Opiskelu 4 min

Kun koulu meinaa jäädä kesken – opiskeluvalmennuksessa elämän perusasiat kuntoon

Opiskeluvalmennuksessa etsitään keinoja opintojen etenemisen ja oman jaksamisen tueksi. Tampereen ja Kuopion alueilla toteutettavaan kuntoutuskokeiluun voi hakea helposti mukaan. Pelkkä soitto riittää.

Kuuntele artikkeli
teksti Vilma Flinkman, kuva Kela 26.4.2019

Opiskeluvalmennus on tarkoitettu 16–29-vuotiaille nuorille, joiden opinnot ammatillisessa oppilaitoksessa ovat viivästyneet tai ovat vaarassa viivästyä.

Kun poissaoloja kertyy ja kurssit jäävät suorittamatta, kyse on usein paljon muustakin kuin opintojen edistymisestä. Monella nuorella taustalla voi olla masennusta, vaikeuksia nukkumisessa tai sosiaalisissa tilanteissa. Siksi opiskeluvalmennuksessa kartoitetaan nuoren elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti, ei vain opiskeluiden kannalta.

Opiskeluvalmennus on tarkoitettu 16–29-vuotiaille nuorille, joiden opinnot ammatillisessa oppilaitoksessa ovat viivästyneet tai ovat vaarassa viivästyä.

Opiskeluongelmien taustalla voi olla masennusta, vaikeuksia nukkumisessa tai sosiaalisissa tilanteissa.

Valmennukseen pääseminen ei edellytä lääkärinlausuntoa tai diagnoosia, sillä opiskelijalle halutaan tarjota tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä. Opiskeluvalmennukseen voi hakeutua soittamalla Kelan valtakunnalliseen kuntoutuksen palvelunumeroon.

”Mukaan voi tulla hyvin erilaisten syiden takia”, kertoo projektipäällikkö Soile Huumonen Kelasta.

Keväällä 2018 käynnistynyt kokeilujakso järjestetään Tampereen ja Kuopion alueilla. Opiskelijan tilanteen mukaan valmennusjakso kestää noin 6–9 kuukautta. Kuntoutuspalvelut päättyvät maaliskuussa 2020, joten viimeiset uudet opiskelijat otetaan mukaan kesän alussa. Mukaan kannattaa kuitenkin hakeutua rohkeasti, sillä opiskeluvalmennuksien aikataulut ovat sovittavissa.

Elämän perusasiat kuntoon ruokaostoksista lähtien

Tampereen alueella yksi opiskeluvalmennusta nuorille järjestävistä palveluntuottajista on Villen Verstas Oy. Siellä vastaavana ohjaajana työskentelevä Timo Saari kertoo, että opiskelijaa autetaan juuri niissä asioissa, joissa tukea eniten tarvitaan.

Opiskeluvalmennuksen suuntaa ja tavoitteita etsitään ratkaisu- ja voimavarakeskeisten lyhytterapeuttisten menetelmien avulla. Valmentajan kanssa lähdetään hakemaan kuntoon elämän perusasioita, jotka ovat usein kaikkia muita kuin koulujuttuja.

Avaamattomien kirjekuorien pino saatiin selvitettyä yhdessä valmentajan kanssa.

”Osan kanssa voidaan hoitaa asioita Kelan, Verohallinnon tai muun viranomaisen kanssa. Yhden nuoren kanssa kävimme kaupassa ja mietimme, miten saadaan rahat riittämään. Haasteet ovat niin moninaisia kuin voi olla”, Timo kertoo.

Masentuneelle asian kuin asian hoitaminen voi olla todella hankalaa. Esimerkiksi avaamattomien kirjekuorien pino saatiin selvitettyä yhdessä valmentajan kanssa. Tapaamisten välissä valmentaja soittaa nuorille ja kyselee, mitä heille kuuluu. Timon mukaan apua annetaan kaikessa, mitä valmennuksen puitteissa suinkin voidaan.

