”Ei. Ei missään nimessä”, Jonna Tolvanen, 18, kertoo ensireaktiostaan, kun ammattiopiston kuraattori ehdotti hänelle OPI-kurssia. Kurssi on tarkoitettu ammatillista perustutkintoa suorittaville nuorille, joilla on masennus- tai ahdistushäiriöitä.
Jonna ei kuitenkaan sanonut tiukkaa mielipidettään ääneen, mikä osoittautui myöhemmin hyväksi ratkaisuksi. Hakupaperit kurssille tehtiin, ja painoviestinnän opiskelija aloitti 16–25-vuotiaille tarkoitetussa kuntoutuksessa Kiipulan Tampereen toimipisteessä tammikuussa 2017.
Uudistunut OPI-kurssi on tarkoitettu ammatillista perustutkintoa suorittavien nuorten lisäksi myös lukiolaisille, joilla on masennus- tai ahdistushäiriöitä.
”Minulla on ongelmia jännityksen, paniikin ja ahdistuksen kanssa. Sosiaalisissa tilanteissa mietin jatkuvasti, mitä pahaa toiset minusta ajattelevat tai puhuvat”, Jonna kertoo.
Ennen OPI-kurssin alkua Jonna oli tavannut säännöllisesti kuraattoria niin peruskoulussa kuin Tampereen seudun ammattiopistossa. Pahimpien paniikki- ja ahdistuskohtausten aikana hän oli saattanut raapia tai jopa viillellä itseään.
”En ole kuitenkaan suostunut menemään psykologille, kun en ole mielestäni tarpeeksi sairas”, Jonna kertoo.
Yksilötapaamiset helpottivat ahdistusta
Jonnan vaikeudet alkoivat kasautua jo hänen opetellessaan puhumaan. Puhe- ja lukihäiriö vaikeuttivat puhumista, oppimista ja hahmottamista pienestä pitäen. Peruskoulussa tyttöä kiusattiin, mikä heijastuu yhä itseluottamukseen ja sosiaalisiin tilanteisiin.
”Vuosi sitten tärisin ja minulla oli tosi epämukava olo koko ajan. Mietin vain sitä, että ahdistaa, enkä pystynyt keskittymään mihinkään”, Jonna kuvailee.
OPI-kurssiin on kuulunut yksilötapaamisia, joissa hän on päässyt juttelemaan ongelmistaan ja käymään läpi vaikeuksiaan. Jonna kokee, että tapaamisten ansiosta ahdistus ei ole enää niin paha.
”Yksilökerrat ovat auttaneet sillä tavalla, että en ole enää tärissyt juuri ollenkaan koulussa.”
Ryhmätapaamiset opettivat rohkeammaksi
Paljon hyötyä on ollut myös OPI-kurssiin kuuluvista ryhmätapaamisista, joissa on harjoiteltu ryhmässä toimimista ja vuorovaikutusta. Tapaamisiin on kuulunut vierailuja esimerkiksi monitoimitalolle ja teatteriin mutta myös Aliaksen pelaamista, minkä yhteydessä on pitänyt puhua ja selittää sanoja muille.
”Jännitän edelleen ryhmään osallistumista, mutta vieraille puhuminen ei ole enää niin vaikeaa.”
”Jännitän edelleen ryhmään osallistumista, mutta vieraille puhuminen ei ole enää niin vaikeaa. Pystyn myös menemään helpommin yleisille paikoille ja ajattelemaan, että ihan sama, mitä toiset minusta ajattelevat tai puhuvat.”
Enää OPI-kurssille osallistuvat muut nuoretkaan eivät ole niin vieraita. Joistakin on tullut jopa Jonnan kavereita. Opiskelija kertoo oppineensa olemaan avoimempi ja sosiaalisempi koulussakin. Uusien opiskelijoiden tuutorina toimiminen on tuntunut luontevammalta uuden lukukauden käynnistyttyä.
”Vuosi sitten olin enemmän nurkassa ja sivussa, ja halusin vain olla yksikseni”, Jonna muistelee.
”Helpottaa meinaan kummasti!”
