Gå till innehåll

Närståendevårdaren finns som stöd dygnet runt

Pensionärer | 9.12.2016
Som närståendevårdare måste man noga planera när man tänker vara borta hemifrån. Helka Kokkonen bekantade sig med FPA:s tidsbokningssystem och blev glatt överraskad av att telefonservicen är så enkel.
Lyssna på artikeln
Helka och Hannu Kokkonen.

När Helka Kokkonen hösten 2012 pensionerades från sin tjänst som storkökskock, började omedelbart ett nytt jobb som närståendevårdare. Hennes man Hannu hade drabbats av hjärninfarkt bara någon vecka tidigare.

Paret lever numera på Hannus villkor. Han behöver hjälp med att klä på sig, röra sig, ta sina mediciner och gå på toaletten. Helka sköter också matlagningen och det övriga hushållsarbetet. Hennes arbetspass pågår i praktiken dygnet runt.

Goda dagar kan paret tillsammans gå till matbutiken som ligger en halv kilometer hemifrån. Hannu tar sig då fram med rullstol. Också hemma skulle han gärna sitta i rullstolen, men det går Helka inte med på.

– Ibland när patienten är riktigt retlig har jag sagt att jag säger upp mig. Men det skulle jag aldrig göra. Jag hjälper så länge jag kan.

Stöd för maken dygnet runt

Egen tid är bristvara för närståendevårdaren. Helka skulle gärna arbeta utanför hemmet t.ex. en dag i veckan, men hon kan inte lämna Hannu ensam annat än för en snabb vända utomhus.

Helka får tre lediga dagar i månaden. Då byter barnbarnen av henne, och för det får de ersättning av staden.

– Barnbarnen kan t.ex. ta Hannu med sig på ishockey. Det piggar upp. Vi har också provat på en intervallperiod på ett vårdhem. Det kändes trivsamt redan när vi bekantade oss med stället, berättar Helka.

På en träff ordnad av föreningen Omaishoitajat ja Läheiset ry har Helka bland annat lärt sig hur man med hjälp av mattor, stolar och ett brett stödbälte kan lyfta upp en person som har ramlat. Föreningen sköter också en avbytarservice för närståendevårdare. Lokala Lions-medlemmar kan komma på vänbesök, om närståendevårdaren själv måste gå till läkare eller sköta andra viktiga ärenden.

– Ungefär fem gånger om året begär jag hjälp av Lions. Herrn i huset gillar att spela kort med dem, och de tar också med sig Hannu ut.

Anhörigvårdaren har inga stora drömmar. Att strosa omkring i butiker är vardagslyx om man inte behöver titta på klockan och oroa sig över hur det går hemma.

Helka och Hannu Kokkonen.
Helka Kokkonen har varit närståendevårdare för sin make alltsedan 2012.

Per telefon kan du sköta samma ärenden som på byrån

Helka Kokkonen sköter sin mans angelägenheter med hjälp av fullmakter. Vi bad henne pröva på att sköta ärenden via FPA:s tidsbokning.

Helka hade redan hunnit planera in ett besök hos FPA med anledning av vårdbidraget. En anhörigvårdare kan i alla fall inte åka iväg av ett plötsligt infall. Besök utanför hemmet måste planeras noga. Därför kändes telefontjänsten mest naturlig.

– Jag bokade tid via nätet. Där var det tydligt utmärkt vilka lediga tider man kunde välja.  Jag fick genast en bekräftelse på tidsbokningen till telefonen, berättar Helka.

Dagen före telefontiden kom det ytterligare via SMS en påminnelse från FPA. Följande morgon klockan nio ringde telefonen, precis som avtalat.

– Jag fick svar på mina frågor om vårdbidraget och läkemedelsersättningarna. FPA:s rådgivare lovade skicka hem ansökningsblanketterna, när jag sade att jag inte hittar dem på nätet, berättar Helka.

– Jag kommer säkert att använda mig av tidsbokningen också i fortsättningen. När man besöker byrån kan det räcka ganska länge innan man med sitt könummer kommer fram till disken.

Så här bokar du tid hos FPA

Att boka tid till FPA lönar sig i synnerhet när det sker stora förändringar i livssituationen. På bokad tid kan du bli betjänad antingen per telefon eller på en FPA-byrå. Per telefon kan du sköta samma ärenden som på byrån. Du blir uppringd från FPA på den överenskomna tiden.

 

Redan före telefonsamtalet kan FPA:s kundrådgivare förutse vilka stöd det lönar sig för dig att söka. När du bokar tid ska du berätta om din livssituation och hurudana råd du behöver i FPA-ärendena. Under telefonsamtalet eller träffen kan ni tillsammans göra upp ansökningarna.

Läs mer om tidsbokning

FPA:S WEBBSIDABOKA TID

Du kan även ringa FPA:s servicenummer för sjukdom 020 692 224 (mån–fre 8–17) eller servicenumret för pensionsärenden 020 692 222 (mån–fre 8–17)

  • Vad vill du läsa om?

    Föreslå idéer om artiklar till redaktionen för mittiallt.fi.