Yhteisiä ratkaisuja opiskelijan, koulun ja Kelan kanssa

Opiskeluvalmennuksessa ratkaisuja etsitään yhdessä oppilaitosten, opettajien ja opiskeluhuollon kanssa. Opiskelijoiden terveyden ja mielenterveyden ongelmat näkyvät myös kuraattori Outi Pohjan ja opinto-ohjaaja Jaakko Saulamaan arjessa. He molemmat työskentelevät Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Santalahdentien toimipisteessä, jossa on 2 500 opiskelijaa.

”Ohjaamme paljon muussakin kuin opinnoissa. Esimerkiksi jaksamiseen liittyvät asiat ovat säännöllisesti esillä”, Jaakko kertoo.

Nuorten elämään kuuluu luonnollisesti myös paljon pohdintaa omasta tulevaisuudesta ja siitä, mitä haluaa työkseen tehdä. Opinto-ohjauksen näkökulmasta oikean alan löytämisessä on tärkeää oman kiinnostuksen lisäksi soveltuvuus. Hoitotyö on esimerkiksi vaativa ala, jossa oma jaksaminen on tärkeä edellytys.

Nuorten elämään kuuluu myös paljon pohdintaa omasta tulevaisuudesta ja siitä, mitä haluaa työkseen tehdä.

Valmennukseen kuuluu myös tapaamisia, joissa opiskelija, valmentaja ja esimerkiksi koulun kuraattori käyvät tilannetta yhdessä läpi. Tredun kuraattorin Outin mielestä saman pöydän ääreen istahtaminen on osoittautunut hedelmälliseksi tavaksi päästä kärryille opiskelijan tilanteesta ja löytää toimivia ratkaisuja.

”Ne ovat olleet tosi hyviä tapaamisia, kun on mietitty yhteinen suunnitelma ja yhteiset tavoitteet nuoren kanssa,” Outi sanoo.

Samalla on löydetty konkreettisia asioita, joita koulu voi tehdä opintojen tukemiseksi. Jollekin apua voi löytyä kevennetystä opiskelusuunnitelmasta tai joustavista suoritusmahdollisuuksista. Toinen saattaa tuskastua opiskeluryhmän dynamiikkaan, mutta pärjää työharjoittelussa todella hyvin.

Voimia oman elämän elämiseen

Läheisen menettäminen, sairaus ja uupumus – kuka tahansa meistä voi kohdata elämässä tilanteita, joiden edessä tuntee olonsa neuvottomaksi. Opiskeluvalmennus voi auttaa nuorta jaksamaan juuri silloin, kun oma takki on tyhjä.

”Jos menee heikosti eikä tiedä, miten mennä eteenpäin, voi 15 kerran lyhytmuotoinen valmennustuki olla todella merkittävä”, Timo Saari pohtii.

”Kun nuori kokee tulleensa läpikotaisin kuulluksi, sillä on todella iso, silminnähtävä vaikutus.”

Hänen mukaansa elämän syvemmät haasteet eivät noin vaan elämästä poistu, mutta niiden kohtaamiseen haetaan ja löydetään yhdessä voimavaroja. Opiskeluvalmennuksen tavoitteena on, että nuorelta löytyy jaksamista oman elämän elämiseen ja hoitamiseen. Se, miten voimavaroja osataan valjastaa ja käyttää, vaikuttaa myös opiskeluun.

”Kun nuori kokee tulleensa läpikotaisin kuulluksi, sillä on todella iso, silminnähtävä vaikutus”, Timo sanoo.

Kysy Kelasta – asiantuntijat vastaavat kysymyksiisi

Viimeisimmät tästä aiheesta

Kuntoutuminen ja tukea arkeen • Re: Apuväline ja vaativa apuväline
Kuntoutuminen ja tukea arkeen • Re: Apuväline ja vaativa apuväline
Kuntoutuminen ja tukea arkeen • Re: Omaishoitajien kuntoutuskurssi
Kysy Kelasta