 17.12.2019

Veikko Ahtiainen hyötyi MBO-valmennuksen opeista ja toivoo, että muutkin riskiryhmään kuuluvat löytäisivät kurssin. ”MBO-kuntoutukseen pitäisi päästä jo ennen kuin sairastuu vakavasti.”

Metabolinen oireyhtymä eli MBO on ylipainon, kohonneiden veren rasva-arvojen ja verenpaineen summa. MBO heikentää huomattavasti hyvinvointia ja hoitamattomana johtaa kuolemaan. Pirullista on taudin hiipivyys. Kilot kerääntyvät, verenpaine kohoaa ja veren rasva-arvot huononevat niin salakavalasti, että taudin huomaa yleensä vasta, kun se on edennyt tyypin 2 diabetekseksi.

Metabolista oireyhtymää sairastaa joka kolmas aikuinen mies ja joka neljäs nainen. Kuopiolainen Veikko Ahtiainen, 69, on yksi heistä.

”Meillä pitäisi olla oma Greta Thunberg, aktivisti, joka sanoisi suoraan, miten hengenvaarallinen tauti MBO on. Itse ei hoksaa olevansa vakavasti sairas, olo on vain väsynyt ja vetämätön”, Veikko sanoo.

Hän toivoo, että kaikki oireyhtymää potevat pääsisivät opettelemaan terveitä elintapoja MBO-kuntoutuskurssille, jollaiselle hän itse osallistui. Vielä parempi, jos valmennus olisi ennaltaehkäisevää, jotta tapojaan tietäisi korjata ennen kuin sairastuu.

Veikko Ahtiainen kävelee metsässä.
Keventynyt askel. MBO-valmennuksen, painonpudotuksen ja polvileikkauksen myötä Veikko jaksaa taas liikkua Puijon pururadoilla.

Metabolinen oireyhtymä alkaa lihomisesta – painonpudotus on paras hoito

Metabolisessa oireyhtymässä verensokeri, verenpaine ja veren paha LDL-kolesteroli ovat kohonneet. Arvoihin kannattaa kiinnittää huomiota jo silloin, kun vyötärönympärys naisella ylittää 80 senttiä ja miehillä 94 senttiä.

Hyvä uutinen on, että metaboliset muutokset palautuvat. Jos vatsaontelon rasva laihdutetaan pois, arvot normalisoituvat. Vyötärön kavetessa verensokeri laskee, hyvä kolesteroli nousee ja verenpaine alenee.

Tehokkainta painonhallinta on, kun järkeistää syömisen ja liikkuu enemmän.

Jos painonpudotus ei onnistu, MBO voi kehittyä tyypin 2 diabetekseksi tai valtimotaudiksi. Valtimotauti voi aiheuttaa sydämen pysähtymisen. Toinen MBO:n vakava seuraus on rasvamaksa, joka viimein lopettaa aineenvaihdunnan, maksan ja sydämen toiminnan.

Tehokkainta painonhallinta on, kun järkeistää syömisen ja liikkuu enemmän. Myös verenpaineen, verensokerin ja verenrasvojen lääkehoito kannattaa aloittaa heti viitearvojen ylityttyä. Lääkehoitoa voi vähentää tai sen voi lopettaa sitten, kun painonpudotus on vienyt sairastumisriskiä.

Kuntoutusviikko tarjosi konkreettisia keinoja elintapojen parantamiseen

Veikko osallistui metabolista oireyhtymää sairastavien sopeutumisvalmennuskurssin ensimmäiselle jaksolle helmikuussa 2019 ja toiselle jaksolle elokuun lopussa. Valmennus järjestettiin Siilinjärven Kunnonpaikassa.

”Kuntoutuksessa saatiin hyvät ohjeet ja opit elintapojen parantamiseen. Omalle kontolle jää toteuttaa opittuja taitoja arjessa. Se monesti onkin vaikeinta.”

MBO-kuntoutus oli kolmivaiheinen: ensin viisi päivää ohjattua kuntoutusta Siilinjärvellä, sitten puoli vuotta oman elämän kohentamista ohjeiden mukaan ja lopuksi vielä opitun vahvistamista toiset viisi päivää Siilinjärvellä.

