Kuulen usein väitteen, että asia voidaan tulkita väärin, jos suoria lainauksia lakiteksteihin ei laiteta. Uskon kuitenkin, että asia on helpompi ymmärtää ilman tällaisia lainauksia. Lain tulkintaa ei voida jättää tavallisen kansalaisen tehtäväksi. Siksi tehtävämme on kertoa monimutkaisistakin asioista mahdollisimman kansantajuisesti, ja jos mahdollista jopa kiinnostavasti.
Kela.fi-sivusto on Kelan suurin palvelukanava, joka on konseptoitu mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi, saavutettavaksi ja yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Asiakaskuntamme käyttää teknisiä välineitä hyvin eritasoisesti, ja tämän vuoksi myös esimerkiksi perinteisille esitteille on sijansa. Luetun ymmärtäminen voi myös olla sairauden tai muun syyn takia vaikeaa. Siksi Kela viestii myös selkokielellä sekä verkossa että esitteissä. Tässä oivana esimerkkinä kuntoutusta käsittelevät selkokieliset sivut.
Nimemme Kansaneläkelaitos kertoo jo meidän olevan kansalaisia varten. Näin ollen kaikkien lukijoiden pitäisi voida ymmärtää, mitä kerromme verkkosivuillamme ja muissa viestintäkanavissamme. Siksi on äärettömän tärkeää, miten kirjoitamme eri etuuksista.
Tehtävämme on kertoa monimutkaisistakin asioista mahdollisimman kansantajuisesti.
Elämä käy yhä hektisemmäksi, ja useimmat meistä kokevat, että tiedon pitää olla saatavilla nopeasti ja helposti. Tämä asettaa vaatimuksensa myös kirjoitustyylille. Onneksi Kelassa työskentelee joukko kirjoittamisen ammattilaisia apuna ja tukena – kielenhuoltajia ja viestinnän asiantuntijoita.
Itse työskentelen päätoimisesti kuntoutuksen parissa, ja työhöni kuuluu viestiä muun muassa Kelan etuusmuutoksista. Entäpä kun tiedotettavaa on paljon? Kuinka saada ydinasia esille niin, että yhteistyökumppanimme voivat omaksua ne silmäilemällä? Sillä kuten hyvin tiedämme, me nykyihmiset olemme aika huonoja keskittymään kiireisessä työelämässä. Sama kehityssuunta koskee nuorempia: kuinka moni lapsi jaksaa esimerkiksi keskittyä katsomaan televisiosta oman lapsuuteni suosikkia Pelle Hermannia, sillä siinähän ei tapahdu juuri mitään ja juoni etenee hitaasti.
Me nykyihmiset olemme aika huonoja keskittymään kiireisessä työelämässä.
Haaste on huomattu. Muun muassa Kela Sote-keskuksissa -projektissa kehitetään uusia toimintamalleja yhteistyön parantamiseksi sosiaali- ja terveyskeskusten kanssa. Projektissa pyritään myös lisäämään Kelan yhteistyökumppanien tietoisuutta Kelan etuuksista ja palveluista, erityisesti kuntoutuspalveluista, ja luoda asiakasta palveleva toimintamalli yhteistyöhön.
Entäpä ne viestintäkanavat? Kuinka tavoittaa lähettävä taho ja kuntoutujat oikea-aikaisesti? Mistä he etsivät tietoa? Yleisesti ottaen, vaikka lähes kaikki kuntoutuksen asiat ovat Kelan verkkosivuilla selitettynä, voi tulla tarve kysyä tarkennusta tai lisäohjeita. Nopeille ja yleisluontoisille kysymyksille some onkin oiva paikka, samaten erilaisille kampanjoille. Esimerkiksi Instagramissa nähtiin hiljattain kampanja Kelan Nuotti-kuntoutuksesta. Haluamme tavoittaa asiakkaamme ja kumppanimme selkeillä ja kiinnostavilla viesteillä siellä, missä he muutenkin ovat ja mieluiten tietoa omaksuvat.