Siirry sisältöön

Elämässä.fi-verkkosivuston saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Elämässä.fi-verkkosivustoa osoitteessa www.elamassa.fi. Seloste on laadittu 23.11.2021. Verkkopalvelun saavutettavuus on arvioitu Kelassa.

Miten saavutettava Elämässä.fi-sivusto on?

Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. (WCAG-kriteeristö 2.1 A ja AA-tasot)

Sisällöt, jotka eivät ole saavutettavia

Käyttäjät saattavat edelleen kohdata Elämässä.fi-sivustolla joitakin saavutettavuusongelmia. Seuraavana on luettelo ongelmista, jotka ovat tiedossamme. Jos huomaat sivustolla ongelman, joka ei ole luettelossa, ilmoitathan siitä meille.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä täysin saavutettavia:

  • Verkkosivun mukautumisessa käyttäjän laitteen eri asentoihin on ongelma, jonka vuoksi mobiilinäkymässä valikon teksti sotkeutuu sivun muuhun sisältöön. (WCAG 1.3.4)
  • Muutamien navigoitavien elementtien (esim. Ehdota juttuideaa -laatikossa) navigointijärjestys ei ole looginen ja intuitiivinen, eivätkä kaikki elementit tektit ole ruudunlukijan luettavissa. (WCAG 2.4.3)
  • Lisää luettavaa -napin jälkeen kohdistusjärjestyksessä (näppäimistö- ja ruudunlukijakohdistuksessa) on ongelma, jonka vuoksi kohdistus hyppää yli uusien latautuneiden artikkelien. (WCAG 2.4.3, 3.2.2, 4.1.2)
  • Mistä haluaisit lukea? -lomakkeen virheilmoituksessa on kohdistusongelma, jonka vuoksi ruudunlukija ei lue virheilmoitusta. (WCAG 3.3.1, 4.1.3)
  • Tietyissä listoissa (esim. sivun kielenvaihto) on semanttinen ongelma, jonka vuoksi nämä listat eivät kuulu ruudunlukijalla listana. (WCAG 1.3.1)
  • Ruudunlukija lukee evästebannerin viimeisenä elementtinä.
  • Evästebannerin Evästeasetukset-painikkeesta avautuva modaali-ikkuna Yksityisyyden yleiskatsaus ei ole ruudunlukijalla käytettävissä.
  • Kuuntele artikkeli -painikkeen saa aktivoitua vain play-kuvakkeesta, ei koko tekstistä.
  • Joidenkin linkkien nimet eivät toimi irrallaan asiayhteydestä, esimerkiksi ”Lue lisää”. (WCAG 2.4.4)
  • Joidenkin pdf-tiedostojen saavutettavuudessa saattaa olla puutteita.
    • Jos törmäät tällaiseen tiedostoon, pyydä sitä meiltä saavutettavassa muodossa. Voit pyytää tiedostoja lähettämällä meille saavutettavuuspalautetta.

Korjaamme yllä listatut puutteet mahdollisimman pian.

Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiettyjä sisältöjä

Seuraavana on listaus Elämässä.fi-sivustolla olevista sisällöistä, jotka eivät kuulu saavutettavuuslainsäädännön piiriin.

Elämässä.fi-sivustolla on

  • videoita, jotka on julkaistu ennen 23.9.2020. Näistä videoista puuttuu tekstitys ja kuvailutulkkaus tai jompikumpi. Videoita on myös Kelan Youtube-kanavalla.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2020 julkaistuja videoita.
  • tiedostoja, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018.
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske tiedostoja, jotka julkaistu ennen 23.9.2018 ja jotka eivät käsittele asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia.
  • arkistoituja sisältöjä, kuten blogikirjoituksia
    • Saavutettavuusvaatimukset eivät koske ennen 23.9.2019 arkistoituja sisältöjä, joita ei päivitetä ja joita ei tarvita viranomaisella kesken olevan asian hoitamisessa.

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuuspuutteen palvelussamme? Kerro se meille ja teemme parhaamme puutteen korjaamiseksi.

Anna saavutettavuuspalautetta.

Kelassa saavutettavuuspalautteet vastaanottaa Kelan tekninen tuki.

Saavutettavuuden valvonta

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille. Vastaamme 2 viikon sisällä. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 2 viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus(at)avi.fi
puhelinnumero vaihde 0295 016 000

Kela tekee jatkuvasti työtä saavutettavuuden parantamiseksi

Päivitämme tätä selostetta sitä mukaa, kun korjaamme puutteita.

Olemme sitoutuneet parantamaan verkkopalveluiden saavutettavuutta. Varmistamme saavutettavuuden muun muassa seuraavilla toimenpiteillä:

  • Panostamme verkkosivuillamme kielen ymmärrettävyyteen. Tekstit ovat myös kuunneltavissa.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon, kun kehitämme palveluita.
  • Otamme saavutettavuusvaatimukset huomioon jo, kun teemme hankintoja
  • Tarjoamme työntekijöillemme saavutettavuuskoulutusta.

Lue lisää

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.