Gå till innehåll

Är du rädd för att rådda till dina ärenden på nätet?

Hälsa | 23.6.2021
Det behöver du inte vara. Digitala tjänster är ett behändigt sätt att sköta sina ärenden från hemmasoffan. Läs tips och bekanta dig med FPA:s e-tjänst MittFPA med hjälp av instruktioner och videor.
Lyssna på artikeln
""
Nu kan du bekanta dig med MittFPA med hjälp av anvisningar och videor.

6 tips om att sköta ärenden på nätet

  1. När du har loggat in i MittFPA hittar du alla dina aktuella ärenden på förstasidan. Du ser en påminnelse om du ännu ska skicka tilläggsuppgifter till din ansökan innan vi kan handlägga den. Du ser också de nyaste besluten. Tidigare beslut hittar du på sidan Egna förmåner.
  2. Under Utbetalningar ser du de förmåner som kommer att betalas ut till dig och för vilken tid utbetalningarna gäller. Du ser här endast kommande utbetalningsdagar. Information om tidigare beslut eller utbetalningsdagar finns på sidan Egna förmåner. Uppgifterna finns kvar i ungefär ett år.
  3. I MittFPA kan du ansöka om de flesta förmåner såsom bostadsbidrag, arbetslöshetsunderstöd, sjukpension och bostadsbidrag för pensionstagare. Fyll i ansökan så bra som du kan och utnyttjafälten för tilläggsuppgifter. Om du lämnar ansökan på hälft och sparar den hålls den kvar i MittFPA 30 dagar.
  4. Meddelanden finns nu under Kundservice. Meddelanden är ett datasäkert sätt att ta kontakt och till exempel skicka tilläggsuppgifter. Kom ihåg att ge oss lov att skicka meddelanden till dig! Om vi inte når dig per telefon kan vi be om tilläggsuppgifter med ett meddelande. Ge lov genom att uppdatera dina uppgifter.
  5. Kom ihåg att du har en skyldighet att meddela till oss om alla förändringar som inverkar på dina förmåner, såsom ändringar i inkomster, hyra eller familjeförhållanden. Du kan meddela alla förändringar på nätet.
  6. Du kan lugnt prova på de olika funktionerna i MittFPA och på att sköta dina ärenden på nätet. Det kommer inte att slå knut på dina ärenden. Om du vill kan du först bekanta dig med MittFPA med hjälp av instruktioner och videor som finns på vår webbplats.

+ Om du behöver hjälp med att göra en ansökan eller meddela förändringar på nätet kan du ringa oss! Du kan också boka en telefontid.

  • Vad vill du läsa om?

    Föreslå idéer om artiklar till redaktionen för mittiallt.fi.