Ensimmäisellä kurssiviikolla osallistujat saivat runsaasti tietoa oireyhtymää hillitsevistä ruokavalinnoista ja liikunnan lisäämisestä. Tärkeintä on torjua ylipainoa. Siinä auttaa ruokailujen suunnitteleminen.

”Terveellinen ja tiedostava syöminen mahdollistaa muidenkin suunnitelmien toteuttamisen”, toteaa Kunnonpaikassa työskentelevä ravitsemustieteen opiskelija Selja Pudas.

Lähikuva paistetusta lohesta.
Kala, kana, kananmuna, pähkinät ja mantelit ovat fiksuja hyvien rasvojen ja valkuaisaineiden lähteitä. Veikko on vaihtanut raskaat liharuoat itse valmistamaansa kalaan tai kanaan. Salaattia ja marjoja on aina valmiina, kun napostelunälkä iskee.

Kuntoutukseen hakeutuminen oli Veikolle oikeastaan vaimon ehdotus, miehellä kun oli valmennukseen ”kaikki edellytykset”: metabolinen oireyhtymä, tyypin 2 diabetes ja uniapnea. Kuntoutus hyödytti sikälikin, että Veikko oli menossa polvileikkaukseen. Siitä toipuminen nopeutuu, kun paino lähti laskuun 106 kilosta. Helmikuun kuntoutusjaksolla Veikko asetti itselleen maltilliset puolivuotistavoitteet.

”Painoa pois viisi kiloa, liikuntaa lisää ja verensokerin, verenpaineen ja veren rasva-arvojen mittauksia tiheämmin.”

Painonpudotus toteutui yli odotusten, kun Veikko purki kesän aikana naapurinsa vanhat ulkorakennukset. ­

”Kalorit paloivat ja liiteri on nyt täynnä polttopuita.”

Kilojen kariseminen on helpottanut myös Veikon uniapneaa, ja uudenmallisen maskin saatuaan hän innostui taas käyttämään CPAP-laitetta.

”Ennen painonpudotusta pyörin unissani niin paljon, että letkut lensivät vauhdista.”

Veikko venyttelee pururadalla
Veikon painonhallinta on onnistunut yli odotusten. Hän on laskenut, että jos hän jättää joka päivä 200 kilokaloria syömättä, paino putoaa vuodessa 13 kiloa.

Ei pikavoittoja – tavoitteena on pysyvä elämänmuutos

Metabolinen oireyhtymä on sairautena vakava, mutta sikäli armollinen, että taudin kehittymiseen voi vaikuttaa omilla elintavoillaan. Selja Pudas korostaa, että MBO-sopeutumisvalmennuksessa ei tarjota kuureja tai vaadita laihtumaan, vaan annetaan vinkkejä omatahtiseen, pysyvään elämänmuutokseen. Moni innostuu kokeilemaan itselleen uusia liikuntalajeja – esimerkiksi vesijuoksua, kuntosaliharjoittelua tai tanssia.

Kurssilaisia kannustetaan myös tiedostavaan syömiseen. Kun ruokailuun keskittyy, tunnistaa paremmin kylläisyyden tunteen.

”Jos syödessä lukee lehteä tai katsoo telkkaria, lautanen voi tyhjetä edes maistamatta, mitä on syönyt. Kun taas syö hitaasti ja pureskelee kunnolla, aivot ehtivät kertoa, että ’hei olet kylläinen’ ennen kuin maha on otsaan asti täynnä.”’

Kun painostaan saa pois viisi prosenttia, verenpaine laskee ja veren rasva-arvot kohenevat.

Myös ruokailun ajoittamiseen keskitytään. Kun ateriavälit ovat säännöllisesti 3–5 tuntia, annoskoot pysyvät kohtuullisina. Painonpudottajan ei tarvitse nähdä nälkää, kun syö tavallista ruokaa oman tarpeen ja lautasmallin mukaan. Sokerisia juomia, suolaa, makeisia ja kovia rasvoja on hyvä välttää.

Selja kannustaa painonpudottajia vaihtamaan voin kasvirasvoihin ja rasvaisen maidon ja kovat juustot vähärasvaisiin. Kun painostaan saa pois viisi prosenttia, verenpaine laskee ja veren rasva-arvot kohenevat.

”Se tuntuu olossa, sillä kilot lähtevät ensin vyötäröltä.”

