Siirry sisältöön

Kelan töitä ei automatisoida sormia napsauttamalla

Kela palvelee | 14.9.2021
Pasi Örnberg
suunnittelija
Kuuntele artikkeli

Viime aikoina keskustelussa on ollut julkisen sektorin menot ja se, kuinka niitä saadaan pienennettyä valtion talouden tasapainottamiseksi. Kelan vuotuiset toimintamenot ovat kaiken kaikkiaan noin 500 miljoonan euron luokkaa. Yksi keino saada säästöjä aikaiseksi on automatisoida etuuskäsittelyä ohjelmistoroboteilla ja tekoälyksi luokiteltavilla teknologisilla ratkaisuilla.

Yksi keino saada säästöjä aikaiseksi on automatisoida etuuskäsittelyä ohjelmistoroboteilla.

Idea etuuskäsittelyn automatisoinnista ei ole uusi. Kelassa on nimittäin automatisoitu etuustyötä perinteisin tietojenkäsittelyn menetelmin jo ainakin parin vuosikymmenen ajan. Käytännössä siis niin kauan kuin se on ollut teknisesti mahdollisista. Esimerkiksi eri etuuksien vuosittaiset indeksikorotukset tehdään automaatiota hyväksikäyttäen. Tällaisen etuuden pieni tason korotus on hyvin yksinkertainen tehtävä, jolloin olisi järjetöntä käyttää ihmisen työaikaa sellaiseen mihin sitä ei oikeasti tarvita.

Uudet teknologiat, kuten kuvan ja tekstin tunnistaminen sekä ohjelmistorobotiikka mahdollistavat yhä monimutkaisemman työn automatisoimisen. Niitä onkin Kelassa jo käytössä monenlaisissa tehtävissä: Ohjelmistorobotit lähettävät esimerkiksi asuntoa vaihtaneille yleisen asumistuen saajille muistutuksen tarkistuttaa asumistuki. Kuvantunnistusohjelmaa ollaan puolestaan parhaillaan opettamassa avustaviin tehtäviin Kelaan saapuvien liitteiden käsittelyssä.

Olisi järjetöntä käyttää ihmisen työaikaa sellaiseen mihin sitä ei oikeasti tarvita.

Robotti pystyy myös poimimaan asiakkaan tiedot ja edelliset etuuspäätökset Kelan järjestelmistä. Jos hakemuksessa ja Kelassa olevissa tiedoissa ei ole ristiriitaa ja perusteet etuudelle ovat aukottomat, voidaan yksinkertainen etuuspäätös tehdä automaattisesti myös ohjelmistorobotilla.

Robotit siis vievät Kelaa kohti tulevaisuutta, mutta se ei onnistu taikaiskusta. Niin robotit, kuin tekoälykään eivät ratkaise Kelan hakemuksia sormia napsauttamalla. Kelan etuuskäsittely on lakiin perustuvaa ja haasteellista työtä ihmisellekin. Kelassa on kymmeniä eri etuuksia, ja hakemuksia käsitellessään Kelan asiantuntijat soveltavat etuuslakia ihmisten monenkirjaviin elämäntilanteisiin. Esimerkiksi toimeentulotuen etuuskäsittelijän ohje sisältää lähes kaksi ja puolisataa sivua.

Robotit odottavat etuuslakien yksinkertaistamista, jotta ne pääsisivät työskentelemään täydellä potentiaalillaan.

Koska etuuslait ja ihmisen elämäntilanteet ovat monimutkaisia, kaiken Kelassa tehtävän työn automatisointi on nykyisellään mahdoton tehtävä. Tällä hetkellä älykkäinkään robotti ei pysty ratkaisemaan kuin osan hakemuksista. Lisäksi monimutkaisessa automaatiossa virheen riski kasvaa. Robotitkaan eivät saa tehdä virheellisiä tai jopa lainvastaisia päätöksiä. Kelan tehtävä on maksaa etuuksia oikein perustein. Robotit siis odottavat lainsäätäjiltä etuuslakien yksinkertaistamista, jotta ne pääsisivät työskentelemään täydellä potentiaalillaan.

  • Mistä haluaisit lukea?

    Ehdota juttuideaa Kelan Elämässä-median toimitukselle.