Allmänt 1 min

Nona fick en egen kontaktperson hos FPA när livet plötsligt förändrades – ”Silja räddade situationen”

Hos FPA har man under några års tid testat särskild service för kunder som behöver mer stöd än vanligt för att ordna sina FPA-ärenden. Nona Lindqvist blev plötsligt mamma och fick ordning på sina förmånsärenden med hjälp av en egen kontaktperson.

Lyssna på artikeln
Text Laura Koljonen Bild Ville Rinne 8.3.2021
Nona Lindqvist.


Nona Lindqvist blev hänvisad till FPA:s särskilda service där hon fick en egen kontaktperson. Servicesakkunniga Silja Granlund hjälpte till att ordna förmånsärendena i den nya livssituationen.

Ungefär för ett år sedan förändrades Nona Lindqvists liv helt och hållet.

”Jag fick plötsligt veta att jag var gravid. Jag bodde i en liten etta, och jag hade ingen aning om vilka förmåner jag hade rätt till som enda föräldern till ett litet barn”, minns Nona.

Trots att graviditeten var en positiv överraskning orsakade den även mycket oro. Nona skulle även bli tvungen att hitta ett större hem.

Hos FPA bedömde man att Nona kunde ha fördel av att få en egen kontaktperson och särskild service för personer i utmanande livssituationer. Omställningen i livet var så stor, och på grund av den förändrades förmånerna så att vissa överlappade varandra.

”Jag var helt förvirrad – men Silja räddade situationen.”

Läs Nonas berättelse och bekanta dig med FPA:s särskilda service i vår specialartikel. Gå till artikeln här.

Gå till specialartikeln

”Silja räddade situationen”