På nätet finns fejksidor som kan se mycket äkta ut. När en intet ont anande användare uppger sina nätbankskoder på en fejksida kommer nätbrottslingar åt användarens nätbank och kan tömma användarens konton. Det kan finnas fejksidor som uppger sig för att vara en bank, Mina Kanta-sidor eller FPA.
Var alltså alltid uppmärksam när du rör dig på internet och följ dessa anvisningar när du loggar in på MittFPA.
Anvisningar för säker användning av MittFPA
- Om du använder en dator exempelvis i ett bibliotek eller på ett av FPA:s serviceställen och webbläsaren är öppen efter den förra användaren ska du stänga webbläsaren och öppna den på nytt.
- I webbläsarens adressfält ska du skriva www.fpa.fi. När du kommer till sidan ser du en bild av ett lås vid adressfältet. Det här betyder att uppgifter skickas tryggt till www.fpa.fi och att uppgifterna inte kan kapas. Logga inte in i MittFPA direkt från sökresultat som sökmotorn gett.
- Du kan spara webbplatsen www.fpa.fi som en favorit i din webbläsare. På det sättet kommer du i framtiden direkt till webbplatsen utan att använda någon sökmotor.
- Välj på fpa.fi-sidan knappen Logga in. Ett klick på knappen öppnar identifieringssidan på Suomi.fi där du kan välja på vilket sätt du önskar identifiera dig eller välja din egen bank. Suomi.fi är den offentliga förvaltningens gemensamma identifieringstjänst och även där skickas uppgifterna på ett säkert sätt. I adressfältet syns tunnistautuminen.suomi.fi som en del av sidans adress och på samma rad finns en bild av ett lås.
- Om du loggar in i MittFPA genom att identifiera dig med dina bankkoder kan Andelsbanken (OP) visas som serviceleverantör, även om du själv använder någon annan banks koder.
- Om du identifierar dig med mobilcertifikat kan Telia visas som serviceleverantör. Detta har ingen betydelse för identifieringen: från www.fpa.fi är det alltid säkert att logga in i MittFPA.
- När du är färdig ska du alltid komma ihåg att logga ut från MittFPA. Du ska också radera webbläsarhistoriken, tömma cacheminnet och stänga alla webbläsarfönster. På så sätt säkerställer du att de som senare använder samma dator eller enhet inte kommer åt att se dina uppgifter.
Skicka aldrig känsliga uppgifter per e-post, såsom personbeteckning eller bankkoder. FPA frågar aldrig om sådana uppgifter per e-post.
Notera också att det inte finns någon separat mobilapplikation för MittFPA.
Vad ska jag göra om jag utsätts för försök till nätfiske?
Om du har kommit in på en sida som verkar tvivelaktig eller om du har fått ett meddelande med begäran om inloggning ska du gå till väga på följande sätt:
- Svara inte på meddelandet och fyll inte i dina uppgifter i de angivna fälten.
- Klicka inte på de länkar som finns i meddelandet.
- Om du misstänker att dina bankkoder har hamnat i fel händer ska du kontakta din banks kundservice och därefter göra en polisanmälan.
- Om en tvivelaktig sida uppger sig för att vara FPA ska du meddela FPA.
- Bekanta dig också med sidan tietovuotoapu.fi.