Alkoholin käyttöä Selja vähentäisi ja tupakoinnin lopettaisi, mutta hän ei välttäisi kokonaan mitään elintarvikkeita. Kohtuullisuus auttaa myös painonhallinnassa.

”Kotiruoka ei lihota, mutta sokeri- ja rasvapitoisella napostelulla kilot kertyvät helposti.”

Lähikuva jaloista pururadalla.
MBO-valmennus sai Veikon liikkeelle. Kurssilla pääsee tutustumaan ohjattuun vesijuoksuun, kuntosaliharjoitteluun, monenlaiseen tanssiin, venyttelyyn ja joogaan. Varsinkin vesikuntoilu on tehokasta painonpudotuksessa.

Kasviksia, hedelmiä ja marjoja herkkujen tilalle

Veikko on laskenut, että jos hän jättää joka päivä 200 kilokaloria syömättä, paino putoaa vuodessa 13 kiloa. Perheen ja puolison kannustuksen lisäksi MBO-kurssikavereiden tuki innostaa onnistumaan. Yhdessä he keksivät koko ajan uusia painonhallintakonsteja.

”Siirsimme esimerkiksi isoimmat lautaset pinon alimmaisiksi ja syömme annokset pienemmiltä”, Veikko kertoo.

Yksi parhaimmista oivalluksista on se, että jääkaapissa on aina valmiina salaatti. Kun illalla iskee napostelun tarve, mielihalunsa voi rauhoittaa syömällä salaatin tai marjoja.

”Kun syö makeita marjoja suklaalevyn sijasta, saa todella ison onnistumisen ilon”, Veikko kertoo.

Kasvisvoittoinen ruoka keventää oloa, jolloin liikkuminenkin innostaa enemmän.

Pitkien automatkojen karkit Veikko on vaihtanut mandariineihin ja omena- ja appelsiinilohkoihin.

”Kuorin lähtiessäni ison pussillisen. Vaikka hedelmät ovat makeita, niistä ei tule sokerihumalaa, eikä uni kesken matkan.”

Kunnonpaikan Selja Pudas muistuttaa, että kasvisvoittoinen ruoka keventää oloa, jolloin liikkuminenkin innostaa enemmän. Seuraa terveyttä edistävän elämän kierre.

”Ulkoilu lisää terveellisen ruoan halua. Ja terveemmin syöminen ja säännöllinen ruokarytmi vähentävät makeanhimoa”, Selja sanoo.

Vaikka Veikon MBO-valmennus on nyt virallisesti ohi, sen opit ovat muuttaneet elämän. Selja kertoo, että MBO-valmennuksissa on aiemminkin nähty valtavan hienoja tuloksia.

”Kun ihmiset tulevat jälkimmäiselle kurssijaksolle, muutos voi olla niin merkittävä, ettei kaikkia edes tunnista kurssin aloituskuvasta!”

Metabolisen oireyhtymän määritelmä

Jos alla mainituista viidestä ehdosta kolme toteutuu, tilaa kutsutaan metaboliseksi oireyhtymäksi.

  • Vyötärönympärys ylittää miehellä 100 cm tai naisella 90 cm.
  • Triglyseridi-rasvoja on veressä yli 1,7 mmol/l.
  • Hyvää HDL-kolesterolia on miehellä alle 1,0 mm/l tai naisella alle 1,3 mml/l.
  • Verenpaine ylittää 130/85.
  • Yöpaaston jälkeen verensokeri ylittää 5,6 mmol/l.

Kelan MBO ja tyypin 2 diabetes -kurssit

  • Kela järjestää metabolista oireyhtymää ja tyypin 2 diabetesta sairastaville 26 sopeutumisvalmennuskurssia joka vuosi.
  • Valittavana on kuusi paikkaa: Huoltoliitto Kunnonpaikka Siilinjärvellä, Härmän Kuntoutus Kauhavalla, Kruunupuisto Punkaharjulla, Kuntoutus Peurunka Laukaassa, Petrea kuntoutus Turussa ja Verve Oulu.
  • Kurssit ovat osallistujille maksuttomia, ja niille on jatkuva haku.

Etsi MBO-kurssi Kelan sivuilta

Kuntoutuskurssihaku

Käytä hakusanaa ”MBO”