Gå till innehåll

FPA även på landsbygden – per distans

FPA betjänar | 11.10.2017
Kyösti Koivuniemi bor på en småort och sköter sina FPA-ärenden på ett fåtal minuter – oftast utan att köa och bara 300 meter hemifrån. Distansservicen möjliggör videouppkoppling till en kundrådgivare.
Lyssna på artikeln
Kyösti Koivuniemi astumassa Jurvan palvelupisteeseen.

Vid årsskiftet förändrades livet för Jurvabon Kyösti Koivuniemi, 34, i grunden, och han blev tvungen att vända sig till FPA. Pengarna tog slut när han lade av som R-kioskägare. Kyösti återvände till skolbänken och började studera till närvårdare. I samma veva gjorde epilepsin sig åter påmind med ett anfall som ledde till att körkortet hamnade på hyllan för tre månader.

”Det var mycket som skulle ordnas: utkomststöd, reseersättningar och frågor i samband med studierna och arbetsmarknadsstödet”, räknar Kyösti upp.

Närmaste FPA-serviceställe finns i Kurikka centrum, dit tur- och returresan med bil är över 50 kilometer. Därför har Kyösti skött sina FPA-ärenden per telefon, på webben och genom distansservice via videouppkoppling på servicepunkt i Jurva.

”Distansservicen är absolut bäst. Det är fantastiskt att kunna sköta sina ärenden på bara ett fåtal minuter”, berömmer Kyösti.

Sointu Mäki-Marttunen på servicepunkten i Jurva kopplar för Kyöstis del upp sig till FPA i Seinäjoki.

Ansikte mot ansikte via videouppkoppling

Genom distansservicen betjänar FPA:s kundrådgivare kunderna via videouppkoppling. Det är som att få betjäning på ett FPA-serviceställe. Enligt Kyösti är det bästa att han också kan se den som han talar med och som reder ut hans ärenden.

”På det här sätter är det lättare att undvika missförstånd och tolkningsproblem.”

”När man fyller i blanketter är man alltid lite osäker på om man har fyllt i blanketterna rätt. På det här sätter är det lättare att undvika missförstånd och tolkningsproblem, eftersom man direkt kan kolla att man har förstått saken rätt”, säger Kyösti.

Att sköta ärenden på distans går snabbt. Oftast får Kyösti redan under distansservicesamtalet svar på vilka förmåner han eventuellt har rätt till.

Distansservicen är dessutom lätt att använda: Sointu Mäki-Marttunen, som arbetar på servicepunkten i Jurva, och Kyösti går in i rummet där distansservicedatorn finns. Sointu kopplar upp sig till FPA-servicestället i Seinäjoki, och kundrådgivare Teija Salmi dyker upp på skärmen.

”Hej, jag ringer från servicepunkten i Jurva. Vi har en kund som skulle vilja diskutera frågor i samband med arbetsmarknadsstödet”, säger Sointu och lämnar Kyösti i lugn och ro för att sköta sina ärenden tillsammans med Teija.

Kundrådgivare Teija Salmi betjänar Kyösti via videouppkopplingen.

Mottagning utan tidsbokning

”Att bo på landet är ett syndastraff, men samtidigt en välsignelse. Här kan jag dyka upp så där bara och säga till Sointu att jag vill sköta lite FPA-ärenden. I stan skulle det knappast gå för sig”, säger Kyösti med ett skratt.

För FPA:s distansservice behövs ingen tidsbokning. Oftast får man prata med en kundrådgivare utan att köa.

”Det har hänt sig kanske en gång att jag och kunden varit tvungna att vänta i cirka tio minuter innan kundrådgivaren blev ledig”, påminner sig Sointu.

Enligt Kyösti kan servicen knappast bli mycket bättre.

Enligt Kyösti kan servicen knappast bli mycket bättre. Förutom att man eventuellt kunde koppla upp sig via hemmadatorn.

”Men om alla klickar upp sig hemifrån blir det kanske köer. Jag kan redan nu sköta FPA-ärendena nästan som om jag vore hemma, eftersom jag bor bara 300 meter från servicepunkten”, säger Kyösti.

Kyöstis förslag om uppkoppling hemifrån är de facto delvis verklighet redan nu. FPA erbjuder service som kan skötas hemifrån. Detta gäller tjänsterna vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning och språktjänsterna på såväl kurdiska som nord- och skoltsamiska.

Nytt yrke nästa år

Kyösti fick ordning på torpet – delvis tack vare FPA. Han hann vara arbetslös bara en kort tid, dvs. från november i fjol tills det att han började studera vid Vamia i Vasa i januari. I december nästa år blir Kyösti färdig närvårdare med specialisering på arbete med utvecklingsstörda.

Det har gått ett år sedan det senaste epileptiska anfallet. Sjukdomen, som följt Kyösti i elva år, har lugnat sig i och med att brådskan och bekymren som företagare fallit bort.

”Att studera är så intressant att jag inte har gett mig tid att höra mig för om jag kunde beviljas rehabilitering för epilepsipatienter. Under mina år som företagare försökte jag komma in på en kurs ett antal gånger, men tidtabellerna passade aldrig ihop”, berättar Kyösti.

Titta på en video där Kyösti berättar om tre bra orsaker att använda FPA:s distansservice! Du kan välja svensk textning genom att klicka på kugghjulssymbolen.

FPA:s distansservice

  • Distansservice tillhandahålls på över 50 servicepunkter, vid 9 Närtorg som finns i Birkaland, 3 Navigatorn-serviceställen och från början av september i ett Familjecenter.
  • Genom distansservicen betjänar FPA:s kundrådgivare kunderna via videouppkoppling.
  • Genom distansservicen kan man sköta samma ärenden som på FPA-serviceställena. Servicen är i första hand avsedd för dem som behöver mer fördjupad rådgivning i FPA-frågor.
  • För distansservicen behövs ingen tidsbokning, men man kan vara tvungen att vänta på sin tur en stund.
  • Kunder som talar nordsamiska eller skoltsamiska kan kontakta FPA via sin hemmadator eller på ett Virtu-serviceställe.
  • Kunder som talar den kurdiska dialekten sorani kan kontakta FPA via sin hemmadator.

Mer information

Distansservice

  • Vad vill du läsa om?

    Föreslå idéer om artiklar till redaktionen för mittiallt.fi.