Painoviestinnän opiskelu on ollut mielenkiintoista, mutta ahdistuksen ja sairauspoissaolojen takia Jonnalla on jäänyt rästiin kursseja. Ne hän pyrkii suorittamaan heti viimeisen lukuvuoden alkaessa.
OPI-kurssi jatkuu vuoden 2017 loppuun saakka. Jonna odottaa, että kurssin edetessä hän itsekin ottaa yhä uusia askelia eteenpäin.
”Ei niiden tarvitse olla mitään mahtiaskelia. Tavoitteeni on, etten jännittäisi niin paljon porukassa, enkä ajattelisi, mitä muut minusta ajattelevat.”
”Suosittelen OPI-kurssia kaikille, joilla on paniikinomaista jännitystä.”
Ammatillisen perustutkinnon jälkeen Jonna suunnittelee jatkavansa opiskelua, sillä hän ei koe olevansa vielä valmis työelämään.
”Suosittelen OPI-kurssia kaikille, joilla on paniikinomaista jännitystä. Helpottaa meinaan kummasti!”
Katso video, jossa Jonna kertoo kolme hyvää syytä osallistua OPI-kurssille!
Uudistunut OPI-kurssi on kuntoutusta masennus- tai ahdistusoireisille
- Kurssit on tarkoitettu ammatillista perustutkintoa tai lukiossa opiskeleville 16–29-vuotiaille, joilla on masennus- tai ahdistushäiriöitä ja joiden opinnot ovat vaarassa pitkittyä tai keskeytyä.
- Tavoitteena on rohkaista nuorta huolehtimaan omasta arjesta, tukea opiskeluissa selviytymistä, rohkaista hoito- ja tukipalveluiden käyttöön sekä vahvistaa toimintakykyä ja elämänhallintaa.
- Kurssiin kuuluu 12 ryhmämuotoista avopäivää sekä 5–8 yksilöllistä käyntikertaa, jotka toteutetaan 12 kuukauden sisällä. Lisäksi uudistuneessa OPI-kurssissa on mahdollisuus 15 etäyhteydenottoon nuoren yksilöllisen tarpeen mukaan.
- Kurssien osallistujat valitaan 19 ammattioppilaitoksesta ja 6 lukiosta, joiden kanssa Kela on tehnyt yhteistyösopimuksen. Kurssien toteutuksesta vastaa palveluntuottaja yhdessä oppilaitoksen kanssa.
- Kurssille haetaan lomakkeella KU 132, jonka opiskelija tai oppilaitoksen OPI-yhteyshenkilö toimittaa palveluntuottajalle yhdessä B-lääkärinlausunnon tai vastaavan lääketieteellisen selvityksen kanssa. Hakemuksen teossa voi auttaa esimerkiksi kuraattori tai opiskeluterveydenhuolto.
- Itselle sopivia kuntoutuksia voi hakea Kelan kuntoutuskurssihaulla.
Yhteistyöoppilaitokset
- Ammattiopisto Tavastia, Hämeenlinna
- Business College Helsinki
- Espoon Seudun koulutuskuntayhtymä Omnia
- Etelä-Savon ammattiopisto, Mikkeli
- Hyria Koulutus Oy, Hyvinkää
- Keravan lukio
- Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Kokkola
- Kimpisen lukio, Lappeenranta
- Koulutuskeskus Salpaus, Lahti
- Kouvolan seudun ammattiopisto
- Lahden lyseo
- Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Pori
- Oulun seudun ammattiopisto
- Perho Liiketalousopisto, Helsinki
- Rovaniemen koulutuskuntayhtymä
- Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu
- Seinäjoen lukio
- Seinäjoen lukion aikuislinja
- Stadin ammatti- ja aikuisopisto, Helsinki
- Suomen Diakoniaopisto Oy, Helsinki
- Tampereen seudun ammattiopisto
- Turun Ammatti-instituutti – Åbo yrkesinstitut
- Vamia, Vaasa
- Vuosaaren lukio, Helsinki
- Yrkesakademin i Österbotten, Vaasa